Jag har i fleta inlägg skrivit att jag förstår varför folk väljer som de gör, att importmat är av ondo, men också att det inte BARA är att ta bort från hyllorna så fixar resten sig, utan att fattigdom behöver närmas på flera håll (om man tar bort de varorna). Att ha förståelse för vad fattigdom är (inte bara brist på pengar) gör det enklare att hjälpa människor.
Likväl som folk verkar läsa att jag tycker att importmat ska vara kvar (vilket jag inte tycker) så upplever jag att flera i tråden gör det väldigt enkelt för sig i och med resonemanget att bara ta bort dem, folk svälter ju inte. Flera i tråden påverkas ju inte gissar jag.
När jag pratar om importmat, vilket jag också har skrivit i tråden, så pratar jag om typ det mesta som importeras. Tomat. Gurka. Kött. Frukt. Mejerivaror osv. Jordgubbar hade jag inte en tanke på ens, det är en lyxvara av stora mått i min värld. Bara förslaget gjorde mig uppriktigt förvånad, tror man här på buke att riktigt fattiga köper färska jordgubbar året om? Det finns säkert någon fattig som gör det, men gissningsvis är just den varan något som mest köps av de som inte behöver vända på varje krona.