När allt äntligen gick bra, så vände det *suck*

skogsridmulle

Trådstartare
efter massor av arbete har det äntligen gått riktigt bra, men de senaste gångerna har Dorri kommit på att han inte måste gå framåt under ryttare. Och idag så hände detta tyvärr när jag ska iväg till svärmor o inte riktigt har tid att ta kampen:(

Har suttit och försökt vänta ut honom, skänklat, plockat i tygeln vilket bara leder till en volt o sen stillastående häst. Om han inte som idag surar, springer o tar bocksprång innan han stannar.

Det ända som blivit är annorlunda sen detta började är att han i måndags fick skor fram. Efter många trådar på buke om de negativa aspekterna i barfota o boots så skodde jag men kan det vara det?
Vad tror ni?

Sv: När allt äntligen gick bra, så vände det *suck*

Ha ha, är det ingen som vill svara?

det här känns f ö lite som straffet för att jag i helgen skröt vitt o brett om hur duktig han blivit - då är det kanske givet att det vänder...

Jo, en sak till hände första gången han bara vägrade gå framåt, det var förra helgen när jag tänker efter, min medis och Kristall lämnade volten o jag tänkte passa påatt tölta lite. det går bra i början men sen hör vi hur Kristall står o skrapar efter sin krafft - o då stannade han. Det var väl höjden av orättvisa antagligen! Så efter några försök att träna o han bara vägrar så sitter jag av o låter honom trava några varv i varje varv, sen skritta o sen slutade vi. Hade glömt det, han kanske fattade direkt att det var ett nytta bra trick att slippa jobba. Hur ska man komma ur det?

hejsan!
Låter som du är inne i en tuff period med din häst

Vad jag förstår så har hästen gått framåt förut? men vägrar gå nu?

hur gammal är hästen ifråga? jag antar att det är på ridbana du rider? hur fungerar det om du rider ut?

jag tycker det låter som ett ledarskapsproblem. Dorri har kommit på att han kan ta kommandot iaf när du sitter på ryggen. Hur är han från marken?

Ge mig lite mer information så kan jag ge förslag vad jag skulle gjort sen:)

Åh mitt långa fina svar råkade jag radera istället för att posta:crazy:
Provar igen.

Han har gått framåt, snarare rusat framåt vid uppsittning. Detta har vi tagit ur honom med hjälp av hjälptygel som min medryttare hållt i när jag sitter upp, det blir som en o-r-stopp om han drar. det ledde till att han skrittade fem gånger i rad, sen sjätte sprang han lite o då gjorde vi om det o sen dess har han skrittat fram istället för att rusa. Förra fodervärden hanterade det beteendet med att ta in honom på volt o det gjorde jag också i början men det här har gett bra resultat.

Vi har lärt honom stanna för skänkeln, då har han fått beröm o morot.

Om alla fyller år 1 jan är han 20 nu. På var lilla ridbana har han gjort så här i veckan, rider man ut är det full fart framåt så där finns ett annat problem...

från marken är han guds gåva till hästägaren. Kanske för att vi marktränar mycket, värmer alltid upp från marken. Han är lyhörd för position, tecken och röst. Lättlärd, framåt o positiv. Det är ridningen han ogillar, det startade antagligen med en ryggskada(nu läkt) som ledde till sadeltvång. Han har kört varenda trick i boken för att slippa bli riden o som jag förstått det inte blivit så mycket riden heller. Nu verkar han kommit på en ny grej - intelligent är han iaf!

Idag var min medryttare med. Vi gick en trailbana som vi gjorde från marken igår, först från marken i båda varv, sen från ryggen i båda varv. Tanken var att om han vägrar gå skulle hon driva lite men det behövdes inte. Sen red vi ut i det fantastiska vädret och då var det inga problem att gå fram alls! Men så gillar han att komma ut också.

Jag rider utan spö eftersom han är spörädd. Och som han beter sig ibland kan man gissa att han fått rätt mycket stryk. Inga besiktningar visar längre några fel på honom, snarare att han är rädd och spänner sig. Det har vi börjat komma förbi så jag vill helst inte använda spö som lösning även om det spontant kanske verkar vara ett lätt sätt att komma vidare.

Ang ledarskapet så visar han inte annars några tendenser att vilja ta över, varken när man leder, fodrar eller marktränar, ändå är han den ranghöga i tvåmansflocken. Kan tillägga att han tog ledarskapet även på sommarbetet där det var stora hästar också, så visst har han han attityd och hjärna.

hej

ang. problemet vid uppsittning så det jag brukar göra är att så fort jag kommer upp i sadeln och hästen då går iväg så tar jag ena tygeln och drar in huvudet på hästen. Resultatet blir att hästen går i små sirklar tills den stannar = beröm och släppa tyglen. Om hästen då börjar gå direkt utan kommando så upprepar jag samma sak.
Det kanske är detta som kallas one rein stop?:confused::p
Annars kan man prova att sitta upp med hästens huvud vänt mot en vägg.

Jättebra att han är bra från marken och att du jobbar mycket därifrån också!

Har ni provat att rida barbacka på honom. Jag tänkte eftersom han haft sadeltvång? hur fungerar det isåfall?

Hur ofta rider ni på banan vs rider ut? Jag har sett flera fall där hästar rids dag ut och dag in på ridbanan och en dag säger stop. Alla hästar är olika. Vissa trivs på banan och kan ridas där alla dagar, andra avskyr det som pesten. Om ni tillbringar mycket tid på banan skulle jag föreslå att rida ut och bara ha roligt ett tag. Inga krav bara ha kul med hästen sså den får upp gnistan och viljan.
Alternativt är att rida in på banan rid ett varv vänd snett igenom och gå ut, antingen tillbaka till stallet eller rid ut och ha ROLIGT! det blir som en belöning att hästen får "slippa" banan då den gått framåt. Sen kan man öka tiden och övningarna på banan.

Du tänker helt rätt när du inte tänker använda spöt. Spöt läser INGA problem så håll dug undan det. Fortsätt rida utan som du gjort

Att hästen inte vill "ta över" när du fodrar, leder o.s.v. betyder inte att hästen inte har ledarskapet. Hästar är smarta och låter oss människor tro att vi är ledaren och de struttar snällt efter men om vi ställer de i en situation där ledarskapet verkligen har betydelse så visar den tydligt vem som bestämmer. Det är iallafall mina erfarenheter.
jag skulle verkligen rekomandera dig att göra ledarskapsövningar med din häst. Det kan vara svaret på att hästen inte går framåt.
För hästen kan inte ha ont någonstans? Inga komplikationer efter ryggskadan?

Du måste få hästen att tycka det är roligt att ridas och arbeta. Lägg ner kraven, skit i tölten om hästen inte väljer den själv, rid på långa tyglar. Jag skulle verkligen uttnyttja att hästen gillar att rida ut och ha roligt ett tag!
Hur fungerar hästen som handhäst? har du möjlighet att ha den som handhäst efter en annan häst? Detta kan du använda både på banan och ute.
Försök få hästen att förknippa banan med någe roligt. Har du provat att löshoppa? eller bara leka löst med den? Tömkörning?

Eller har du kanske en öppen plats ute som kan fungera som ridbana? dressyr kan även ridas ute, det behöver inte bara vara att rida rakt fram i skogen.

Du måste också ha motivationen och viljan själv annars är det svårt att få hästen att ha det. Så ha en positiv inställning hela tiden och var tålmodig!

Hoppas jag gav någon inspiartion. Fråga om det är något du inte förstår!

/Saga_

Den veckan när det tog stopp hade vi mest varit på volten, sen när vi red ut var det inga problem. Måste väl komma ihåg att varva volt-arbete med uteritter helt enkelt. I måndags lade jag in ett rent markarbetes pass där vi även löshoppade, det var kul:)

Har sedan ett tag tillbaka bara ridit barbacka. Sadeln behöver stoppas om, tänkte dessutom byta till en bomlös. det är mycket lättare att rida barbacka på måna sätt. Lättare att komma upp, lättare att få honom lösgjord o lättare att få honom att lyssna på hjälper o inte bara rusa iväg för minsta skänkel. Så barbacka är bra, har sytt en liten kameldrivarkudde för stöd framåt, bakåt har jag inte så stort behov av stöd.

Skönt att du stöttar i spö-frågan, är lite less på att få höra "spö & sporrar & skarpare bett"(makens kommentarer).

Ang ryggen har vet besiktningen inte visat något, när jag haft honom hemma ett tag gjorde jag en ny för säkerhets skull med annan vet. Visade ingenting. Kiropraktorn hittade inte heller något, men gav mig bra träningstips.

Du har rätt i att de är smarta. Han går med på i stort sett allt men när det kommer till ridningen så testar han o testar. Har ju haft som stående repertoar att få folk i backen så att han helt enkelt slipper den ryttaren sen. Både hos mig o förra fodervärden har han ju sett till att medryttare inte kommit tillbaka....

Som handhäst kan han vara lite tjurig, helt plötsligt går han i snigelfart. Tycker kanske inte att han ska behöva följa den ranglägre killen..... Bitvis kan jag få dem att ha samma tempo men det är mycket slit i en den ena än den andra, så det blir jobbigt för mig minst sagt.

Att bara rida ut o ha roligt har vi gjort en hel del på sista tiden, det var därför jag ville tillbaka lite till volten. Skulle behöva komma tillbaka lite till det vi faktiskt kunde förut, känner jag. Men han vill väl inte det - enklare att bara ha kul i skogen än att göra ett dressyrpass...

Men som sagt, jag får väl bli mer noggrann att variera oss!

*uppdatering om någon bryr sig...*

Torsdag: Vägrade gå framåt men jag tog envishetskampen o satt o väntade o väntade, då o då tog jag i tygeln o skänklade o sen väntade. Efter ett tag pickade jag honom på baken o blev han nog lite förvånad för då sprang han framåt, lät honom göra det o det höll väl ett varv. Sen stod han still igen... Vi fortsatte att vara envisa båda två tills han gick framåt i skritt ca 3 varv i varje varv, sen avslutade vi.

Fredag:vila

Lördag: tog jag fram sadeln, såg att ena stroppen var felvänd o fick dåligt samvete, antagligen därför han inte ville ha den sist jag provade.... har ju fått tagit bort gjorden efter i stort sett alla ridturer så trösten var att det inte varit fel länge iaf.

Han var jätteduktig vid uppsittning, tvingade maken att hjälpa mig upp genom att hålla min fot så gjorden hade jag inte så hårt spänd. Han skrittade fram o sen red vi ut i det härliga vädret in i skogen. När vi kom på småstigarna blev han som vanligt extra pigg så vi galopperade lite, tölt vägrade, stod faktiskt still lite ute också i ren protest, så det blev skritt o galopp, men sista rakan på hemvägen utnyttjade jag viljan att gå framåt o fick faktiskt tölt :banana:även om det bitvis var en del galopprollar inblandade.

jag tycker du varierar dig bra!

Som du skriver så har han kommit på att han kan komma undan om han sätter sig på tvären.

Men jättebra det som hände i torsdags. Och bra att du avslutar när han skrittat 3 varv, man får nöja sig där sålänge.
Att dutta till på baken fungerade för mig också. Hästen blir så förvånad vad det var så de går framåt.

Det är sådana dagar som torsdagen som du kommer få jobba med. Jag har upplevt precis samma sak och det var 3 dagars tragglande men sen var det som bortblåst. Jag var noggrann med att sluta i tid när det fungerade bra och hästen gick framåt med bjudning.

svårt att ge vidare tips. Jag skulle göra likadant som du gjort under torsdagen om det händer igen. Eventuellt när han står stilla ha konstant tryck i sidorna och så fort han går släppa. För att du ska orka hålla med benen så kan du inte trycka för kung o fosterland. Dom kan bli stående länge:devil:

Hur är han om det är fler på banan?

Tack!
Ja jag skulle nog inte orkar trycka jättelänge. En tjej jag red lite för förut tränade en envis märr som vägrade gå framåt då o då, så hon satt vid ett tillfälle i tre timmar på henne tills hon gick, efter det slutade hon helt med det beteendet. Min tanke var att om min pålle är lika envis så är det väl inte lönt att försöka trycka fram honom. Så länge orkar man nog bara vänta:angel:

Vi var faktiskt ute igår igen(sön) o då fick jag komma upp i sadeln o han skrittade fram utan vidare, efter ett varv red vi ut innan han hann börja tänka i fel banor. Gjorde som du skrev o red dressyr ute, lite öppnor från ena sidan till den andra o lite halvhalter så att han var med. och lyckades halvhalta honom stegvis från galopp till tölt vilket var jätteroligt, har aldrig gjort det förut men hörde att man kan göra så - så det var jättekul att det fungerade eftersom han inte alltid vill börja med tölten.

Idag(mån) har vi marktränad lite på banan, tänkte eg inte hålla på så länge men helt plötsligt hade det gått 45 min. O han testade lite när vi skulle komma fram i trav, men det är svårare att komma undan med sånt när matte är på marken:p

Mest är vi ju själva på banan, men är vi två brukar det var okej förutom sist när han var fruktansvärt osjälvständig o ville springa efter Kristall o upp i hans bak. :crazy: Då fick vi inget gjort. När de sen lämnade banan gick han bra i två varv, sen hördes det att kristall stod o skrapade med hoven efter sin mat o det var då han stannade. Försökte fortsätta rida men det var stört omöjligt,borde ha tagit fajten redan då - men dum som jag var satt jag av o avslutade då också. Vi fick inget gjort den dagen iaf, kändes det som.

fick bara en liten tanke

han kanske har ont!?:eek:

för ibland tror man på att det är något annat, så börjar man göra si och så när det är så att hästen vill säga att han har ont.

nu kan jag ha helt sjukt fel, men det var bara den första tanken som slog mig.

Han har ju hållit på i några år med diverse trix, även innan han kom till mig, så innan förra ägarn tog honom genomgick han fullständig röntgen, innan jag tog honom vet besiktning. Efter ett halvår tog jag ut en kiropraktor in case of att han plötligt fått ont. Visade nada.

Däremot har en läkt ryggskada hittats hos förra ägaren så du är inte fel ute. Nu ska det "bara" vara det mentala kvar... Men visst tänker jag på det också. Men han rör sig fint o frivilligt när han har roligt och med alla kontroller som gjorts så tror jag att han numera "bara" är knepig.

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 811
Senast: FridaW
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025