Sv: När allt äntligen gick bra, så vände det *suck*
hej
ang. problemet vid uppsittning så det jag brukar göra är att så fort jag kommer upp i sadeln och hästen då går iväg så tar jag ena tygeln och drar in huvudet på hästen. Resultatet blir att hästen går i små sirklar tills den stannar = beröm och släppa tyglen. Om hästen då börjar gå direkt utan kommando så upprepar jag samma sak.
Det kanske är detta som kallas one rein stop?
Annars kan man prova att sitta upp med hästens huvud vänt mot en vägg.
Jättebra att han är bra från marken och att du jobbar mycket därifrån också!
Har ni provat att rida barbacka på honom. Jag tänkte eftersom han haft sadeltvång? hur fungerar det isåfall?
Hur ofta rider ni på banan vs rider ut? Jag har sett flera fall där hästar rids dag ut och dag in på ridbanan och en dag säger stop. Alla hästar är olika. Vissa trivs på banan och kan ridas där alla dagar, andra avskyr det som pesten. Om ni tillbringar mycket tid på banan skulle jag föreslå att rida ut och bara ha roligt ett tag. Inga krav bara ha kul med hästen sså den får upp gnistan och viljan.
Alternativt är att rida in på banan rid ett varv vänd snett igenom och gå ut, antingen tillbaka till stallet eller rid ut och ha ROLIGT! det blir som en belöning att hästen får "slippa" banan då den gått framåt. Sen kan man öka tiden och övningarna på banan.
Du tänker helt rätt när du inte tänker använda spöt. Spöt läser INGA problem så håll dug undan det. Fortsätt rida utan som du gjort
Att hästen inte vill "ta över" när du fodrar, leder o.s.v. betyder inte att hästen inte har ledarskapet. Hästar är smarta och låter oss människor tro att vi är ledaren och de struttar snällt efter men om vi ställer de i en situation där ledarskapet verkligen har betydelse så visar den tydligt vem som bestämmer. Det är iallafall mina erfarenheter.
jag skulle verkligen rekomandera dig att göra ledarskapsövningar med din häst. Det kan vara svaret på att hästen inte går framåt.
För hästen kan inte ha ont någonstans? Inga komplikationer efter ryggskadan?
Du måste få hästen att tycka det är roligt att ridas och arbeta. Lägg ner kraven, skit i tölten om hästen inte väljer den själv, rid på långa tyglar. Jag skulle verkligen uttnyttja att hästen gillar att rida ut och ha roligt ett tag!
Hur fungerar hästen som handhäst? har du möjlighet att ha den som handhäst efter en annan häst? Detta kan du använda både på banan och ute.
Försök få hästen att förknippa banan med någe roligt. Har du provat att löshoppa? eller bara leka löst med den? Tömkörning?
Eller har du kanske en öppen plats ute som kan fungera som ridbana? dressyr kan även ridas ute, det behöver inte bara vara att rida rakt fram i skogen.
Du måste också ha motivationen och viljan själv annars är det svårt att få hästen att ha det. Så ha en positiv inställning hela tiden och var tålmodig!
Hoppas jag gav någon inspiartion. Fråga om det är något du inte förstår!
/Saga_