Nappar fölungen med råmjölk för att försäkra sig om att den får den i sig?

Ardennern

Trådstartare
Jag har från flera håll fått höra att en del uppfödare mjölkar ur ett par dl råmjölk och ger till den nyfödda fölungen via nappflaska för säkerställa att den verkligen får i sig utav den livsviktiga mjölken. Innan den börjar dia på egen hand.Hur brukar ni göra?
 
Jag har nappat ett av halvblodsfölen för den var inte lika snabb upp som de andra som varit uppe inom 15-20 minuter och hittat mjölkbaren direkt. Det jag däremot gjort på alla är att jag kollat kvalitén på råmjölken så jag vetat att det som de får i sig är av bra kvalité
 
Min senaste gav jag frystorkad råmjölk i nappflaska innan hon började dia. Men det var mest för att mamman läckt mjölk rätt ordentligt under en/två veckor innan fölningen och jag hade ingen refraktometer. Men tog ut vet. och tog blodprov på ungen och hon låg ok, men i underkant av vad som var ok så gissningsvis var det tur att hon fick lite extra råmjölk. Ponnyerna jag har haft tidigare har inte behövt någon hjälp.
 
Jag nappar nästan alla, om de inte ställer sig upp snabbt och löser uppgiften själv. Mest för att jag inte orkar vänta ;), men också för att veta att de fått i sig en slurk. De blir ju gärna piggare om de får äta.
 
hade ett sto som jag alltid fick mjölka ur och ge i nappflaska till fölen.. berodde på att fölet inte fick tag på spenan då hon var för spänd och stor i "spenan" efter lite mjölkande fick dom plats med den i munnen, även när jag tycker fölet blir trött om den inte kommer upp snabbt så brukar jag " Tanka på" dom lite :) Annars får dom sköta sig själva:)
 
Okej :) För det är bra om fölet ligger still en stund för att få de sista via navelsträngen va? Hur länge brukar det vara rimligt? Brister strängen av sig självt sedan?
Alla mina har varit snabba upp på benen. Jag låter sto och fölunge ligga så länge som de vill (hittills har det ju itne varit några komplikationer). Det är ju bra om navelsträngen inte går av direkt som den gör om någon av dem reser sig direkt
 
Alla mina har varit snabba upp på benen. Jag låter sto och fölunge ligga så länge som de vill (hittills har det ju itne varit några komplikationer). Det är ju bra om navelsträngen inte går av direkt som den gör om någon av dem reser sig direkt

Okej så den går vanligtvis av vid själva resningen?
 
Naturligtvis så stör man inte sto och föl så överföringen av blodet inte störs samt inväntar att stoet reser sig och hälsar på fölisen och stoet börjar knyta kontakt .
Men jag låter inte fölungen kämpa sig trött för att resa sig utan nappar när det känns läge för det .
 
Naturligtvis så stör man inte sto och föl så överföringen av blodet inte störs samt inväntar att stoet reser sig och hälsar på fölisen och stoet börjar knyta kontakt .
Men jag låter inte fölungen kämpa sig trött för att resa sig utan nappar när det känns läge för det .
Lite OT men härom veckan hade man först nu insett att man inte skulle kapa barnets navelsträng för fort så de blev anemiska. Nog tror jag att de flesta barnmorskor känner till det eller är hästuppfödare bättre insatta? Det lät väldigt märkligt. Som om att blodbrist och infektionskänslighet har varit vanligt
 
Mina shetlandsföl brukar ha både ställt sig upp och hittat maten inom mindre än en halvtimme, så dem nappar jag aldrig.
Men jag har gett de flesta av mina storhästföl (halvblod o fullblod) urmjölkad råmjölk med flaska, då de brukar ta längre tid på sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 669
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 338
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 619
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp