Nånting har gått snett...långt...

A

Annapanna

Jag sitter här och känner mig ganska nere, nånting har gått snett i min och vovvens relation, troligtvis byggd på att jag varit stressad ett tag och han är väldigt känslig för hur jag mår...Jag har iallafall varit ledig en vecka nu och jobbat på att göra trevliga saker med honom. Det positiva är att han nu är jättego inne, tar massor kontakt, vill kela och vi har det rätt bra.

Problemet är ute, jag är inte tillräckligt intressant och han tvekar till att ta kontakt, han har blivit bättre i koppel senaste veckan, söker kontakt ibland men hundmöten är hemska, han blockerar helt. Även inkallningen är svår även om det inte finns några störningar, han är nöjd att gå lös och håller bra koll på mig men vill inte komma till mig. Han står oftast en bit ifrån och jag tror att han vill ta kontakt men han tvekar, någonting har gått snett som gör honom osåker på mig.
Jag har funderat hit och dit men det känns som jag inte hittar någon bra lösning, även om det blivit bättre. Jag känner mig som en hemsk matte, jag utgör inte en trygg punkt för min hund just nu, och det blir inte bättre av att han är inne i en hormonperiod (han är tio månader)

Om någon har något tips på kontaktövninger eller lungagde övningar för att stärka vår kontakt är jag ytterst tacksam, jag känner mig rätt oduglig som matte just nu...

Sv: Nånting har gått snett...långt...

Angående inkallningen så kan man ju fundera på om han inte vill bli kopplad! Han håller ju koll på dig. Men han har kanske haft det urtrist när du inte hunnit med? Har du haft han lös en stund varje dag så att det inte bli julafton när han väl kommer lös? Ett vanligt tips är ju att kalla in ofta och koppla sällan. Jag brukar också släppa mina hundar i början av promenade och sen gå ut och gå en längre runda. Då känner de att det roliga är inte slut, det börjar!

Min yngre hund blev lite så när hon var kring ½ året att det inte var skoj att komma in. Men hon är ju hysteriskt matglad så jag har gjort som så att när hon fått halsbandet på sig så får hon en godis. Så nu kommer hon blixtsnabbt när hon ser halsbandet :angel: *alla sätt är bra utom de dåliga*

Jag skulle köra lite lättare lydnadsövningar. Fot, stanna, sitt, ligg etc (Kolla t.ex. lydnadsklass 1) Det gör att ni samarbetar, du bestämmer och tar alla initiativ, han tjänar på att göra som du vill. Med andra ord lite lagom "hjärntvätt" som gör att han kan börja se dig som en mer värdefull person :) Jag tycker att hundmöten och sådana saker är så mycket lättare att jobba med när man är ett "ekipage" och inte står var för sig.

Jag såg en matte vara ute med en Golden här om dagen. Hunden drog och slet och det såg ut som att den bara ville bort från sin matte. I t.ex. det fallet så skulle det ju aldrig gå att träna "gå fint" innan hunden har börjat att vända sig till sin förare...

Jag har honom lös varje dag så det är ingen stor sak för honom men jag tror du kan ha rätt i att han inte vill bli kopplad. Hade med honom i stallet nu och där är enda stället ute vi har riktigt bra kontakt, han är alltid lös där för det ligger mitt i skogen. Där kommer han själv och söker kontakt, sätter sig brevid när jag pysslar med hästen osv, funderar på om det kan ha att göra med att han nästan aldrig kopplas där?

Så det blir till att jobba dels på kontakten, dels på att få det och bli roligt de korta stunder han är kopplad, fast det är svårt och nå honom när han blockar och stissar upp sig.

Ingen som har några tips på passivitetsövningar, eller andra förslag på hur man når en hund som stressar och blockerar?

Har han blockerat sig så finns det inget att göra. Ta hunden ur situationen och undvik den. Bygg på med krav och beröm på ett avstånd som han klarar av.

Mycket möjligt att det är därför det fungerar i stallet! Han vill ju inte gå in :p

sant...men det är svårt att undvika eftersom han blockerar så fort han får syn på en hund eller av någon annan anledning stressar upp sig. Idag var han dock lite bättre i koppel, sökte lite kontakt, tränade lite sitt, stanna och liknande. Fast sen fick han syn på en hund på håll så jag satte honom ner. Det gick bra tills hunden kom för nära och då blockade han igen innan jag hann gå därifrån. Svårt för det känns som jag bara gör det värre när jag försöker nå honom, är rädd att jag bara gör situationen värre...

Det är ju jättebra att er kontakt är såpass bra inne, och när du är i stallet, tänk på att skynda långsamt, inte ställa krav kanske vid hundmöten redan. Låt honom vara, han är ju rätt så ung.
Låt honom exempelvis sitta på långt håll med dig bredvid, o titta på andra hundar. Åk till en bänk där det passerar folk, eller till en park där ni kan se hundar på lagom håll. Sitt still o fika.
Åk tunnelbana/buss, och var lugn o tyst själv, gör han något fel (skäller/morrar/ traskar runt)säg ifrån men inget mer. Beröm lågmält när han är lugn. Ta med godis o ge då och då. Kräv mer o mer ögonkontakt ute.
Min tik är 17 månader nu, och nu har jag börjat kräva att hon ska hålla ögonkontakt med mig när vi exempelvis passerar en annan hund, eller om jag ber om det, tidigare när hon var runt året lät jag henne titta på saker - men aldrig gör utfall, fast hon har inte det problemet. Hon har varit rätt så omogen, vill hemskt gärna titta på o leka med alla. Men jag har åkt mycket kommunalt med henne för att träna o vistats i olika miljöer för träningsskull, sedan hon var 3 månader - det ger resultat.

När ni är ute o han är lös ropa hans namn och släng iväg en godis eller boll, när han fatta grejen kommer han antagligen vara väldigt lyhörd. Likadant kan du kalla in honom o genast slänga iväg en leksak när han har kommit fram.
Jag kallar ofta in min tjej o sätter henne, slänger ut ett godissök och så varsådog vid ögonkontakt.

Hemma kan du sitta framför din hund o lägga upp godisar, och vid ögonkontakt peka på den han får ta, med ett varsågod.

Jobba på o lycka till!

Tack för alla små råd, det är bra att få tips på saker vi kan göra ute.
Inne funkar han bara bättre och bättre, även i nya miljöer så länge jag är med och visar att det är ok att vara där. Ute kämpar vi på, det går relativt bra nu när det inte är några störningar och han får gå lös men han tar fortfarande nästan ingen kontakt med mig när han går kopplad. Det fungerar så länge jag hela tiden hittar på något, leker med honom osv men det är en svår balans eftersom han lätt blir för uppstressad istället då.

Sätt dig ner hemma (gärna samma plats varje gång) massera din hund. Om din hund tycker om detta kommer den tillsist förknippa platsen med den mysiga massagen o gå dit när han vill ha kontakt o mys... kanske inte funkar med en gång, men ge det lite tid. Massage lugnar ju ner stressade hundar....

Vill bara skriva av mig lite för just nu är jag väldigt glad, efter mycket traglande så var det någonting som inträffade för just nu har jag en otroligt trevlig hund i koppel även om inkallningen fortfarande kan krångla lite, men han är mycket mer kontaktsökande.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama