Nån som vet behovet

Sv: Nån som vet behovet

Jag ger alltså 8,8 kg ts/dag, inte 7,7....se inlägg 35.
Vad gäller överskott Mj o Smbpr så ligger åtkomsten betydligt högre än behovet :(

MJ: Behov = 68.6 och Åtkomst = 92.4
Smb rp: Behov = 465.1 och Åtkomst = 709.5

så hon lär nog inte svälta.
Men är inte detta lite VÄL häftigt??

Det är just det, att jag vill veta de senaste rönen om behoven, för jag tror hippocampus inte har uppdaterat sifforna på några år...

ok, ryggen är platt o revbenen känns ej.
men om jag ökar på hösilaget så kommer hon väl rulla + att energi o protein skenar i höjden.
är inte det skadligt om det blir för högt??
eller är det bättre att ge halm istället?

Man brukar säga att proteinöverskott från grovfoder inte är skadligt.

Tänk på att fölisen tar stor plats i magen mot slutet av dräktigheten och att vissa ston har svårt att äta tillräckligt då vilket gör att det kan vara bra om de är i överhull i god tid innan, vilket ditt sto verkar vara.

Jag har ett sto som tappar massor vid fölning/digivning. Hon får bli jättestor under vintern (har fri tillgång på hösilage) och ingen veterinär har någonsin sagt att det skulle ha varit negativt.

Ditt sto behöver definitivt mer att tugga på och jag skulle vilja ge mer grovfoder men som du säger, jag har ju inte sett hästen. Står hon på halm?

ok, ryggen är platt o revbenen känns ej.
men om jag ökar på hösilaget så kommer hon väl rulla + att energi o protein skenar i höjden.
är inte det skadligt om det blir för högt??
eller är det bättre att ge halm istället?

Eftersom fostret snart ska börja tillväxtspurta tror jag inte du behöver vara orolig över att stoet ska bli för tjock. Det är bra att ha ett litet lager när mjölken ska börja produceras. Jag skulle välja att öka silaget i st för att ge halm.

De behovsvärden jag refererat bygger på de som den internationella hästexpertisen enats om i början av 2007. HH

"De behovsvärden jag refererat bygger på de som den internationella hästexpertisen enats om i början av 2007."

Finns de tillgängliga även för en vanlig svensson??

Nej inte halm ännu, men det ska bli.
Ska se om jag kan ta en bild o lägga ut...det är ju lite lättare i dagsljus o nu jobbar jag till lördag :(

Är det bara energin som ökar from månad 8?
Proteinet ökar inte förrän när stoet diar, om jag förstått dig rätt?
Kan jag inte få siffror av dig istället??
Eller kan du säga om mitt gamla foderstatsprogram visar rätt?

Jodå, proteinbehovet ökar också - tog för givet att du hade kunskaper om kvoter och förstod det jag skrev.
När man räknar fram proteinbehovet, enligt svenska mått, utgår man alltid ifrån MJ-behovet. Så först o främst lägger man på det antal procent av MJ som behovet ökar - t ex 15% under månad 8 - och på de 15% MJ ska det vara 12gram smältbart råprotein per MJ. Förstår du?
Om din häst har ett normalbehov (underhållsbehov) på t ex 70MJ så ska du i månad 8 lägga till 15% = 10.5MJ extra/Dag. I dessa 10.5MJ ska det också vara 12gram smb rp istället för de vanliga 6gram.
ALLTSÅ - det ska som vanligt vara 6gram smb rp på de där 70MJ (en kvot på 6), som är hästens normala behov som odräktig/fram till mån8, men på det ökade behovet av MJ på 10.5g ska det vara hela 12gram protein (en kvot på 12).
Det totala behovet skulle då bli TOTALBEHOV på 80.5MJ och 546g smb rp.

Jag skulle råda dig att köpa boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Margareta Rundgren och Christina Planck. Det är därifrån jag och många med mig hämtar min fakta. Baserat på svensk forskning.

Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 8.8
Kan det vara sant? Att det verkligen är rekommendationen för ett sto i högdräktighet?? Jag ger inte ens mitt sto så lite när hon inte är dräktig och promenadrids. Men å andra sidan kanske det är minimigiva, vilket jag heller inte skulle ge utan hellre i överkant. Mitt sto är planerat att gå på 15 kg Hö om dagen i sin högdräktighet....Skulle inte kännas riktigt ok för mig att ge mitt högdräktiga sto så lite Ts. Hon är ju uppenbarligen hungrig? Tror inte heller man kan stirra sig blind på enbart värderna utan måste se hur hästen mår, om den vill/kan äta mer, etc. Om hon är tjock kan du ju motionera henne mer, gå promenader, etc. tänker du endå inte ge mer hö, ge henne förslagsvis halm så hon har något att tugga på iaf. skulle jag gjort.

Men, skrev du inte att du gav 10 Kg hösilage om dagen, inte 12? Eller har du ändrat? Annars blir nog analysen annorlunda!

Vad det gäller den sidan så verkar den väldigt antik må jag säga. Verkar som om den behöver uppdateras. Jag var där inne nu och gjorde ett test. Skrattretande ju. Det är nog inget som jag skulle lita på.

Senast ändrad:

Jag skulle hellre räkna på 600 istället för 550 om du inte vet exakt.
Minimibehovet ser konstigt ut, har du skrivit in ts-halten i programmet?

Precis vad jag tycker...antik...därav frågeställningen...
Även mitt egna program som jag snickrade ihop för ex antal år sen, är inaktuellt precis som jag misstänkte.

När det gäller beräkningen av MJ o Smbrp så använde man sig inte av samma metod på "min" tid, dvs som man tydligen gör nu: att man beräknade Smbrp utefter MJ-behovet.
Då var alla värden uppstaplade i tabeller, och så vitt jag vet fanns det ingen gemensam nämnare mellan MJ o Smbrp.

Jag kan förstå frustrationen över att det är sån hysteri över att man måste analysera sitt grovfoder för att kunna göra en balanserad foderstat till sin häst.

När det i själva verket i slutänden visar sig att man kommer att ge snudd på det dubbla jämfört med vad hästen egentligen behöver....tappar man inte vitsen med det hela lite grann då??

(ok, JAG förstår ju vikten av att analysera, annars hade jag ju inte gjort det, men det kan ju vara svårt att motivera vissa andra, OCH det finns ju variant tvärtom också, att hästen får bara hälften av behovet, och DÅ är det väl mer motiverat)

"De behovsvärden jag refererat bygger på de som den internationella hästexpertisen enats om i början av 2007."

Finns de tillgängliga även för en vanlig svensson??

Här
http://nrc88.nas.edu/nrh/

energi värdena beräknas i kalorisystemet, man gångrar dem med 4,2 för att få MJ. Sen får man dessutom minska resultatet med ca 10 % då Sverige räknar med metabolisk energi och de flesta andra med smältbar (digestible) energi. Proteinvärdena är råproteinvärden. HH

En liten uppdatering:
Nu får hästen fritt med hösilage till natten, och totalt tror jag hon äter ca 15 kg per dygn.

Räknar jag på detta så innebär det att jag inte behöver ge något kraftfoder alls förrän vid digivande.

Verkar detta vettigt??

Om jag istället räknar på att hon får 10 kg (men ändå ger 15kg) så innebär detta att jag kan ge henne
1 kg havre i månad 9,
1,5 kg havre i månad 10
2 kg havre i månad 11 och
vid digivande
2 kg havre, 0,5 kg betfor o 1 kg breed

naturligtvis även 100 g Krafft grön mineral och tokosel under hela tiden. Är detta en rimlig kraftfodergiva för ett dräktigt sto??

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 601
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vad räknar man med att ett hbl sto ca 550-600 kg som fölat i mitten på maj, har för näringsbehov under hösten/vintern? Har tänkt att...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Tuvisen
·
A
Foder & Strö Höet har 69 g/kg smbrp, 84% torrsubstans, 7,7 MJ/kg foder. Hur mycket vågar jag ge min vallack på ca 550 kg (otroligt lättfödd, men...
2
Svar
23
· Visningar
3 308
Senast: DavidS
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka