Nån som vet behovet

Sv: Nån som vet behovet

Är det bara energin som ökar from månad 8?
Proteinet ökar inte förrän när stoet diar, om jag förstått dig rätt?
Kan jag inte få siffror av dig istället??
Eller kan du säga om mitt gamla foderstatsprogram visar rätt?

Jag ger också tokosel.
När det gäller hullet på hästen så fick jag skäll av seminveterinären som kom ut o vaccinerade henne i mitten på november:
- ALLDELES för fet! Måste bantas annars blir fölningen för påfrestande o jobbig för henne!!

Men jag har INTE dragit ner på nåt foder ändå....

Men när veterinären beodrar mig att banta henne då????
50 kg är det minsta hon är överviktig nu...
magen putar ut rejält utanför rumpan, när man ser henne bakifrån.

OK, mina Gamla tabeller ger en kvot på 1,12 ca/p så jag siktade på att hamna där, har du nåt bättre förslag?

HAr inte börjat ge kli ännu, och kommer nu att överväga att INTE göra det. Har dock ett stort överskott på kalcium i hösilaget, se ovan. Mao även en stor brist på fosfor.

Ska jag dra ner fosforbalansen med??
OCH skippa vetekliet??
Då får jag fortfarande en brist på fosfor.

Hjälp mig gärna att räkna ut nån bra foderstat, please?

TILL ALLA som tycker att jag ger för lite mat:

Seminveterinären beordrade mig att banta hästen!
Annars skulle hon ta skada vid förlossningen...
HÄr sitter många på nätet som inte ens sett hästen och ber mig dubbla maten (!?)

Minimikvoten är ju 5,5 kg ts till min häst, och jag ger upp emot 9kg ts. Det är ju nästan dubbelt minimikvoten, alltså ger jag ju inte minimalt!

Någon nämnde minst 1,5 - 2 kg ts per 100 kg häst, det blir ju 8,25 -11kg ts per /dag och jag ger nästan 9...alltså håller jag mig inom ramarna...

Å ger jag 20 kg hösilage / dag så ger jag ju hästen ALLDELES för mycket med hänsyn till näringsbehovet. Detta blir mer lagom när hon diar om man bara ser till behov och åtkomst.
Jag vill ju naturligtvis min häst det bästa, även vid fölnigen, och törs således inte göda på henne mer än nödvändigt...

Hon går i hage med såväl gräs som sly och buskar o träd som de käkar o gnager på hela dagarna.

Är du säker på att hästen är överviktig?
Mina shettisar ser oxå tjocka ut men det är ganska naturligt eftersom de är över halva tiden gågna i sina dräktigheter.

Min veterinär säger att man aldrig kan överutfodra dräktiga o digivande ston.

Vi tyckte min märr var skitfet när hon var dräktig men när vet. var ute sa hon att hon var alldeles för tunn. Då vaggade hon fram.

9 kg ts ÄR inte mycket för en stor häst, speciellt inte dräktig. Sen spelar det ingen roll om jag ser hästen el inte.

HÄr sitter många på nätet som inte ens sett hästen och ber mig dubbla maten (!?)

Minimikvoten är ju 5,5 kg ts till min häst, och jag ger upp emot 9kg ts. Det är ju nästan dubbelt minimikvoten, alltså ger jag ju inte minimalt!

Någon nämnde minst 1,5 - 2 kg ts per 100 kg häst, det blir ju 8,25 -11kg ts per /dag och jag ger nästan 9...alltså håller jag mig inom ramarna...

Å ger jag 20 kg hösilage / dag så ger jag ju hästen ALLDELES för mycket med hänsyn till näringsbehovet. Detta blir mer lagom när hon diar om man bara ser till behov och åtkomst.
Jag vill ju naturligtvis min häst det bästa, även vid fölnigen, och törs således inte göda på henne mer än nödvändigt...

Hon går i hage med såväl gräs som sly och buskar o träd som de käkar o gnager på hela dagarna.
Men då räknar man INTE med dräktiga ston......Ditt är dräktigt enl. dig.

Är du säker på att hästen är överviktig?
Mina shettisar ser oxå tjocka ut men det är ganska naturligt eftersom de är över halva tiden gågna i sina dräktigheter.

Min veterinär säger att man aldrig kan överutfodra dräktiga o digivande ston.

Samma säger alla dom som jag har pratat med.

OK, mina Gamla tabeller ger en kvot på 1,12 ca/p så jag siktade på att hamna där, har du nåt bättre förslag?

HAr inte börjat ge kli ännu, och kommer nu att överväga att INTE göra det. Har dock ett stort överskott på kalcium i hösilaget, se ovan. Mao även en stor brist på fosfor.

Ska jag dra ner fosforbalansen med??
OCH skippa vetekliet??
Då får jag fortfarande en brist på fosfor.

Hjälp mig gärna att räkna ut nån bra foderstat, please?

Lillsillen, om ditt sto är platt över ryggen och man får gräva litet för att känna revbenen är hon nog i lagom hull och får tillräckligt med näring. Hon tycks dock behöva tugga mera för att inte vara stressad, kanske kunde du ge så mkt på kvällen att det finns kvar litet foder på morgonen eftersom det inte går att ha fri tillgång ute i din hage.

Det är faktiskt inte alls lika olämpligt att överutfodra en dräktig märr som en människa eller tacka. Åtminstone inte med grovfoder. Kraftig övervikt ökar dock risken för belastningsfång.

Det är bättre att ha en lätt överviktig märr i månad 8 än att ha en för smal i månad 11.

Vad gäller näringsbehoven i månad 11 och start av digivning kan du gå efter genomsnittsbehoven jag skrev ovan för en 600 kg och dra av 10 %.

Kalk/ fosfor behovet är igenom snitt 31/22 i månad 8, 40/29 i månad 11 och 65/42 efter fölning för en 550 kg märr. Alltså genomsnittsvärden som man inte behöver följa exakt men ta till sig som minibehov och proportioner.

Jag skulle inte ge vetekli utan ett mineral foder med låg kalk/fosfor kvot, då kommer spårämnen o Evit med på köpet.

HH

1.2 kg/ 100 kg är vad jag har hört.. och det är lägsta rek mängd.

Ger min häst runt 10 kg/ dag, Hbl, lättfödd, ca 550--> kg
och HAN är inte dräktig..

Bara för att det är godkänt så kanske det inte är humant..

Att banta ett dräktigt sto är något jag aldrig skulle göra... Vet inte vad det är för seminveterinär som sagt så? Jag har hellre ett sto lite i överhull för stundande fölning, än att dom är precis i normalkant/underhull. Veterinärer jag pratat med har också sagt att det knappast går att överutfodra dräktiga ston FRAMFÖRALLT inte de sista månadera, alltså i högdräktigheten.
Mitt dräktiga sto är i månad 6 och nu äter hon 12 kg HÖ, 10 kg hösilage låter på tok för lite, såvida du inte har en högdräktig shettis.. Skulle jag inte ens ge om hon inte var dräktig..Eftersom hon gladeligen verkar äta upp sitt grovfoder skulle jag endå ge mer hösilage, ialla fall några kg. Att det putar ut och de blir rundare på alla sätt oc vis är ju bara normalt för ett högdräktigt sto. Skulle ge henne mer hösilage och kanske även lite halm.

Vad jag förstod så gav du 10 kg hösilage med en tshalt på 73%. Det blir 7.3 kg ts. Väger hästen 600 kg och du räknar ca 1,2 kg ts (sanningen att säga tror jag att det är 1,2 kg HÖ och inte ts men det blir inga enorma förändringar) som minimigiva per 100 kg häst så hamnar du på 7.2 kg. Du ligger inte speciellt långt från minimigivan på ett dräktigt sto som börjar närma sig fölets tillväxtperiod!

Jag skulle helt bortse från vetrinärens råd, man bantar inte ett dräktigt sto såvida man inte befinner sig i extraordinära omständigheter. Sätt gärna in en nytagen bild på ditt sto om du vill ha bedömningar av hennes hull.
Har du använt dig av hippocampus foderstatsprogram på nätet (gratis)? Där kan du prova dig fram. Men en ökning av hösilaget är i alla fall för mig helt självklar!

1.2 kg/ 100 kg är vad jag har hört.. och det är lägsta rek mängd.

Ger min häst runt 10 kg hö/ dag, Hbl, lättfödd, ca 550--> kg
och HAN är inte dräktig..

Bara för att det är godkänt så kanske det inte är humant..

Så här säger hippocampus beräknat på 12 kg hösilage, 0,5 kg havre, 90 g krafft miner vit:

Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne: Behov: Tilldelat: Balans %:
Ts 5.5 8.8 59.3
Kommentar Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ 68.6 92.4 34.8
Kommentar: Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Pr 465.1 709.5 52.6
Kommentar : Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.

Ca 28.8 55.7 93.6
Kommentar : Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.

P 18.5 23.1 25.0
Kommentar : OK

Ca/P 1.6 2.4
Kommentar : OK

Mg 10.3 19.2 86.2
Kommentar : Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.

Se 1.1 1.4 31.1
Kommentar :OK

Tilldelad mängd grovfoder KG : 12.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 8.8

Då har jag inte räknat med Tokoselen, vilken inte verkar behövas?
Inte heller fosforbalansen. Ska jag ändå ge detta??

:eek: jag bara hoppas hoppas hoppas på att detta är ett troll. :eek: jisses jag skulle ALDRIG låta min varmblodsvalack (fritidsrids) äta så lite som du ger ditt DRÄKTIGA sto...

Men du har ju inte skrivit in i programmet att det är en 550 kg häst dräktig i månad 8. Gör det så blir det litet andra siffror. HH

Joodå!!

Så här ser uträkningen ut för Sto, över 3år, normalfödd, normalhull, stall på natten, hage på dagen och temperatur upp till -15 grader, vuxenvikt 550 kg, inget arbete,
dräktig mån 8-9,

Detaljerat behov för din häst

Ämne Underhåll Arbete Dräktig/digiv Klimat Summa
Grovfoder-Ts 5.5 5.5
MJ 59.6 0.0 8.9 0.0 68.6
Pr 357.8 0.0 107.3 465.1
Ca 23.9 0.0 4.9 28.8
P 14.9 0.0 3.6 18.5
Mg 8.9 0.0 1.3 10.3
Se 1.1 0.0 0.0 1.1

prova själv på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

eller finns det nån annan sida???

Ge henne mer torrsubstans nu medan hon vill äta. I slutet av dräktigheten så förekommer det att stona slutar äta och bara petar i maten. Bygg hullet nu så behöver du inte oroa dig mot slutet.7,7kg/ts låter lite på en så pass stor häst. Det är vad mina bponny ston får när de är dräktiga. Jag tummar aldrig på ts, må vara att de får för mkt protein men det är inget skadligt om det kommer från grovfodret.

Enligt din beräkning ovan så ger du ditt sto lägsta möjliga giva ts. Om jag var du så skulle jag höja givan för att få ett mer harmoniskt sto samt förebygga problem med tarmarna.

Ja jag ser det nu, förlåt! Jag kollade på mineralvärdena och drog slutsatsen att siffrorna inte var för dräktiga för de är i underkant jämfört internationella rekommendationer. I alla fall Ca o fosfor. Jag tycker du kan lägga på några gram till på vardera. Annars tycker jag som jag skrev i inlägg 30. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 601
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vad räknar man med att ett hbl sto ca 550-600 kg som fölat i mitten på maj, har för näringsbehov under hösten/vintern? Har tänkt att...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Tuvisen
·
A
Foder & Strö Höet har 69 g/kg smbrp, 84% torrsubstans, 7,7 MJ/kg foder. Hur mycket vågar jag ge min vallack på ca 550 kg (otroligt lättfödd, men...
2
Svar
23
· Visningar
3 308
Senast: DavidS
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka