Hjälp, för högt proteinvärde i höet...

Sv: Hjälp, för högt proteinvärde i höet...

Varsågod! Glöm bara inte att titta på hästen som axel skriver och följ upp hur allting verkar.

Jag har varit på lite olika föreläsningar, och pratat mycket med vetrinär och equiterapefter. Har varit tvungen att lära mig eftersom min häst har enorma problem med maten. Har nu efter 1½år hittat saker min kan äta... Han är fånghäst men otroligt känslig. Minsta lilla av något han inte är van och vi har problem.

Låter som en bra avtrappning av din nuvarande foderstat till den nya. Alltid gott att slippa blanda så mycket!

Tack för tipsen, jag återkommer i ärendet :-)

Tack så mycket! Jag ska hålla koll på honom o trappa ner lugnt.

Precis som andra har skrivit, ta bort kraftfodret. Nu vet jag inte vad dina kraftfoder innehåller, men stärkelse anses tabu till fånghästar och det finns goda grunder för det, vilket innebär att kraftfodret inte bör innehålla någon spannmål.

Behövs något att blanda mineraler i så fungerar små mängder betfor. Vad som kan vara skadligt för fånghästar är inte sockret, som absorberas i tunntarmen, utan möjligen pektinet som fungerar som en lättsmält fiber, d v s passerar genom tunntarmen utan att brytas ned, men bryts snabbt ned av mikroorganismerna i tunntarmen.

David

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 599
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har ett halvblod på ca 550 kg till lättare ridning. Hur många kg grovfoder behöver hon äta? Ska jag komplettera med kraftfoder...
Svar
6
· Visningar
897
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår