Nån som kan komma med tips om hur det e med egen häst?

H

Horselover94

Hej, jag är en tjej på 13 år som har ridit sen jag var ca 6-7 år. Jag älskar hästar över allt annat och rider på ridskola två gånger i veckan. Och även på min sköthäst varnnan vecka.:) Som många andra hästtjejer drömmer jag om en egen häst. En av mina favvo hästar är till salu (har gått på ridskola) han är islandshäst och jag skulle så gärna köpa honom.Sen är det ju det där med kostnader...
Jag vill fråga alla hästägare om dom tror jag skulle klara en egen häst. (jag håller på att läsa på väldigt mkt just nu men har du några tips så vore det bra. Jag tjatade på mina föräldrar i tre år om att få en hund och tillslut när jag fyllde 11 fick jag det. Han är så urgullig jag älskar honom<3så dom e väldigt noga med att man måste vara mogen för att ha ett djur!

Tacksam för svar.

Sv: Nån som kan komma med tips om hur det e med egen häst?

Hej, jag är en tjej på 13 år som har ridit sen jag var ca 6-7 år. Jag älskar hästar över allt annat och rider på ridskola två gånger i veckan. Och även på min sköthäst varnnan vecka.:) Som många andra hästtjejer drömmer jag om en egen häst. En av mina favvo hästar är till salu (har gått på ridskola) han är islandshäst och jag skulle så gärna köpa honom.Sen är det ju det där med kostnader...
Jag vill fråga alla hästägare om dom tror jag skulle klara en egen häst. (jag håller på att läsa på väldigt mkt just nu men har du några tips så vore det bra. Jag tjatade på mina föräldrar i tre år om att få en hund och tillslut när jag fyllde 11 fick jag det. Han är så urgullig jag älskar honom<3så dom e väldigt noga med att man måste vara mogen för att ha ett djur!

Tacksam för svar.

Om du/ni har råd med en egen häst så tror jag säkert att du kommer att klara av det. Du vet väl själv hur mycket du kan och känner ifall du är mogen för det.

Om du känner att du klarar av det så är det ju inget som hindrar dig? Kostnaderna är stoooora! det är viktigt att komma ihåg, det är inget billigt husdjur.

Om det är en islandshäst du vill ha, så fundera på ifall det är rätt ras för dig och om du kan tillräckligt mycket om dom, hur man rider dom på bästa sätt osv.

Håller med om allt som Gauti säger och vill lägga till:
Det räcker inte bara att älska djuret, du måste ta ansvaret för det också.
Det är faktiskt som att skaffa sig barn :smirk:

Men känner du dig mogen så "kör hårt" :d Men det kanske är bäst att ha hästen på foder först? Så har i alla fall min mamma alltid gjort emd mina hästar, ha dom på foder i 6mån sedan bestämma sig om det funkar eller ej, det är ju också ett alternativ kanske?

Har du inte börjat gymnasiet ännu har du flera år kvar i plugget. Detta kräver föräldrar som ställer upp; såväl ekonomiskt som med ansvar och kunnande.

Det har i dagsläget inte så mycket med dig att göra; utan hur ditt liv ser ut nu och de närmaste åren. Det finns också mycket man kanske vill göra som resor etc, vilket en häst effektivt kan sätta stopp för ...

Fundera och diskutera hemma!

Har du inte börjat gymnasiet ännu har du flera år kvar i plugget. Detta kräver föräldrar som ställer upp; såväl ekonomiskt som med ansvar och kunnande.

Det har i dagsläget inte så mycket med dig att göra; utan hur ditt liv ser ut nu och de närmaste åren. Det finns också mycket man kanske vill göra som resor etc, vilket en häst effektivt kan sätta stopp för ...

Fundera och diskutera hemma!

Håller med om detta! Även efter plugget är det svårt att hinna med. Jobb tar mycket tid och ibland vill man även göra andra saker än att vara i stallet, vilket inte alltid går för man måste ta hand om hästen i första hand! Har man hästen hemma på gården kan det bli enklare dock.

Ekonomin är en stor del som man måste veta att man klarar av innan man skaffar häst, för den ska tas om hand på absolut bästa sätt hela tiden :)

Eller kanske medryttare? Jag har faktiskt en "grann-tjej" i din ålder som är här en dag i veckan som komplettering till en dag i ridhuset. Så förutom lektioner får hon ha en häst som "sin" en dag i veckan. Innan ville hon ha häst(vill nog fortfarande) men hela hennes familj verkar för närvarande överens om att det är vad hon hinner med just nu. Dessutom får de ju ta del av allt arbete runt omkring o de har verkligen börjat inse hur mycket arbete det är.

Men det är klart, har man råd med stall med full service blir det nog enklare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Andromedae
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka