Nån som har tips? Eller synpunkter.

A

anja23

Hej!
Nu börjar det bli dags för en andra hund! och jag skulle som alla andra behöva lite tips.
Min nuvarande hund, en sheltiehane på 9 år är helt underbar :laugh:. Jag har allltid tänkt att min nästa hund också ska vara en sheltie, men nu har jag börjat komma på lite andra tankar.
framför allt att det skulle vara underbart att komma in efter en skogspromenad utan att ha hela skogen med sig in i hundens päls!
Därför undrar jag om ni har några tips på en andra hund till mig?
Det jag önskar hos hunden är:
-Liten eller mellanstor
-lättlärd och aktiv
-Passa till lydnad och agility
-Helst en ganska kort päls

Jag har funderat på dvärgpischer, men de verkar lite för aktiva och svårmotiverade. :confused:
En annan ras jag fastnat lite för är dansk/svensk gårdshund, någon som kan rekomendera den?

Sv: Nån som har tips? Eller synpunkter.

Jag har två stycken "pinnar" här hemma och skulle inte kalla någon av dom för svårmotiverade. Däremot gäller det att ha fantasi när man tränar en dvärgpinscher och framförallt variera träningen, annars blir dom lätt uttråkade och lessnar. Dock är det väldigt aktiva hundar, men får dom tillräcklig stimulans har dom också en väldigt tydlig on/off-knapp.

Om jag skaffar liten hund ska det bli en Svensk Dansk gårds hund. Har träffat massor ute i olika stallar o alla har varit trevliga.

Okej, kanske inte svårmotiverade då. Men de känns lite för "sprättiga" för mig.
Ja, DSG verkar hur fina som helst. Det finns en kennel bara två mil härifrån.
Kanske att man kan hälsa på där för att träffa hundarna på riktigt innan man bestämmer sig. Visst brukar man få det?

Förresten verkar papillon riktigt fina också!:p

Ja har en papillon:D väldigt trevliga och väldig lätt lärda hundar.. som man kan ha med på det mesta:) bruka ha haft med min papillon på ridturer och allt:) och nästan inge pälsvård heller som är ett stort +:d

Ja har en papillon:D väldigt trevliga och väldig lätt lärda hundar.. som man kan ha med på det mesta:) bruka ha haft med min papillon på ridturer och allt:) och nästan inge pälsvård heller som är ett stort +:d

Håller bara med! :D
Fantastiska hundar! En av de ledande raserna i Agility smallklassen, Sveriges första lydnadschampion var en Papillon, Sveriges andra Agilitychampion var en Papillon, världens minsta räddningshund var en Papillon osv osv. Som Madeleine skriver nästan ingen pälsvård alls och de fäller inte mycket. Otroligt lättlärda, samarbetsvilliga och vackra! :laugh:
Visst kan de dra med sig en och annan pinne från skogen, men det är ju bara att plocka bort. :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 498
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10