Nån som har nåt tips...?

C

corina_w

Har en schäferkille på 9 månader, jättetrevlig hund, hur snäll som helst och lydig. Inkallning funkar super. MEN vi har ett problem. När vi har honom ute på tomten, så är han VÄLDIGT vaktig mot andra hundar. Vi bor i ett villaområde så det går en del hundar här, och då rusar han fram och morr-skäller och reser ragg. Numera sitter han alltid i lina på tomten då vi har ganska lågt staket, men vi vill få bort detta beteende. Ryter man i åt honom när han gör så så vänder han och kommer tillbaka till oss, men tyvärr har han ju redan hunnit skrämma slag på folk då..... Även inomhus så skäller han om någon hund går förbi utanför, likaså om vi åker bil. Att avleda funkar ganska bra, men det är ju inte alltid man har den roliga bollen i handen när nån hund råkar gå förbi.........
Nån som har nåt förslag på hur man kan träna bort detta?

Sv: Nån som har nåt tips...?

Titta på " mannen som talar med hundar " i Tv4+, på måndagar 20.00
Han är kanonbra. Ceasar Millan heter han. Där kan man lära sig mycket hur man hanterar olika typer av hundproblem.

Han är ju osäker det sista du ska göra är o banna han o sen att han inte får nåt stöd.

Jag skulle gjort så att så fort jag såg det kom nån sätta mig hos han när han är tyst så säger man lungt att han duktig o stryk han i mungipan när han vrålar så bannar du han, sen när han tystnat igen så berömmer du han lungt. Då får hunden på svart o vitt hur du vill ha det sen att du är ett stöd i hans osäkerhet.

För springer du runt o bannar han på gården då har han ju ingen o förlita sig på o falla tillbax på om det blir nåt.

Hur är han när du har honom lös annars? på plan ,träning i skogen osv när ni möter andra hundar?

Jo jag brukar se det programmet så ofta jag kan, men mitt problem har inte tagits upp tyvärr........

Så som du beskriver är ungefär vad jag gör när han är inomhus eller när jag sitter med honom ute, enda skillnaden på honom då är att han inte rusar iväg mot den andra hunden, men han ar VÄLDIGT svårt att sluta skälla fast jag tydligt visar med beröm när han är tyst och "nej" när han skäller. Då funkar det bättre att leka med bollen när man ser att det kommer nån, då fokuserar han mer på den.
Jag springer absolut inte omkring och bannar han på gården, men ibland sitter han på lina ute medans jag håller på med någonting på tomten t ex, och då är det inte alltid jag hinner se att det kommer någon. I sådana fall märker jag ju inget förrän han rusar iväg och skäller, och då ryter jag i ett skarpt "nej" åt honom, han brukar då vända och glad i hågen komma tillbaka till mig. Då får han såklart beröm.

an är väldigt lydig annars när han är lös, har honom lös så mycket jag kan, han kommer direkt på inkallning även med andra hundar i närheten. Har jag honom i koppel och vi möter hundar så kan han bli lite dragig ibland, men inte så det stör direkt, och ibland bryr han sig inte alls, det beror lite på vilken hund i möter. Om vi däremot möter grannens hund så morrar han och skäller, den bara hatar han av någon anledning.

Jag tror att vaktbeteende har att göra med osäkerhet. Om hunden har en bra relation i sin flock men en tydlig och pålitlig ledare, så ska den inte behöva vakta på det sättet. Men det är min personliga åsikt, som den ganska okunnig hundmänniska jag är. ;)

Jag skulle jobba med vår relation och med mig själv. Läsa och lära om hur jag ska bete mig i flocken. För som sagt tror jag att det i det här fallet handlar om dig och inte om hunden.

Jag tycker att man i hundvärlden oftare än i tex hästvärlden, försöker "lära hunden" istället för att gå till botten med problemet och med sig själv. Kanske har det att göra med att hundar är rovdjur, inte lika veka i sin relation till oss, och dessutom ses "lättare att lära". Det är synd att det blir så.

Senast ändrad:

Självklart har det med mig att göra, och jag förstår att det är något i ledarskapet som brister, frågan är bara vad jag ska göra åt det..... Han är ju hur lydig som helst annars. Men det är som att han tar på sig jobbet att vakta huset och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att han inte behöver det.

fundera lite på hur du ändrar dig när ni är hemma och när ni är ute någon annan stans där han e lös då han inte ändrar beteende.. För jag tror ju du ändrar dig och han märker att du blir lite "osäker" och han tycker det e konstigt och han måste då visa uppsig att han e störst och bäst för att inte visa att han är osäker. förstod du hur jag menade ?:::D :rofl: Hoppas de.:banana:

Säkert kan det vara så att jag omedvetet visar att jag förväntar mig att han ska skälla osv när vi är hemma eftersom jag vet att han kommer göra det.......jag menar alltså att när vi möter hundar ute har det ju alltid funkat bra och därför kanske jag har en mer avslappnad attityd då, medans jag hemma är lite mer på min vakt om han är ute. Så är det nog! Det har jag faktiskt inte tänkt på........:idea:
Det ska jag försöka tänka på att undvika i fortsättningen, få se om det hjälper. Tack för tipset! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 434
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 028
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III