Nån som har nåt bra tips??

J

Jempa77

Min varmblodsvalack är jättejobbig när ja hoppat av honom försöker han alltid buffa å klia sej på mej, vilket ja inte tycker är ok, ja dels gör det ont på mej och dels tycker ja inte att han ska göra så,förstår ju att det kliar på honom när han är svettig, hur ska ja få honom att sluta med det?? Nån som har något förslag:crazy:

Tack på förhand-Jempa

Sv: Nån som har nåt bra tips??

har han mycket skum i munnen?
min gör så tills jag torkar bort skummet, han tycker det är obehagligt ;)
gör hästen det av ovana, så säg ifrån, tillrättavisa och få hästen att förstå att det inte är ett OK beteende.

Men hur ska ja säga ifrån på för vis, har brovat å "ryta till" och det funkar en kort stund:crazy: och ja han har mycket skum i munnen....Ska testa å putta tebax, men menar du då att putta på huvudet eller?

Senast ändrad av en moderator:

om en häst puttar till mig så tolkar jag det som:
du din lille skit!

så får inte mina hästar säga till mig, han vet att det är fel på en ledare, så ta ledarskapet så försvinner det beteendet, eller så behöver du bara höja handen/axeln för att han ska sluta

ja putta på huvudet tryck med en hand på ganaschen och tryck undan huvudet åt sidan..akta bara våld så att du inte får en ansiktsskygg häst ;)

Med hästar som gör så brukar jag trycka bort huvudet mjukt men bestämt och flytta hästen något steg i sidled så den inte står så nära mig. Du är flockledare och du bestämmer hur påträngande hästen får vara.
Det brukar funka och man slipper fortsätta knuffa bort huvudet gång på gång.

Min häst får inte göra så. Nu vill han göra det någon gång. Men självklart får han inte det.Jag höjer bara min arm så lägger han av.:p De är inte bra för ledarskapet som sagt.

Mitt sto (oxå varmblod) gjorde precis så där, skulle tro på att det kliar efter dom har fått svettas lite :) Jag styrde bara bort huvudet på henne, och efter jag tagit av tränset, höll jag upp händerna (hade ridvantarna på) så fick hon klia sig mot dom, såg riktigt hur hon njöt!

Så vad jag vill säga med det :) är att man lär bort ett beetende, men de får en liknade belöning, men på dina villkor!

Är det bara jag som drämer till en gång ordentligt?

(ej "klubba ner" hästen men det ska kännas på dom)

Har alltid räckt med en gång sedan behöver man bara vinka med fingret om dom skulle få för sig att göra det igen...

Bör kanske inte göras på huvudskygga hästar men dom brukar heller inte klia sig på folk och där räcker det oftast med en fingervisning om så ändå är fallet....

Man ser aldrig en häst i hagen som försiktigt puttar bort en annan häst... Däremot har dom andra signaler som vi människor kan få svårt med, tex öronspel, svansviftning mm... Men om dessa signaler inte hjälper för en häst heller så hotar dom med att lyfta ett ben och räcker inte det så kommer en spark, först en spark som inte träffar men för att markera. Hjälper inte det så kommer en spark med träff.

Det kan vi också göra, prova med rösten först ett bestämt nej, hjälper inte det lyft armen och "hota", hjälper det inte så smäll till (nu låter det som om jag misshandlar min häst eller tycker att andra ska göra det men jag finner inget annat passande ord för det jag menar. Det handlar INTE om att skada hästen på något vis).

Senast ändrad:

Mitt sto (oxå varmblod) gjorde precis så där, skulle tro på att det kliar efter dom har fått svettas lite :) Jag styrde bara bort huvudet på henne, och efter jag tagit av tränset, höll jag upp händerna (hade ridvantarna på) så fick hon klia sig mot dom, såg riktigt hur hon njöt!

Så vad jag vill säga med det :) är att man lär bort ett beetende, men de får en liknade belöning, men på dina villkor!

Jag gör också som du.Jag spretar med fingrarna så de får klia sig på dem och det älskar de. Jag tror inte att hästen ser ner på dig för att den vill klia sig på dig. I så fall tycker bara mina hästar att jag " är en liten skit" när de är svettiga!

Själv har jag upptäckt att det är rätt efektivt att stampa i marken eller helt enkelt "hötta" med benet. Som en häst som hotar att sparka gör. Det reagerar min egen häst mycket bra på.
Kan funka om man har en häst som är rädd om huvudet.

Annars en hederlig knäpp på näsan i rätt ögonblick.
Att bara fösa bort huvudet brukar inte funka så värst bra om inte hästen är väldigt känslig. Brukar mest bli att den trycker emot tycker jag.

Sedan brukar jag låta hästen klia på något annat, t.ex mot väggen. Kliar det så kliar det liksom och det är ju tillåtet så länge det inte är på mig.

Senast ändrad av en moderator:

bjud hästen en handduk att klia sig mot, när DU känner för det.
Det är inte ett dugg synd om hästen för att den inte får klia/buffa på dig, den kan faktiskt använda sig av väggen eller sitt eget framben, gör den inte det så kliar det inte så värst mkt utan handlar bar om att "flytta" på dig och bestämma över dig.

Allt som DU inbjuder hästen till är i mina ögon OK men det är DU som ska börja ta kontakt och det är DU som ska säga ifrån när DU tycker att det räcker.

Det finns inte en enda häst som går raka vägen fram till en häst av högre rang och börjar klia sig mot den bara för att den är svettig.
Däremot kan den ranghöga hästen ta kontakt med en annan individ och inbjuda till en gemensam klistund.

Jag smäller tillbax.. låter kanske lite grymt men min häst slutade iaf:D

Är det bara jag som drämer till en gång ordentligt?

(ej "klubba ner" hästen men det ska kännas på dom)

Ursäkta med det lät lite kul. :D Ska nog mycket till om du ska klubba ner en häst.

Själv så är jag väldigt noga med mig sfär, min häst får överhuvudtaget inte komma för nära mig, varken när jag leder in från hagen eller när den har träns. Det ser jag som en säkerhetsgrej, då motas den bort bestämt, sånt lär sig hästar väldigt snabbt.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 638
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama