Nån mer som har amputerad katt?

Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag fick avliva min katt i tisdags. Han hade krossat baktassen. Vi frågade om de kunne amputera benet, men så gorde dem inte här i Sverige sa dem. Så nu är jag lite förbannad.:mad:
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Gammal tråd som jag bumpar. Hoppas det är okej?
Eftersom jag själv nu står inför valet att ev. amputera ett bakben på katten så känns det skönt att läsa om alla lyckliga trebenta katter där ute (min tråd, utan svar än så länge: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1071850). Vore kul om någon tidigare skribent i tråden fortfarande är aktiv och kan komma med en uppdatering om hur deras 3-benta kissar mår.
Finns det några risker kopplade till amputation? Uppstår det snedbelastningar och förslitningar i de kvarvarande benen...? Lever trebenta katter lika länge som de hela?
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Hej!
Jag puttar upp den här tråden och hoppas att ni som skrivit om era kissar fortfarande hänger på Buke och vill hjälpa mig.

Jag måste bestämma om jag ska låta min ena katt amputera bakbenet eller avliva henne. Jag vet inte hur jag ska göra!! Jag tycker det ser läskigt ut med katter på tre ben, men veterinären sa också att en av de främsta orsakerna till att man inte amputerar är för att man själv tycker det ser obehagligt ut. Katten bryr sig oftast inte. Men jag är så rädd för att hon ska vara en av de katter som inte är ok med att bara ha tre ben. Hon är utekatt och måste få fortsätta med det, att hålla hene inne är inget alternativ.

Jag är helt förtvivlad över det här! Jag hoppas verkligen på svar från er som skrivit tidigare i den här tråden, nu har det ju gått några år. Hur har era katter det nu? Eller om någon annan i samma situation vill höra av sig med erfarenheter?

Snälla hjälp mig...
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Mamma amputerade benet på min gammelkatt i somras, han blir 18 år i mars och det har gått alldeles utmärkt. Han är utekatt, men fick bara vara ute i sele och koppel till en början och det funkade jättebra. Han anpassade sig jättesnabbt och numera lever han sitt liv som vanligt. Går ut och kollar läget, kommer in och jäser.:) Visst är det ovant att se katten trebent men man vänjer sig snabbt och det verkar även katten göra.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Tack för svar!
Fast jag tror det har börjat luta åt att jag tar bort henne. Jag vet att de allra flesta verkar vara positiva till att amputera men jag tror inte att min tjej skulle vara ok med tre ben. Hon är så extremt aktiv, ute jämt i ur och skur. När hon kommer in är det som hon mest vilar upp sig för att orka gå ut igen. Jag förstår inte hur jag ska kunna ta det här beslutet. Jag vill bara dra ett täcke över mig och stanna där tills allt har ordnat sig!
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Katter med tre ben anpassar sig i nästan alla fall otroligt bra. De kan vara lika aktiva som tidigare. :) De är så lätta att de inte får problem av att gå på tre ben istället för fyra. Och ett amputerat bakben är ännu lättare att anpassa sig till än ett framben. :) Jag tycker du ska ge henne en chans.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Nu blir jag osäker igen. Vilket kanske är bra... Jag tror jag blir galen snart... Jag ska fortsätta fundera.

Tack hörrni för svar!
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Vi hade en amputerad (bakben) katt i stallet. Hon fick artros i ryggen av det, men hon hade ett väldigt mystiskt rörelsemönster. Att det berodde på det amputerade bakbenet är helt klart, men om hennes sätt att gå är normalt är jag mindre säker på.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Ja det där måste man ju också vara medveten om. Vet sa att jag behöver banta henne lite.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Min katt, på 4 år, har också amputerat vänster bakben. Han försvann i två dygn och kom hem med ett hängande ben. Visade sig att något (garanterat en grävling) hade bitit av benet.

Det värsta var att när jag lämnade in honom så gav veterinären mig TVÅ alternativ.. Operation med spikar, som kommer antagligen att bli infekterat, för 16 000kr MED försäkring eller avlivning.

Hade jag inte lagt ut det på Facebook och min släkting ringt mig och nämnt amputering, så hade min katt dött i måndags (22 juli). Blir så förbannad, har läst om så många som hade kunnat fått sin katt amputerad men istället blivit avlivad pga att veterinären inte föreslagit detta.

Men han kommer hem idag, och ca fyra timmar, och jag är uppspelt och nervös på samma gång. Han har inte varit hemma på exakt en vecka. Hans syster är väldigt nedstämd och fäller mycket hår pga stress. Hon sitter i fönstret och ropar på honom. Och går jag någonstans, så följer hon efter mig som ett plåster.

Uppdaterar när han har kommit hem, för att se hur han mår.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Det där är ren BULLSHIT. Visst, alla djur har inte det som ett alternativ beroende på hur skadad katten är. Men veterinären jag pratade med, när JAG föreslog amputering, så bad han om ursäkt att han inte hade nämnt det. Han trodde att de jag träffade när jag lämnade in honom, hade sagt det.

Han sa att de tänker inte direkt på det som ett alternativ, för det har varit ovanligt. Men det blir vanligare, då de ser hur bra katter vänjer sig vid det.


Man har lust att anmäla den som sa sådär till dig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 372
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 344
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 678
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp