Nån mer som har amputerad katt?

Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Selma var med om denna olycka två veckor innan sin tio års dag.
Och hon hade hoppat upp på fönstret som är på bron ungefär 1.50 meter. Och sedan släpat sig in utan att jama eller säga något och blodet var som ett långt band efter henne.

Min mamma och bonuspappa åkte åsså röntgade dom Selma. Sedan bestämde dom om avlivning.
Men detta var på en liten veterinärstation i Norrland.
Du var på ett djursjukhus..................där vet dom mer..........har jag alltid resonerat iaf!

Jag försöker tänka att Selma hade inte en sjukdag i sitt liv. Och vet inte om hon hade pallat en amputering. Det tänker jag när jag försöker se det positiva. Men det är tuuuuuuuuuuuuungt. Fastän vi "råkade" skaffa en kattunge från samma familj som Selma för en månad sedan. Så saknar jag henne lika mycket. Och den här lilla killen fyller inte hennes tomrum.

Han bits ju haha...........en tioårig mysig honkatt myser bara :)!
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag har just nu en katt som ligger på sjukhus i Kalmar efter att ha amputerat ett bakben (vänster)
Den lilla kisen hade fastnat i motorutrymmet på en bil, och fastnat i fläktremmen när denna startades.

Katten är en ca 18 veckors hemlös liten kattunge, som sprang ute i flera dagar innan någon fångade in den för att hjälpa. Jag erbjöd mig då att ta den till sjukhuset.

Jag har träffat flera katter med amputerade ben, framför allt bakben, vilka fungerar alldeles utmärkt! De allra flesta klättrar och springer precis som andra. Det som man kanske ska akta sig för är att katten blir överviktig och belastar ännu mer.

Personalen i Kalmar tyckte däremot inte att ingreppet var omoraliskt eller fel, utan menade att han kommer att få ett bra och funktionellt liv. Jag kan mycket väl rekomendera dem för er som har svårare skador på sin katt! Många veterinärer dömer ut alldeles för lätt!

Kostnaden för denna operationen kommer att ligga runt 10 000 kr. det stiger mkt pga att han är inlagd på sjukhuset i flera dagar. Vilket är tryggt pga infektionsrisk m.m Men det finns säkert billigare lösningar. Hans veterinärräkning betalas i största del av insamlade pengar till honom =) Från olika personer som vill hjälpa

Nu väntar jag på att den lilla kisen ska få komma hem hit, och få lite lugn och ro och tillfriskna =) Är ni intresserade så kommer det snart bilder och information om honom på Kattkommando Syds hemsida, där man kommer att kunna följa hans historia from i slutet av veckan när han har fått komma hem!
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Nu är jag säkert elak men, men varför inte lägga de tio tusen på friska katter?
Att slänga bort så mycke pengar på en katt som kanske hade kunnat hjälpa många många hemlösa katter med mat och kastreringar...
Visserligen driver jag inte katthem, men hade jag gjort det hade jag inte proriterat en liten kattunges OP mot andra katters väl och ve.. :(
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag kan visserligen tycka att en del katthemsföreningar prioriterar fel när de lägger tiotusentals kronor på enstaka individer och utvägen är oviss. Amputering av ett ben ser jag dock inget fel att bekosta på en i övrigt frisk katt. Katter klarar sig väldigt bra med bara tre ben, även utekatter.

Det handlar ju inte bara om pengar utan även om utgången.

Jag hade ju kunnat skänka de där 12000-13000 kronorna det kostade att laga min gamle huskatts bakben till ett katthem istället för att lägga dem på honom också... det gjorde jag inte.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Min veterinär sa att det inte va nån ide o amputera bort bakbenet på min förra katt för han skulle inte få ett normalt liv, för en katt ska ju få va ute..
Han hade blivit på körd o på röntgen bilderna visade det sig att hela lårbenet var krossat :cry: så vi tog bort honom :(

Fast det är ett märkligt sätt att resonera på tycker jag. Jag förstår givetvis er som följde veterinärens råd, men de veterinärer jag hört prata om amputation av ett ben på katt har inte sett det som något gravt handikappande för katten. Min gamle huskatt blev påkörd som ungkatt och lårbenet var av på två ställen. Veterinären gav oss tre alternativ:

1. Operera på riktigt och återställa benet helt och hållet.
2. Amputera.
3. Låta det självläka och ge katten smärtstillande.

Han ansåg då rakt inte att amputering av olämpligt på något sätt, inte ens för denna katt som är utekatt. Vi valde det förstnämnda, men vi hade självklart amputerat om det hade handlat om pengar.

Har sedan pratat med flera kattägare till amputerade katter också och de vittnar alla om att katterna mår väldigt bra.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Min katt är svanslös. Han kom hem med svansen dinglande och släpandes i golvet, den var helt död. Men han hade inte ont i den alls. Reagerade ingenting på tryck. Efter ett par besök hos en vet som tydligen inte visste vad han höll på med fick vi komma till en annan som konstaterade att det var uppenbart att ett par kotor i svansen var helt krossade (han förstod inte hur den första vet kunde missa det)

Så det blev att klippa av svansen. Nu är den sen ett par år tillbaka ca 2-3 cm lång och han funkar bra utan svans. Hoppar och klättrar utan problem. Vi trodde att det skulle bli lite problem med balansen, men det har vi aldrig märkt av.

Här kommer en bild på svanslös. (OBS: Känsliga tittare varnas. Rumpbild!)
http://images5.bilddagboken.se/9/_u4/_u3/_u7/_u6/_u3/u437634/80943_1182456168.jpg
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Precis vad som hände med min katt. Han kom hem en dag med svansen släpandes efter. Vet fick ta bort den, men han mår jättebra!

6204691.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Naw, så söt. En till stumpkise.:D
De e konstigt hur mycket man har hört att de håller balansen med svansen och att det är den som gör att de kan vända i luften och alltid landar på fötterna. Men sen när de inte har någon svans så funkar det lika bra ändå.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Ja det har jag också tänkt på. Han är precis som innan, när han hade svans. Han går balansgång och så, och har inga problem med balansen. :laugh:
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag har just nu en katt som ligger på sjukhus i Kalmar efter att ha amputerat ett bakben (vänster)
Den lilla kisen hade fastnat i motorutrymmet på en bil, och fastnat i fläktremmen när denna startades.

Det hände här också för två vintrar sedan. Men grannen fick komma hit med en finkalibrig pistol och skjuta katten medan den fortfarande satt fast i bilen.

Fanns inte en chans att få loss den levande. Dessutom när vi tog loss den som död visade det sig att det var en bit av magen som satt fast.

Skitäckligt. Och fruktansvärt synd om katten.

Det var inte en av våra egna katter utan en vildkatt som brukade hänga runt här.

Undrar varför man inte kan kapsla in dom bitarna av motorn där det finns risk att fastna?????

/KT
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Det här är inte någon rolig historia men det känns viktigt att berätta om den...

Jag har haft en trebent katt som tyvärr inte är i livet längre......
Anledningen till amputationen var någon form av olycka, vet inte vad som hände och jag blev rek. av veterinären att försöka med amputation.

Det gick bra och hon repade sig helt fantastiskt och blev samma glada lilla katt igen….. Skuttade runt på sina tre ben, satte min andra katt på plats så det hette duga, var ute och jagade och verkade känna sig trygg trots situationen.

Ett år senare, i maj i år, hände den stora katastrofen! Hon blev offer för 5 st hundar som slet henne i stycken - framför mina ögon. Det blev såklart en fruktansvärd sorg och det kändes så jä-a orättvist, att hon skulle gå en sådan hemsk död till mötes efter att ha kämpat så himla tappert…..







Nog var jag beredd på att hon inte skulle få ett så långt kattliv MEN att hon skulle bli ett offer för grannhundarna som rastas kopplade, passerandes utanför på gatan, flera gånger om dagen och som bor precis inpå knuten hade jag ALDRIG kunnat föreställa mig….. Såg aldrig DOM som en fara för hennes liv….

Så gick det för min amputerade katt!

0915 PICT0042.JPG
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Stallkatten är trebent, ena frambenet är amputerat. Den tycks ma bra ända, men den kan ju inte ga längre utan hoppar alltid fram. Dock har den inga problem att hoppa upp pa saker, och verkar pa det hela taget ma bra.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Visst är djur grymma ibland. Kan bara beklaga det som hände dig stackas katt, så tragiskt.

Måste faktiskt hålla med om att det blir lite särskild "mobbing" mot såna frånvikelser. Min har ju en amputerad svans och när våran andra katt är på bushumör så är det inte helt ovanligt att hon går til attack mot stumpen. Nu är det inte så allvarligt bus dem imellan, och vår amputerade katt brukar säga ifrån (och vi med) när hon är för klängig.

Men det är ändå något visst med det, att de ser det som en svaghet. Har sett detta även på andra djur, både på tv och i verkligeheten, att de går emot djur som har ett "handikapp" eller vad man ska kalla det. Men så är de ju jägare och har som instinkt att se svagheter som kan ge dem ett övertag.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

men usch! :cry:

Hur kunde hundarna göra så om dom gick kopplade?!

Jag vet inte vad jag hade gjort om jag hade varit vittne för en sån sak. :crazy:
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Visst är djur grymma ibland. Kan bara beklaga det som hände dig stackas katt, så tragiskt.

Måste faktiskt hålla med om att det blir lite särskild "mobbing" mot såna frånvikelser. Min har ju en amputerad svans och när våran andra katt är på bushumör så är det inte helt ovanligt att hon går til attack mot stumpen. Nu är det inte så allvarligt bus dem imellan, och vår amputerade katt brukar säga ifrån (och vi med) när hon är för klängig.

Men det är ändå något visst med det, att de ser det som en svaghet. Har sett detta även på andra djur, både på tv och i verkligeheten, att de går emot djur som har ett "handikapp" eller vad man ska kalla det. Men så är de ju jägare och har som instinkt att se svagheter som kan ge dem ett övertag.

Fast att en katt väljer att attackera just svansområdet på sin kamrat när det är dags för bus är inte särskilt konstigt. Jag har en kattunge på snart 6 månader och när hon ska bråka med mamman eller brorsan så är det svansen hon ger sig på. Och det felas inte svansarna något på dessa katter.;)
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Fast att en katt väljer att attackera just svansområdet på sin kamrat när det är dags för bus är inte särskilt konstigt. Jag har en kattunge på snart 6 månader och när hon ska bråka med mamman eller brorsan så är det svansen hon ger sig på. Och det felas inte svansarna något på dessa katter.;)

Sa gör mina katter ocksa, jag tror svansen helt enkelt är lockande när man ska starta bus, oavsett längd. ;)
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Sa gör mina katter ocksa, jag tror svansen helt enkelt är lockande när man ska starta bus, oavsett längd. ;)

Jupp, det är som en lurvig mask. :D Inte sällan rycker det lite i den också, det går inte riktigt att motstå.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

vet inte om du bara menar amputerat ben?

Min katt fick amputera sin svans för 6 veckor sedan. Han verkar ha blivit påkörd och kom hem och var helt okontaktbar. In med honom till Ultuna där de gav honom dropp, smärtstillande m.m.

De sa först att han var jätteskadad, bäcken var krossat och svansen av. Man kunde operera bäcken men man visste inte om han skulle bli bra efter det. Så vi bestämde oss för att avliva, MEN, när mamma gick in i rummet för att vara med honom när han somnade in så ångrade hon sig och det blev tal om operation. Han fick operationstid ett par dagar efter och när de ringer dagen innan operationen så säger de att bäcken nog inte var krossat utan bara förskjutet (han hade börjat stå och gå själv) så bara svansen behövde amputeras.

Efter operationen skulle han vila för att bäcken skulle läka av sig själv. Så nu 6 veckor senare är han en frisk men svanslös katt! Han mår hur bra som helst!

Får se hur det blir med balansen nu om han vill klättra i träd.

Tänk vad vi var nära att låta honom somna in...Känns konstigt att tänka att vi kanske inte skulle haft vår skrutte om inte mamma ångrat sig och ville ge honom en chans.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Men din har en stump va? Min katt har ingen svans alls...undra om det blir någon skillnad..

Nu ser han ännu mer ut som ett lodjur:love:
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Nu är jag säkert elak men, men varför inte lägga de tio tusen på friska katter?
Att slänga bort så mycke pengar på en katt som kanske hade kunnat hjälpa många många hemlösa katter med mat och kastreringar...
Visserligen driver jag inte katthem, men hade jag gjort det hade jag inte proriterat en liten kattunges OP mot andra katters väl och ve.. :(

Då är det för väl att du inte driver något katthem. För dem jag känner som har hand om katthem är varje individ värdefull.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 372
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 344
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 678
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp