Nån mer som har amputerad katt?

Tjockisina

Trådstartare
Jag har en trebent kisse efter en bilolycka, han hade ca 80% o överleva enligt vetrinären och idag ca 6 månader senare är han helt frisk och märker inte ens av sitt "tappade" ben. :)
Nån mer som har en amputerad katt o kan berätta lite hur era katter blev efteråt??
Min är idag iallefall som innan olyckan och är både ute o inne katt.. nått jag aldrig trodde skulle kunna gå, att ha han ute alltså, men han e som vilken annan katt som helst=)
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Näe, min katt är hel...:smirk:
Vilket ben är det han har tappat?
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Det låter helt fantastiskt! Katter är ju helt otroliga!! Men du får nog passa honom lite extra eftersom han säkert inte kan springa lika fort som innan eller försvara sej om det skulle dyka upp en katt-jagande hund till exempel. Så mitt råd är att ha honom ute bara när man kan ha honom under upp-syn!
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag kommer nog att amputera ena bakbenet på min
katt då han har skelettcancer i det.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Det låter helt fantastiskt! Katter är ju helt otroliga!! Men du får nog passa honom lite extra eftersom han säkert inte kan springa lika fort som innan eller försvara sej om det skulle dyka upp en katt-jagande hund till exempel. Så mitt råd är att ha honom ute bara när man kan ha honom under upp-syn!

Vi har hundar så han vet hur han ska hantera dem.. han håller sig alltid runt huset o sticker under huset om nå jagar han och inte springa snabbt?? jodååå.. han jagar alltid iväg grannarnas katter i full fart, o nitar dom gör han oxå om han får chansen=)
Han är riktigt tuff, tuffare nu än innan olyckan, innan va han en mes som fick spö jämt av grann katterna, men inte längre=)
Min katt e ute hela dagarna han håller sig alltid runt huset, han är våran vakthund som håller inkräktare borta=)
Enda jag e orolig för e om en räv kommer , han kan ju inte klättre upp i trän osv så bra, men jag tror han hittar på nått annat för o skydda sig isåfall.. katter e smartare än man tror.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Vi har hundar så han vet hur han ska hantera dem.. han håller sig alltid runt huset o sticker under huset om nå jagar han och inte springa snabbt?? jodååå.. han jagar alltid iväg grannarnas katter i full fart, o nitar dom gör han oxå om han får chansen=)
Han är riktigt tuff, tuffare nu än innan olyckan, innan va han en mes som fick spö jämt av grann katterna, men inte längre=)
Min katt e ute hela dagarna han håller sig alltid runt huset, han är våran vakthund som håller inkräktare borta=)
Enda jag e orolig för e om en räv kommer , han kan ju inte klättre upp i trän osv så bra, men jag tror han hittar på nått annat för o skydda sig isåfall.. katter e smartare än man tror.

Min systers katt har fått "amputera" alla klorna på ena bakbenet, och hon klättrar lika bra för det! Men det ser lite roligt ut, benet bara hänger rakt ner! Så att klättra lär han sig säkert! Som sagt, katter är fantastiska och kan allt! :)
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag skrev det att vara försiktig därför att en tjej som jag känner berättade att hon fått amputera benet på sin katt efter en bil-olycka, men innan katten hann återhämta sej helt så bet hunden av andra benet, dom försökte ett tag att rädda katten, men det blev för mycket.. men din katt verkar ju föra respekt med sej!! Det skulle va kul att se katten när han jagar iväg inkräktare på sina tre ben!! Hejja!!:rofl:
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

I tisdags blev kissen av med bakbenet och allt
har gått över förväntan. Han går på tre ben utan
några större problem.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Vi har en trebening.
Det är 2 år sen han blev av med benet.
Första veckorna var nog lite jobbiga då han glömde att det fattades ett ben....
Nu verkar han inte ha alls ont av det.....Glad och pigg.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

I tisdags blev kissen av med bakbenet och allt
har gått över förväntan. Han går på tre ben utan
några större problem.

Jo vet hur de va i början, man förväntade sg inte de skulle gå så fort o snabbt för katten o anpassa sig.
När vi kom hem från sjukan där han legat i en bur i tre veckor trodde vi han inte skulle kunna gå så vi höll i han o tänkte va snälla o stödja han.. tjii fick vi, han stack iväg i full kareta och hoppa upp i sängen o rusa runt o va överlycklig för o va hemma igen=)
Han försökte till o med hoppa upp på diskbänken där katt maten står dessvärre sa de pang då han inte insett än d att hoppa inte e så lätt med ett mindre bakben=) men nu har han fått en ramp upp o den använder han jämt, fast han kan hoppa upp nu med men lite jobbigare som sagt=)
Lycka till med din pisse nu!
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

kan du inte visa en bild? jag tror aldrig jag har sett en katt med 3 ben!!

Skulle jag gjort men vet inte hur man lägger upp bilder här, eller jo de vet ja men man måste ju ha dme på nån hemsida o har dock inte de utan bara bilder på datorn sparade=(
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Min veterinär sa att det inte va nån ide o amputera bort bakbenet på min förra katt för han skulle inte få ett normalt liv, för en katt ska ju få va ute..
Han hade blivit på körd o på röntgen bilderna visade det sig att hela lårbenet var krossat :cry: så vi tog bort honom :(
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Vad synd! Skulle gärna velat se hur det ser ut! Men kanske nån annan har bild som de vill visa?
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Jag undrar vad har era veterinärer sagt om amputeringen? Min bebis råkade ut för en olycka i söndags morse.............antagligen en slåttermaskin som slamsade sönder hennes högra bakben. Jag var utomlands vid detta tillfälle. Men min mamma blev upplyst om att man amputerade så skulle hon få fantomsmärtor. Och katter visar ju inte smärta så hon skulle bli typ psykiskt sjuk. Så hon blev avlivad......
En annan liten bisak.................vad kostar en amputation?
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Min katt fick benet i slåttermaskin....
Veterinären sa att eftersom katten inte var äldre skulle det gå bra att amputera.
Han var väldigt medtagen en vecka efteråt men sen var det fart igen...

Nu är han 5 år och kan göra allt som andra katter kan, ta möss, klättra i träd och så.
Men det behövdes en inträningsperiod på ett par månader så han liksom vande sig att vara av med ett bakben.
Kommer inte ihåg vad det kostade men har för mig att det var 2500:-....
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Vad roligt att höra att det gick bra för er och era katter.
Min bebis skulle ha fyllt tio nu den första juli. Så det togs väl i beaktning. Men hon har inte visat någon form utav att hon har blivit äldre. Det har alltid varit fart och fläkt över henne i alla dessa tio år.

2500 låter ju inte farligt alls. Jag har hört någon summa på 20000. Inte för att det hade gjort mig något. Men suck suck suck nu är det som det är.
Såg att Agria har t om hjälp att få om katten får fantomsmärtor vid amputering då kan man få akupunktur mot smärtan.
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Hur gamla var era andra katter som har blivit amputerade?
 
Sv: Nån mer som har amputerad katt?

Usch idag avliva vår 9-åriga katt Molly. Hon är både ute och innekatt men har alltid sovit hemma på nätterna. Men i tisdags kom hon inte hem, jag har varit ute var kväll och kallat på henne, och idag låg hon utanför altandörren med ena bakbenet helt uppfläkt, man kunde se skelettet hon haltade in med sina tre ben. Min sambo åkte in till Malmö djursjukhus och där rådde veterinären att avliva henne men de röntgade aldrig henne, allt gick väldigt fort och jag hann i stort sett bara in och ta farväl av min älskling, men nu i efterhand har jag fruktansvärd ångest helst när jag läst om er andra som amputerat ett ben. Kanske även Molly hade fixat det, hon kämpade sig ju ändå hem och så tar vi livet av henne. Usch!!!:confused:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 372
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 344
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 678
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp