Nån med erfarenhet av vanvårdad häst?

Sv: Nån med erfarenhet av vanvårdad häst?

mitt dräktiga sto tappade päls fläckvis föra våren. Hon hade varken mineralbrist, löss eller annan phyra så varken jag eller vet. hade någon aning om vad det berodde på... troligen att det kliade när det var dags att fälla kombinerat med hormonpåslag? Hur som helst så smprde jag henne med lite barnolja där hon var kal och det gick över ganska snabbt ändå.

tack för svaret :) de låter rätt vettigt eftersom hon har inga problem med de och det känns som om det hade varit en sjukdom elelr löss så borde hon reagerat mer :) så tack så får vi hoppas att de går över ;)

tog hand om en vanvårdad och svulten häst för några år sedan hon tappade åckså päls efter några månader var nästan naken ett tag men det växte sedan ut ny päls och det har inte hänt igen:)

tack för svar :) ja för det har redan börjat växa ny päls på de ställena som har varit kala :) dock fäller hon riktigt mycke men de kommer hela tiden ny under till :)

Jag har erfarenhet av en vanvårdad häst, hon gjorde precis som du beskriver det. Fällde päls på vissa ställen, nu är hon super fin och hennes päls är väldigt vacker och har fin glans. Jag borstade henne mycket, då upplevde jag att det gick lite snabbare att återgå till den normala pälsen igen :)

Åh va bra att de inte är bara min som gör det :) har varit jätte orolig att de kan varit något annat men hon har redan börjat få ny päls :) tack för ditt svar :)

Förr pratade man om att hästar som for illa satte "nöd- päls" och att den föll av och ersattes av riktig päls när hästen fick mat och vård igen. Så förmodligen är det just det som händer.

Ja de är nått sånt jag också har hört :) Tror att det är det som händer just nu :)

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 620
Hästvård Hejsan! Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har...
Svar
4
· Visningar
6 757
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna