Qigong, Quisling eller Quenell?
Svenska ord allihop, inga R och lätta att uttala
+1 på den. Alla svenska hästar får engelska namn nu för tiden - och ett suffix på två bokstäver.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Qigong uttalas chigong och Quenell som kenellLätta att uttala?
Quisling kan jag väl men resten
Oj, nej då känns det inte som något vidare bra namn. Hade ingen aning om att det var kopplat till nazister, sånna vill man ju inte gärna namnge sina djur efter.Jag skulle inte känna mig bekväm med att kalla en häst Quisling. Ett ord som uppkommit efter en känd nazist och betyder "landsförrädare" eller "kolloboratör" känns lite negativt laddat.
Vidkun Quisling var ledaren för det högerextrema parti som ledde Norge under ockupationen. Det är det som är ursprunget till uttrycket.Oj, nej då känns det inte som något vidare bra namn. Hade ingen aning om att det var kopplat till nazister, sånna vill man ju inte gärna döpa sina djur efter.
Ett av skälen till att de ska vara lätta att uttala är att det är ponnyer som i många fall hanteras av barn. Jag anser att det i "lätt att uttala" ingår att det går att läsa sig till hur det ska uttalas, helst även av "ny-läsare" som bokstaverar sig fram till vad det står på skylten. Qigong/chigong faller lite utanför det kriteriet...Qigong uttalas chigong
Fairy Queen var det första jag tänkte på, men det börjar ju inte på D.
Dairy Queen?
Day Queen
annars är Dancing Queen också fint om du inte bryr dig om att det är relativt vanligt
Ett av skälen till att de ska vara lätta att uttala är att det är ponnyer som i många fall hanteras av barn. Jag anser att det i "lätt att uttala" ingår att det går att läsa sig till hur det ska uttalas, helst även av "ny-läsare" som bokstaverar sig fram till vad det står på skylten. Qigong/chigong faller lite utanför det kriteriet...
Till er övriga, tack för förslagen. Jag lägger dem på hög i minnet, så får vi se vad det blir i slutänden.
@ameo, jag gillade förslaget Q. Alltså bara Hippotekets Q, rätt coolt!
@Gabby_Ossi, Diamonds and Pearls är jättefint!
Här är det också klurigt! Pappa är Fairway, damen heter Drama Queen, hennes mamma heter Queen of Heart. Så kommer det ett stoföl (hoppas!) vill jag att Queen ska finnas med i namnet. Hade även varit roligt på en hingst men känns lite svårare. Har funderat på:
Dancing Queen -stoföl
Drag Queen -hingstföl
Oavsett vill jag att namnet ska börja på D. Kom gärna med förslag!
Lite förslag, alla följer dock inte dina kriterier helt
STO:
Daisy Queen
Queen Delilah
Lady Fair
Desert Queen
Queen of Dawn
Dancing Empress
Darling Queen
HINGST:
Dancing Ruler
Desert Ruler
The King is Dancing
Queen's Delivery
Queen's Desire
Queen's Darling
Queensway
Tromb eller TornadoNågon som har några namn tips på T till ett STORT sto som är riktigt tuff och livlig
Vad kreativa och duktiga ni är här!!
Jag väntar ett arabföl, pappan heter Thee Fifth Element och mamman KA Kornelia (kallas Kocco). Inom arabhästaveln brukar man utgå från mammans begynnelsebokstav, men jag har ett stuteriprefix (KE) så det är inte helt nödvändigt.
Stoet har fått två föl tidigare, Khariad och Korazon.
Men den här gången är det soppatorsk i fantasitanken....