Namngivningskalas

P

Piffelina

Vi ska ha namngivningskalas i juli för Tyra. För mig kunde det kvitta men min sambo tycker att det skulle vara kul. Det är en chans att få träffa alla släktingar och vänner. Det är knappt att våra föräldrar träffat varandra och vi har vart tillsammans i några år.

Vi har hyrt en lokal och tänkte skicka inbjudan i veckan som kommer. Vi tänkte ha öppet hus mellan 13-17. Vi har endast fika, alltså kaffe och kaka/tårta. Vi kommer inte ha någon form av ceremoni eftersom vi valt att ha öppet hus. Vi funderar på att ha två faddrar, båda våra bröder. Men kallas dem fadder när man inte gör det kyrkligt?

Vi har inte detta kalas för att få paket till Tyra utan för att umgås, så jag kommer att säga till folk att inga paket behövs. De flesta har redan vart här med saker till henne så det räcker och blir över :)

Vad tycker ni? Är det löjligt att ha kalaset utan någon form av ceremoni? Jag kan känna att det låter som ett kalas för att få paket :confused:

Sv: Namngivningskalas

Jag har inga bra svar men följer med spänning, jag vill ju göra något liknande för Elina! Jag tycker också att det blir sån risk för 'paketkalas', och det är ju inte DET jag är ute efter ...

Vi hade en namngivningcermoni

På min sida så bröt mina föräldrar traditionen med kyrkligt dop, på sambons sida bröt vi traditionen för jag förstår verkligen inte varför man ska döpa barnen när man inte tror på gud. Och då hade vi istället en namngivning. Vi hade fika, en cermoni som tog max 15 min när jag berätta lite om namnet Rasmus. Vi namngav honom med de 4 elementen med hjälp av hans farmor,farfar, mormor och morfar och sen åt vi tårta. (och öppna presenter)

Vi hade namngivningskalas för Amanda igår. Vi var hemma i trädgården och det kom ca 20 gäster, familjerna + ett par kompisar varav två av kompisarna var faddrar. Jag hade skrivit ett eget fadderbrev till dom och så fick dom en present av Amanda.

Vi började med att min sambos syster hälsade alla välkomna och berättade vilka namn vi valt, vad dom betyder och när hon har namnsdag (Hon pratade max en minut) sedan sjöng min brors tjej "älskade barn" och sedan åt vi.
Absolut inget märkvärdigt men farmor/mormor blev nöjda trots att hon inte blev döpt och Amanda fick en egen dag och någon som bryr sig lite extra utöver familjen. :)

Ja, det kommer jag ihåg att jag läste om tidigare. Tyckte det var en annorlunda grej ni gjorde :laugh:

Jag funderar på att skriva något brev och rama in som folk kan läsa om vad hennes namn betyder, vilket stjärntecken hon är, namnsdag och lite sådant. Just för att alla kommer nog inte samtidigt.

Liknande trådar

Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
17 063
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 254
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Oj vad det går snabbt, hade nyss bula på magen och nu är inbjudningarna till dop utskickade och svar har börjat komma in. Vi blir ganska...
Svar
13
· Visningar
2 684
Senast: pastejja
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 449
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar