Namnet Feya

Sv: Namnet Feya

Finns inget på Worldfengur, men på vissa svenska sidor kan man hitta det som "ett annat namn på freydis". Men det verkar vara blommornas älva också! (dock ej hittat på några isländska sidor) :)

Hmm, ne egentligen är det så att jag funderar vad Freydís betyder då vi överväger att låta vårt föl heta så. Men det står bara "samma betydelse som Feya" på de översättningssidor jag hittat så därför undrade jag vad Feya betydde :p Någon som har någon betydelse på Freydís då? :laugh:

Och när jag ändå är igång, någon som vet hur man uttalar Jódís?
Säger man Jodis eller Yodis (med betoning på o) eller hur säger man?

Jódís uttalas jådiss!

Kan tänka mig att "ett annat namn på Feya" faktiskt är en felstavning, egentligen skall det nog stå "Freyja", då stämmer det överens med andra namnsidor. Annars finns översättningar så som "gudinna tillägnad Frey eller Freya".

Jódís blir väl Jåodiis? Eller Jåodiss. Men Ó borde bli ÅO.

Sen håller jag med, Feya måste vara en felstavning av Freyja helt enkelt :)

Jo men det är ju bara jobbigt att säga :P Egentligen blir det väl typ Jåwdiss? Men i tal säger iafll jag jådiss.

Ja, du har rätt, eller, det beror på hur man försöker förklara ljudet gissar jag :)
ó blir ju som o i engelskans pony :)

Aha.
Ni som verkar vara lite uppdaterade på namnsidor, vad betyder Jódís?
På de två sidor jag känner till betyder det "Syster" och "Hästgudinna"
Stämmer det?

Hästgudinna stämmer (källa islänning), men om det är namnet på en hästgudinna eller att själva namnet betyder hästgudinna framgick inte. Det hindrar inte att namnet har fler betydelser.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 356
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar