Namn - fråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kia

När jag var liten så hade min granne 2 islandshästar, jag håller på att försöka ta reda på mer stam på de hästarna nu.
Den ena hästen hette Dökkvi frá Sauðárkróki e: Glamour u: Bjarneveig. (stuterinamn??)
När jag har varit ute på nätet och letat efter denna häst så har jag stött på en annan Dökkvi frá Sauðárkróki e: Rökkvi frá Hárlagsstöðum u: Sunna frá Laugardal.

Hästen jag tänker på är född 1983. Den Dökkvi jag hittar är född 2004.
Nu är det ju bra många år mellan dessa två "Dökkvi's" närmare bestämt 21.

Min fråga blir alltså: Gör man så? Döper man 2 stycken till samma sak?

Sv: Namn - fråga

Det är inte ovanligt på stora gårdar men ofta hittar du en numrering i namnet som anger vilken "Dökkvi" i ordningen det är.

Det är rätt vanligt ja, och den erfarenhet jag har säger att de inte alltid numrerar heller, så det gäller att hålla koll på året de föddes! =)

Okej!
Jag trodde att man inte döpte hästarna till samma sak... Men, som de brukar säga; Man ska lära sig någonting nytt varje dag!

Är det någon som känner till någon hingst verksam runt 1982-1983 som hette Glamour?

Det är inte Glaumur frá Sauðárkróki du menar? Han har 26 avkommor födda 1981-1988.
Hittade även Bjarnveig frá Mykjunesi i worldfengur. Hon fick ett föl efter Glaumur 1983, men det var ett sto som heter Lúka fra Mykjunesi.

Glaumur frá Sauðárkróki skulle det ju kunna vara. Men det låter ju konstigt om det skulle vara Bjarnveig frá Mykjunesi, eftersom denna Dökkvi är född 1983?? :confused:

Jag hittar bara två Dökkvi frá Saudárkróki i WF o de är födda 2004 o 2007. Men jag vet ej hur bra de var på att registrera hästarna på den tiden...

Glaumur frá Sauðárkróki, har han vunnit VM i tölt?
Jag kollade nämligen igenom mina papper hemma på Dökkvi, och det står att hans pappa vunnit VM i tölt...

Hav, snälla, överseende med mina noteringar... Jag var runt en 7-8 år när jag skrev upp denna lilla info om hästarna! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 157
Senast: rostad
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Träning Jag köpte mig ett 2 årigt shettissto i sommar. Köpte henne av en tjej som köpte Piri och hennes syster ihop, hon hade haft dem i två...
Svar
6
· Visningar
1 114
Senast: ASKAPLASKA
·
M
Övr. Djur Nu är jag tillbaka. Efter 2 veckor i Jönköping på Jordbruksmässa. Nu kanske ni tänker: "Jaja, kul för dig..." Det ska jag tala om att...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 016
Senast: Matilda_o_Bonita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar