Sv: Jag är tillbaka =D (Snälla läs)
Charolais är heller inte den mest idealiska rasen för nybörjare. För det första kan kalvningarna vara lite svåra eftersom kalvarna är så stora när dom föds att kon ibland har problem att orka få ut dom, dels är dom också lite mer svårhanterliga än andra köttraser, iaf ungdjuren. Visst finns det supersnälla individer också, men 70% av dom jag mött har varit lite "småvilda" och det skulle till en hel del styrka för att kunna leda dom, även om ägaren tränat länge.
Den rasen jag rekomenderar främst är Simmental, lättskötta, lugna och snälla, tillgivna, lätta kalvningar, behöver inte överdrivet mycket mat.
Vi har en Angustjur och en Simmentalkviga som vi köpte i Maj 2005 och nu på denna korta tiden när hon gått på naturbete utan något tillskottsfoder mer än mineraler så har hon redan satt ordentligt med muskler och har vuxigt mycket. Dessutom är hon oerhört mild och snäll.
Angus skulle jag inte riktigt rekomendera heller för nybörjare, visst är dom snälla, har lätta kalvningar och behöver inte heller överdrivet med mat, men dom har ett temperament som heterduga alltså, vi hade tidigare 7 anguskor + tjur och maken till morska kor får man leta efter, ändå behandlade vi dom som man ska, lugnt och snällt. Men när korna hade kalvat så kunde det dröja upp till en vecka innan man kunde röra kalven utan att få en känga av kon. Så deras ibland morska temperament är riktigt synd på en annars mycket bra och trevlig ras.