Namn - förslag

Sv: Namn - förslag

När vi skulle komma pa namn till varan dotter var kravet att det skulle lata och stavas lika pa tyska och svenska. Det var manga namn som gick bort men manga som fungerade ocksa. Största problemet var nästan generationer, namn som är populära i Sverige nu var helt fel generationsmässigt i Österrike. Hugo tex som gillar skrattade sambon och sa att sa kan man ju inte heta nu.

Här var Lena vanligaste flicknamnet förra aret, fungerar lika bra pa bada spraken men hur manga bebisar i Sverige heter Lena? (även om det inte är ngt fel pa namnet)

Nej, det är inte svårt att plocka fram namn som funkar på två språk. Det svåra är att hitta ett namn som dessutom funkar för oss personligen. Däri ligger utmaningen.

Sen är ju frågan om man vill ha ett av årets absolut vanligaste namn.

När vi funderade pa namn satte vi oss och skrev varsin lista med namn vi tyckte om. Sen bytte vi lista och strök dom namn vi inte alls kunde tänka oss. Sen skrev vi ihop listan till en, listan tog vi upp da och da och pratade om nya namn vi kommit pa och namn vi ville ta bort. Tillslut hade vi tva tjejnamn och tva killnamn kvar.

Haha, vi har gjort lite likadant. Sambon har ett namn från listan som han skulle kunna ta rakt av, jag är lite mer velig. Men vi får se, det är ju inte som att det behöver vara bestämt innan ungen tittar ut, är bara trevligt med några heta kandidater :)

Vi var helt överens om att vi inte kunde enas.
Det slutade med ett namn vi bägge tyckte var okej, men det var ingen favorit hos någon av oss.
Det är fortfarande inte det finaste namnet jag vet, men det är ett bra namn på vår dotter, och jag gillar det.

Hörde på jobbet häromdagen att en i personalskarans föräldrar inte kunde enas om ett namn som båda gillade, så då tog de ett som ingen av dem gillade :D

Riktigt så långt gick ju inte vi, då hade tjejen fått heta Robert-Léon eller dylikt. Tiffany-Vilda, kanske:D

Ah, ett namn som funkar på engelska och ett som är svenskt :idea: Svea-Hailey eller Sven-Dylan kanske vi ska spika då :angel:

Jag gillar INTE när man försöker hitta på “roligare” stavningar av vanliga namn. Varför medvetet göra det svårare för sitt barn? De är ju de som måste leva med namnet hela livet. Jag har fått stava både mitt förnamn och efternamn hela livet och det är en pärs! Ibland önskar jag verkligen att jag hette Anna Johansson eller något liknande.

Om ni har två namn på barnet och vill att det ska fungera utomlands, se till att tilltalsnamnet är det första namnet. Jag har haft ett elände med banker och flygbiljetter etc eftersom de inte kan förstå att mitt andra namn är mitt tilltalsnamn så om jag skrivit under något med bara mitt tilltalsnamn så tror de inte att jag är jag. Suck.

Jag bor i England och de mest populära namnen här just nu enligt statistiken är tydligen Jack och Olivia. Jag har massor av småbarn i min bekantskapskrets och här är några av de namn som jag kan komma ihåg just nu:

Harry
Jamie
Sam
Felix
Adam
Oscar
Louis
George
Oliver
Charlie
Alex x 2
Daniel
Owen
Thomas
Jack
Dylan

Olivia
Molly
Ella
Daisy
Bonnie
Eva x 3
Sophie x 2
Grace
Pippa (hmm inte så bra i Sverige kanske, på samma sätt som Fanny inte är så bra i England numera :D)
Amelie
Poppy
Katharine
Elizabeth
Rachel
Abigail
Stephanie

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 145
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar