Namn - förslag

Ireland

Trådstartare
Sitter och funderar på namn. Vad svårt det kan va!! Vill ha ett namn som även funkar utomlands, vilket sållar ut en del ;)
vet inte ännu om det blir en pojke eller flicka.
Ni kan väl komma med lite förslag, mest för skojs skull? Vad tycker ni är fint?

Namn jag har funderat på än så länge:
Kayla
Alicia
Felicia

Isak
Elliot
Milo

Sv: Namn - förslag

Vad betyder utomlands? Finns ganska många länder att välja på... Det som fungerar i ett land behöver inte fungera i ett annat.

Tank pa att i det gamla brittiska imperiet sa anvands forsta namnet som tilltalsnamn. For mig som alltid anvant mitt mellan namn ar det krangligt nar folk ringer och fragar efter mitt forsta namn! Vi var noga med nar det gallde var dotters namn.

forslag:
Flickor Monica, Jean, Alycie, Julia, Erica, Olivia, Stella, Ella, Lynn, Claire, Eloise
Pojkar Duncan, Jacob, Victor, Juliam, Martin, Nicholas, Michael, Samuel, THomas, Patric, Eric, Tobias

Det ar ju bara att tanka pa hur namnen uttalas och stavas latt pa bada spraken. Namn pa J ar inte bra nar det galler Engelska namn, da de pa svenska blir mjakiga tycker jag. Vi uttalar ju J mjukt och de hart.

//kr

Senast ändrad:

Jag har också svårt med namn, och då vet vi att det är en pojke. Jag vill helst att det ska gå hyfsat lätt att uttala på engelska och då faller vissa av de namn vi har på listan, och de som blir kvar är inga favoriter. Namnen vi har på kortaste listan är Elliot, Algot, Måns och Ture...

Jag ville ha internationella namn till mina barn - sådana som funkar i i princip alla länder :) Självklart tycker jag att de är fina namn också ;)

De heter David och Ellen.

Om du menar att namnet ska kunna uttalas lite fint på engelska så tycker jag att Nathalie och Angelina är fina tjejnamn och att Lucas och Milo är fina killnamn. :idea:

Menar på engelska =)

Angelina är med fint som någon nämnde. Mitt namn börjar med på A så det hade varit kul om det blir en flicka att hon får ett namn på A.

Jag föreslog Adrian till min vän som troligen aldrig kommer att bo i Sverige igen mer än på semestrar. De tog det namnet till första sonen, det har funkat i Belgrad, Bryssel, Frankrike och nu Malawi! :laugh: Andra sonen heter Jonathan.

Sam tycker jag är fint också, det har jag fått upp ögonen (öronen?) för tack vare Vindvissla här på Buke.

Till TS: Är Kayla ett namn ens? :o Vår dotter heter Ellen, ett namn jag tycker funkar i många länder. Själv heter jag Ilse i mellannamn, ett namn min mamma tyckte var SÅÅÅ internationellt. Herregud, det funkar ju i Danmark, Norge, Finland och Tyskland! Men så bra då... :D

Hihi ja Sam är fint och dessutom uttalas det likadant på svenska som engelska (nåja, nästan i alla fall).

Matilda tycker jag är :love:

Krusan hur tusan uttalar man Alycie? Som Alicia eller?

Sorry... Alyse skulle det vara, uttalas som Alice. Fast kom att tanka pa att nu mottsager jag mig sjalv att det ska vara latt att stava :crazy:!

TS Varfor inte googla pa namn finns ju zillioner med babynamn siter :idea:

//Krusan

Sorry... Alyse skulle det vara, uttalas som Alice. Fast kom att tanka pa att nu mottsager jag mig sjalv att det ska vara latt att stava :crazy:!

TS Varfor inte googla pa namn finns ju zillioner med babynamn siter :idea:

//Krusan

Men Alyse på svenska blir ju något helt annat än Alice.

Jag kan ju tala om vad mina 2-ariga barn och deras jamnariga (engelska) kompisar heter, for inspiration :idea:

Chloe, Amber, Megan, Anya, Sophie, Millie, Emily, Poppy, Faith, Olivia

Ben, Christopher, Nicholas, James, William, Alexander, Oliver, Luca, Jasper

Jag tycker att det är jättesvårt med killnamnen framför allt (funderar på det eftersom det med största sannolikhet tittar ut en grabb till sommaren), är också inne på att namnet ska funka både på svenska och på engelska. Svårast av allt är ju att vi är två som ska enas om det, då återstår inte många namn :D

Killnamn som jag hade kunnat tänka mig är Sam och Adrian, som tidigare nämnts i tråden, och även Isak (som du hade på din lista). Med en oening sambo går namnjakten vidare.

Man behöver inte gå så långt för att hitta namn som funkar både på svenska och engelska, utan att det blir Tiffany Pålsson-varning. Jag tycker det är viktigt med ett namn som inte låter för krystat när man uttalar det på barnets modersmål också!

De absolut vanligaste killnamnen 2009 (Lucas, Elias, Oscar, William, Hugo, Alexander, Oliver, Viktor, Erik) funkar fint. Ser man på tjejsidan är det väl ingen engelskspråkig som har särskilt stora problem med Alice, Emma, Ella, Julia, Molly eller Nellie heller.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 587
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 145
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar