Nakenavel med resorberande foster - ok?

Sv: Nakenavel med resorberande foster - ok?

Ah, jag vet bara hur det ser ut inom collie och där finns inga reggade dubbelmerle(däremot tror jag det var ett djurskyddsärende för ett par år sedan med två stycken som förutom att vara i miserabelt skick även led av de syn- och hörseldefekter som är typiska för dubbelmerle).

Usch :cry: Jag såg en marsvinsunge efter roan-roanparning för ett par veckor sedan, onormalt små ögon och utan tänder :cry:

Var inne och kollade på RAS för GD, den var visserligen från 2004 men eftersom den låg på rassidan måste den vara aktuell. Vad jag fattade det som var de glada att man fick fortsätta para harlekin-harlekin så uppenbarligen borde det finnas en hel del dubbelmerle hos GD :mad:

Vem har skrivit att det skulle vara enkelt? I det du citerat står det klart och tydligt att harlekin "sammarbetar" med merle och där står även om att harlekin kan ha två merlegener=dubbelmerle, så varför är det ok med dubbelmerle på GD? För det är flashigt med näst intill vita hundar som enligt vad jag förstått kostar mycket mer än "vanliga" harlekins. Hoppas att det inte är vanligt i Sverige!

En sista kommentar: Näst intill vita hundar överensstämmer ej med rasstandarden. Däremot finns det en och annan domare som gillar den typen av hundar.

Min kunskap om avel och färggenetik kommenteras i annat inlägg - åsikten får stå för den skribenten men det skulle vara kul att veta vad vederbörande grundar uppfattningen på. Vi har haft hundar sedan 60-talet, maken har haft GD sedan 70-talet och vi har först nu börjat med avel på GD. Maken har vuxit upp med och i kennelverksamhet på boxer sedan 50-talet. Tja - erfarenhet finns tycker nog jag. JAg skulle kunna lägga till referenser till div andra uppfödare men jag ser ingen anledning att end börja försvara min kunskap i ett forum. Dock jag kommer förhoppningsvis inte någonsin att skämmas för att vi föder upp friska sunda hundar med harlekinfärg. Merlefärgade avlar vi inte med men de får leva de också eftersom vi inte ställer upp på att ta bort friska hundar/valpar.

För den intresserade kan jag också tala om att vi inte parar harl x harl även om det är tillåtet enligt SKK och enligt SKK kontakter med jordbruksverket ok. Så kanske vet jag en del ändå.

Jag är inte insatt i rasen, därav frågan. Ibland är det lätt att dra på för höga växlar när man ser samband mellan A och B, så glömmer man bort C men har man kontrollerat för släktskap är det såklart mer troligt att ögonproblem faktiskt är kopplat till merle-genen.

Jo, troligt, men däremot har du definitivt en poäng i att man bör kontrollera andra tänkbara orsaker också. Det finns så vitt jag vet ännu ingen forskning gjord på just detta så än så länge är det bara siffror som man nog ska vara försiktig med att dra alltför stora slutsatser utifrån. :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka