Sv: Nakenavel med resorberande foster - ok?
Instämmer. Den där synen när det gäller avel ogillar jag starkt, tycker det är lika nonchalant som att pom-uppfödare många gånger skiter i att undersöka knäna på sina avelsdjur med motiveringen att "det är så få som gör det så om jag hittar en hane jag vill låna lär han inte vara kollad o då spelar det ju ingen roll"..
Nä-he..
Dock ser jag ögonsjukdomar som ett stigande problem hos CC snarare än hudproblem eller tänder som jag tycker det är väldigt lite av nu senare år.
Men att folk avlar på hundar som är bärare av ögonsjukdom (jag är för oinsatt i det själv för att kunna använda rätt uttryck men vad jag förstått så kan en hund bära sjukdomen utan att själv ha den/ha problem av den?)
En del CC-uppfödare menar att det är okej att avla på bärare+"friad". jag kan ju tycka att man enbart bör avla på helt friade hundar om man någonsin vill försöka minska en sjukdom?
Instämmer. Den där synen när det gäller avel ogillar jag starkt, tycker det är lika nonchalant som att pom-uppfödare många gånger skiter i att undersöka knäna på sina avelsdjur med motiveringen att "det är så få som gör det så om jag hittar en hane jag vill låna lär han inte vara kollad o då spelar det ju ingen roll"..