Nakenavel med resorberande foster - ok?

Sv: Nakenavel med resorberande foster - ok?

Jag har även sett uppgifter på att blue merle-färgade hundar i collierasen i högre utsträckning än de övriga färgerna uppvisar ögondefekter vid ögonlysningen, däremot har jag inte sett någon undersökning på varför det kan vara så.

Jag har även sett uppgifter på att blue merle-färgade hundar i collierasen i högre utsträckning än de övriga färgerna uppvisar ögondefekter vid ögonlysningen, däremot har jag inte sett någon undersökning på varför det kan vara så.

Vad är det för problem de har? Ungefär som homozygoterna?

Vallhund m fl

Jag tror att ni blandar merle och vita: Vita hundar vet jag också har svårare att simma men att merle också skulle ha svårt att simma har jag aldrig hört. Vita hundar är oftare döva - men då pratar vi helt vita. Vita hundar har oftare andra problem men det skiljer mellan raserna vad som kan vara problem liksom det skiljer vid merlefärg.

Sedan har man inom GDvärlden forskat en hel del på just merle som då inte är en godkänd färg. Den senaste forskningen har i stort identifierat den gen eller möjligen allel som ger upphov till merle och som också finns med för att harlekin ska kunna uppstå. Vad jag sedan vet finns ingen forskning eller studie som säger att merleGD är behäftade med fler problem än andra GD - bortsett från de vita.

Som GDuppfödare mycket medveten om detta och dessutom intresserad av genetik och färglära generellt.

Nej jag har inte blandat ihop det, har du öht kollat länkarna jag postade?

Första gången jag stötte på det där med simning var ett elevarbete från SLU som publicerts på SKKs hemsida, när det inte gick att hitta längre så sökte jag vidare o hittade samma uppgifter, som finns bland de länkar jag redan postat en gång.

Om GD´s vet jag i stort sett ingenting så det kan jag inte uttala mig om, de raser jag känner till som ibland kommer i merle/sable/etc är BC, Bergers (Pyr Shep) o Australian Shepherd.

Som GDuppfödare mycket medveten om detta och dessutom intresserad av genetik och färglära generellt.

Jag säger som vallhund, har du ens läst länkarna?

Jag hoppas verkligen att du inte håller på med harlekin för hundarnas skull :mad:

Och vi pratar fortfarande om homozygota hundar vilket du verkar ha missat helt :grin:

Nix, de homozygota har anlag från båda föräldrarna, då blir 25% sjuka/deffekta.
Jag pratar om heterozygota merles, som uppvisar det jag skrev om simning o ögondeffekter. Inte alla naturligtvis, o mer eller mindre.

Att dubblera merleanlagen är inte förenligt med Svensk Djurskyddslag, därför får man inte para merle/merle eller merle/sable.

Senast ändrad:

*kl*

Mycket intressant tråd måste jag säga. Jag har fått genetikintresset ifrån raskatterna och måste bara göra ett inlägg. Det blir nog lite av en upprepning men iaf.

Jag, personligen, tycker det är sunt att INTE utesluta bärare. Genpoolen i många raser är inte gigantisk och att utesluta individer pga något man lätt kommer förbi genom att para med friade individet skulle vara en katastrof. Bärare+Fri ger 50% fria, 50% bärare. Genom att så småningom, längre fram, utesluta fler och fler bärare till fördel för dom fria djuren är ett långsiktigt mål. Att ha bärare i avel hos seriösa uppfödare är mycket mindre riskabelt än att minska genpoolen drastiskt. Man får ju inte glömma att med inavel dubblerar man lätt anlag som kanske inte ens är några problem idag. Då kanske vi står där med något helt annat som är bra mycket värre än bärare utan problem.

Underskatta aldrig vad en liten genpool kan ställa till med. Och det kan gå fort.

Nix, de homozygota har anlag från båda föräldrarna, då blir 25% sjuka/deffekta.
Jag pratar om heterozygota merles, som uppvisar det jag skrev om simning o ögondeffekter. Inte alla naturligtvis, o mer eller mindre.

Att dubblera merleanlagen är inte förenligt med Svensk Djurskyddslag, därför får man inte para merle/merle eller merle/sable.

Jo, jag vet att du menade de heterozygota. Missade tydligen halva Pigans inlägg :confused:

Tycker merle är så himla knepigt, det kan inte ligga dolt men ändå kan det döljas pga färgen hunden har.

Senast ändrad:

Jag säger som vallhund, har du ens läst länkarna?

Jag hoppas verkligen att du inte håller på med harlekin för hundarnas skull :mad:

Och vi pratar fortfarande om homozygota hundar vilket du verkar ha missat helt :grin:

1: Jag har inte missat att du m fl pratar om homozygota hundar.
2: Länkarna är inte nya för mig men det finns andra, färskare resultat om färggenetik.
3: Jo, jag är en av dessa hemska uppfödare som föder upp harlekin och vet du, jag är faktiskt ganska stolt över det. Och jag förstår inte varför man inte ska föda upp harlekin - de mår lika bra som övriga grand danois.

Om det nu vore så hemskt som du m fl tycker varför är det då flera veterinärer med genetik som specialitet som är uppfödare på harlekin? Det är i vart fall inte av experimentlusta. Däremot gäller det att i ännu högre grad veta vad man håller på med i parningskombinationerna.

Det här kan ju vara värt att minnas - ur en av de länkade rapporterna: "Harlequin is another special spotting pattern than seems to occur only(min markering) in Great Danes, discussed below. Harlequin spotting was reported to be caused by an interaction of the gene causing merle and some other gene (min markering igen) by Little and later by Sponenberg and his collaborators. In a small DNA study to find the gene causing Harlequin, we had excluded EDNRB and MITF.

Recently the gene causing merle, SILV (formerly called PMEL17), has been discovered by Keith Murphy's group. This aided in the search for the Harlequin gene. They have shown that Great Danes that were Harlequin had either one or two copies of the merle mutation.

In 2008, this same group published a study mapping the gene for Harlequin to dog chromosome 9. In 2010 they identified the new gene and the mutation. The mechanism is very intriguing. Their study was published online in January 2011."

Så det vi kan konstatera är att "lösningen" närmar sig samtidigt som det nog samtidigt är så att allt inte är så enkelt som det ser ut.

Senast ändrad:

Tyvärr kommer jag inte åt uppgifterna just nu, det här gäller alltså de heterozygota merlehundarna(homozygota tror jag inte vi har några i Sverige eftersom merle + merle-parning inte är tillåten). Har för mig att förekomsten av CRD låg på samma nivå som hos trefärgad och sobel men att colobom och näthinneavlossning, dvs allvarligare fel var vanligare på en nivå som var så pass hög att den kunde ses som statistiskt säkerställd. Som sagt, detta med reservation för att jag inte för tillfället kan kolla om jag minns rätt!

Ah, jag lyckades hitta statistiken från Collieklubben, det var just vad gäller colobom som blue merle hade markant högre förekomst:

"2364 blue merle har officiellt ögonresultat. Av dessa återfinns:
16 med blödning 0,006%
307 med colobom 1,2%
88 med näthinneavlossning 0,03%

7546 sobel har officiellt ögonresultat. Fördelat enligt följande:
16 med blödning 0,002%
506 med colobom 0,06%
67 med näthinneavlossning 0,008%

5794 trefärgade är officiellt ögonundersökta. Deras siffror ser ut så här:
12 med blödning 0,002%
415 med colobom 0,07%
61 med näthinneavlossning 0,01%"

Läser du innan du skriver? Jag syftar på heterozygota hundar.

Om du nu har färskare forskningsresultat o dissar allt annat, varför länkar du inte till dessa så att vi själva kan läsa?

Som sagt, om GD kan jag lika med 0, men hos Bergers heter det inte merle, utan harlequin o de får inte paras med varandra, eftersom det leder till samma deffekter som hos merle/merle eller merle/sable m fl kombinationer i andra raser, som t ex Aussies o BC.

Ah, jag lyckades hitta statistiken från Collieklubben, det var just vad gäller colobom som blue merle hade markant högre förekomst:

"2364 blue merle har officiellt ögonresultat. Av dessa återfinns:
16 med blödning 0,006%
307 med colobom 1,2%
88 med näthinneavlossning 0,03%

7546 sobel har officiellt ögonresultat. Fördelat enligt följande:
16 med blödning 0,002%
506 med colobom 0,06%
67 med näthinneavlossning 0,008%

5794 trefärgade är officiellt ögonundersökta. Deras siffror ser ut så här:
12 med blödning 0,002%
415 med colobom 0,07%
61 med näthinneavlossning 0,01%"

Har de kontrollerat för tex. släktskap? Annars är det ju svårt att säga att skillnaderna beror på färgen.

Angående släktskap så borde förekomsten av colobom vara nästan lika stor som merle hos trefärgade eller åtminstone större än hos sobel, eftersom enda möjligheten att få fram blue merle är genom parning trefärgad-blue merle. I övrigt så är nästan alla korthår i Sverige ändå ganska nära släkt.

Senast ändrad:

Nu blev jag lite nyfiken och gjorde en snabb, ovetenskaplig undersökning på fem kullar där en blue merle-individ fått diagnosen colobom. I en av kullarna hade ett trefärgat syskon fått samma diagnos. I två av kullarna hade ett blue merle-syskon fått en annan ögondiagnos(PPM respektive katarakt). Resten av hundarna var antingen frilysta eller hade CRD i varierande grad men ingen övrig diagnos.

1: Jag har inte missat att du m fl pratar om homozygota hundar.
2: Länkarna är inte nya för mig men det finns andra, färskare resultat om färggenetik.
3: Jo, jag är en av dessa hemska uppfödare som föder upp harlekin och vet du, jag är faktiskt ganska stolt över det. Och jag förstår inte varför man inte ska föda upp harlekin - de mår lika bra som övriga grand danois.
Jag har inte skrivit någonstans att det är hemskt att föda upp harlekin, däremot, om jag utgår från det du har skrivit här, verkar dina kunskaper om merle skrämmande låga.

Om det nu vore så hemskt som du m fl tycker varför är det då flera veterinärer med genetik som specialitet som är uppfödare på harlekin? Det är i vart fall inte av experimentlusta. Däremot gäller det att i ännu högre grad veta vad man håller på med i parningskombinationerna.

Det här kan ju vara värt att minnas - ur en av de länkade rapporterna: "Harlequin is another special spotting pattern than seems to occur only(min markering) in Great Danes, discussed below. Harlequin spotting was reported to be caused by an interaction of the gene causing merle and some other gene (min markering igen) by Little and later by Sponenberg and his collaborators. In a small DNA study to find the gene causing Harlequin, we had excluded EDNRB and MITF.
Harlekin har dykt upp hos även hos Collie

Recently the gene causing merle, SILV (formerly called PMEL17), has been discovered by Keith Murphy's group. This aided in the search for the Harlequin gene. They have shown that Great Danes that were Harlequin had either one or two copies of the merle mutation.

In 2008, this same group published a study mapping the gene for Harlequin to dog chromosome 9. In 2010 they identified the new gene and the mutation. The mechanism is very intriguing. Their study was published online in January 2011."

Så det vi kan konstatera är att "lösningen" närmar sig samtidigt som det nog samtidigt är så att allt inte är så enkelt som det ser ut.

Vem har skrivit att det skulle vara enkelt? I det du citerat står det klart och tydligt att harlekin "sammarbetar" med merle och där står även om att harlekin kan ha två merlegener=dubbelmerle, så varför är det ok med dubbelmerle på GD? För det är flashigt med näst intill vita hundar som enligt vad jag förstått kostar mycket mer än "vanliga" harlekins. Hoppas att det inte är vanligt i Sverige!

Ok, undrar vad det beror på att merle får mer problem med ögonen. De verkar ha en del hälsoproblem även om de är heterozygota (mer än jag visste tidigare :()

Dubbelmerle finns. Dels har jag sett en kull GD (dock var detta tydligen en tjuvparning), men även ett par andra GD. Sedan finns det buskavlarna som parar merle-merle utan att ha en aning om vad de sysslar med eftersom de tjänar mer pengar på merlevalpar. Skulle man börja rota runt finns det nog en hel del tyvärr.

Senast ändrad:

Ah, jag vet bara hur det ser ut inom collie och där finns inga reggade dubbelmerle(däremot tror jag det var ett djurskyddsärende för ett par år sedan med två stycken som förutom att vara i miserabelt skick även led av de syn- och hörseldefekter som är typiska för dubbelmerle).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka