Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har även sett uppgifter på att blue merle-färgade hundar i collierasen i högre utsträckning än de övriga färgerna uppvisar ögondefekter vid ögonlysningen, däremot har jag inte sett någon undersökning på varför det kan vara så.
Som GDuppfödare mycket medveten om detta och dessutom intresserad av genetik och färglära generellt.
Nix, de homozygota har anlag från båda föräldrarna, då blir 25% sjuka/deffekta.
Jag pratar om heterozygota merles, som uppvisar det jag skrev om simning o ögondeffekter. Inte alla naturligtvis, o mer eller mindre.
Att dubblera merleanlagen är inte förenligt med Svensk Djurskyddslag, därför får man inte para merle/merle eller merle/sable.
Jag säger som vallhund, har du ens läst länkarna?
Jag hoppas verkligen att du inte håller på med harlekin för hundarnas skull
Och vi pratar fortfarande om homozygota hundar vilket du verkar ha missat helt![]()
Ah, jag lyckades hitta statistiken från Collieklubben, det var just vad gäller colobom som blue merle hade markant högre förekomst:
"2364 blue merle har officiellt ögonresultat. Av dessa återfinns:
16 med blödning 0,006%
307 med colobom 1,2%
88 med näthinneavlossning 0,03%
7546 sobel har officiellt ögonresultat. Fördelat enligt följande:
16 med blödning 0,002%
506 med colobom 0,06%
67 med näthinneavlossning 0,008%
5794 trefärgade är officiellt ögonundersökta. Deras siffror ser ut så här:
12 med blödning 0,002%
415 med colobom 0,07%
61 med näthinneavlossning 0,01%"
1: Jag har inte missat att du m fl pratar om homozygota hundar.
2: Länkarna är inte nya för mig men det finns andra, färskare resultat om färggenetik.
3: Jo, jag är en av dessa hemska uppfödare som föder upp harlekin och vet du, jag är faktiskt ganska stolt över det. Och jag förstår inte varför man inte ska föda upp harlekin - de mår lika bra som övriga grand danois.
Jag har inte skrivit någonstans att det är hemskt att föda upp harlekin, däremot, om jag utgår från det du har skrivit här, verkar dina kunskaper om merle skrämmande låga.
Om det nu vore så hemskt som du m fl tycker varför är det då flera veterinärer med genetik som specialitet som är uppfödare på harlekin? Det är i vart fall inte av experimentlusta. Däremot gäller det att i ännu högre grad veta vad man håller på med i parningskombinationerna.
Det här kan ju vara värt att minnas - ur en av de länkade rapporterna: "Harlequin is another special spotting pattern than seems to occur only(min markering) in Great Danes, discussed below. Harlequin spotting was reported to be caused by an interaction of the gene causing merle and some other gene (min markering igen) by Little and later by Sponenberg and his collaborators. In a small DNA study to find the gene causing Harlequin, we had excluded EDNRB and MITF.
Harlekin har dykt upp hos även hos Collie
Recently the gene causing merle, SILV (formerly called PMEL17), has been discovered by Keith Murphy's group. This aided in the search for the Harlequin gene. They have shown that Great Danes that were Harlequin had either one or two copies of the merle mutation.
In 2008, this same group published a study mapping the gene for Harlequin to dog chromosome 9. In 2010 they identified the new gene and the mutation. The mechanism is very intriguing. Their study was published online in January 2011."
Så det vi kan konstatera är att "lösningen" närmar sig samtidigt som det nog samtidigt är så att allt inte är så enkelt som det ser ut.