Nakenavel med resorberande foster - ok?

Skogstrollet

Trådstartare
Kom in på det i en annan tråd och tänkte att jag tar det vidare här istället.

När man avlar på kinesisk nakenhund och väljer att para en naken med en naken så blir ju resultatet 50% nakna, 25% puffar och 25% resorberas i fosterstadie (pga dubbel uppsättning av den dominanta nakengenen).

Tydligen finns det dem som resonerar som så att det är "helt ok". Jag reagerade och håller inte med.

Vad tycker ni? Är det förenligt med hundavel på 2000-talet att avla på det viset? Är rasen kinesisk nakenhund verkligen så pass numerärt liten att det är ett försvar eller ursäkt för att avla naket-naket eller är det efterfrågan som styr? (Om det avlas naket-naket för att hålla inavelsgraden nere kan man väl lika gärna para puff-puff och INTE få resorberade valpar.)

Sv: Nakenavel med resorberande foster - ok?

Får man avla naken + naken?
Jag trodde det var naken + puff?

Jag har också för mig att man bara fick avla puff+naket och inte naket+naket.
Får man det är det inte under några omständigheter okej, moraliskt är det rent förkastligt. Vi ska inte experimentera med djur till vilket pris som helst helt enkelt, och äventyra individers hälsa om vi inte måste.

Ja man får avla naket + naket, det förekommer ofta. Själv har jag två från kombinationen naken + puff och två från kombinationen naken + naken.

För den som är intresserad finns det att läsa mer om nakengenen och arvsgången här, under rubriken 'Den letala aspekten' och nedåt.

Varför skulle det inte vara okej?

Vem lider av det mer än uppfödaren som får färre valpar att sälja = mindre pengar?

Det är alltså en seriös fråga, antar att det är något mer som blir tokigt eftersom ni tycker det är fel?

Nope, jag tycker inte det är okey., Det borde inte vara det rent lagligt heller om man läser djurskyddslagen.

Varför skulle det inte vara okej?

Vem lider av det mer än uppfödaren som får färre valpar att sälja = mindre pengar?

Det är alltså en seriös fråga, antar att det är något mer som blir tokigt eftersom ni tycker det är fel?

Du ser (seriöst) inte den moraliska frågan i det? Att medvetet och planerat avla så 25% av fostrena dör? När det så lätt går att undvika?

(Är det ok att använda abort som preventivmetod trots att det finns kondomer, p-piller m.m?)

Senast ändrad:

Kopierar in ett par rader från den texten som jag reagerade på:
"Statistiska analyser har visat att den genomsnittliga storleken på kullarna inte minskar om man parar två hårlösa med varandra, i förhållande till om man parar en hårlös och en pälsad eller två pälsade med varandra - på det sätt det skulle gjort i teorien pga de valpar som skulle fallit ifrån genom att de hade dubbel uppsättning av anlaget för hårlöshet. Detta stödjer teorin om att HH-hundarna förloras redan på cellstadiet. " [kursivering min markering]

Samt från CC-klubbens hemsida avelsrekommendationer:
"Bedriva avel så att ingen av rasvarianterna missgynnas "

Vilket då naken-naken-kombo faktiskt gör eftersom det missgynnar puffvarianten?

@ Escodobe, tydligen ett brott mot europakonventionen också läser jag på rasklubbens hemsida:
I konventionen står att läsa att avel med kineser ska avbrytas om man inte kan åtgärda problem som:

# Kinesen saknar skydd mot sol och kyla
# Det semiletala anlaget*
# Den signifikanta avsaknaden av tänder

* letalt/semiletalt anlag = gen som är dödlig i enkel uppsättning är letal.
Ett anlag/gen som behövs i dubbel upplaga är semiletal.
Genen för hårlöshet är förmodligen semiletal.

Och ändå är det "helt ok"...?

Känns som det helt saknas ställningstagande kring frågan, är rasen för populär mån tro.

raderat pga läste inte hela tråden innan...

lägger till: menar du att en cell är en hund?

Senast ändrad:

KL

Jag har kollat lite snabbt och kan inte hitta något som är annorlunda mot när jag hade kines förutom ögonlysning (som kom precis efter).

Eftersom det aldrig blir några valpar ser jag faktiskt inget fel i det. Annat om det varit som med merle på hund, roan och dalmatiner på marsvin eller silver och frame på häst som alla ger defekta individer som föds.

Sedan ska man naturligtvis jobba för att få bort de problem som finns i rasen (som med alla andra raser)

I konventionen står att läsa att avel med kineser ska avbrytas om man inte kan åtgärda problem som:

# Kinesen saknar skydd mot sol och kyla
# Det semiletala anlaget*
# Den signifikanta avsaknaden av tänder

* letalt/semiletalt anlag = gen som är dödlig i enkel uppsättning är letal.
Ett anlag/gen som behövs i dubbel upplaga är semiletal.
Genen för hårlöshet är förmodligen semiletal.

Tänderna har vad jag har förstått blivit bättre.
Skydd mot sol och kyla borde utesluta alla nakna och tunnhåriga hundar (massor med andra ord)
För att få bort det letala anlaget behövs att alla nakna utesluts och endast puffarna avlas på. Då får man också tänderna på köpet.

Absolut hade det varit bäst om alla raser varit friska och sunda men trots 25% dödlighet på ofödda och resorberade foster är kinesen betydligt sundare än många andra och precis som inom alla raser finns ett avelsprogram för att få fram så friska och sunda hundar som möjligt

raderat pga läste inte hela tråden innan...

lägger till: menar du att en cell är en hund?

Nej, jag lade in den texten för att det tydligen är forskning som menar på att det inte finns några foster utan att man tror att resorberingen sker redan på cellstadie. Vilket tycks vara baserat enbart på statistik kring antalet valpar i kullarna.

Jag deltar i en diskussion och är således öppen för intryck från båda håll.

...men trots 25% dödlighet på ofödda och resorberade foster är kinesen betydligt sundare än många andra och precis som inom alla raser finns ett avelsprogram för att få fram så friska och sunda hundar som möjligt

Det låter ju som en enda stor motsägelse tycker jag.

Det låter ju som en enda stor motsägelse tycker jag.

Hur då? Även om det skulle vara 75% foster som resorberades är ändå de som lever betydligt sundare än många andra raser. Du tycker alltså att hundar som inte kan andas, som måste opereras för att leva ett normalt liv, inte kan föda, har medellivslängd på under 10år mm är bättre än att foster resorberas? Jag har inte sagt att det är bra, bara att det är bättre än många andra problem som andra raser kämpar mot eftersom de kineser som resorberas inte lider eftersom de aldrig föds

Samt från CC-klubbens hemsida avelsrekommendationer:
"Bedriva avel så att ingen av rasvarianterna missgynnas "

Vilket då naken-naken-kombo faktiskt gör eftersom det missgynnar puffvarianten?

Fast då "missgynnar" väl puff + puff den nakna varianten ännu mer eftersom det blir 100% puffar i en sån kull, naken + naken ger ju ändå puffar, inte enbart naket. Det kanske jämnar ut sig i slutändan så att ingen variant missgynnas.

Hur då? Även om det skulle vara 75% foster som resorberades är ändå de som lever betydligt sundare än många andra raser. Du tycker alltså att hundar som inte kan andas, som måste opereras för att leva ett normalt liv, inte kan föda, har medellivslängd på under 10år mm är bättre än att foster resorberas?[/I] Jag har inte sagt att det är bra, bara att det är bättre än många andra problem som andra raser kämpar mot eftersom de kineser som resorberas inte lider eftersom de aldrig föds

Nej naturligtvis menar jag inte det, hur i hela fridens namn tolkade du mig på det viset...? :confused:

Jag menar att en avel där 25% av valparna dör innan de är födda inte kan klassificeras som sund. Varken hälsomässigt eller på annat vis.

Senast ändrad:

Fast då "missgynnar" väl puff + puff den nakna varianten ännu mer eftersom det blir 100% puffar i en sån kull, naken + naken ger ju ändå puffar, inte enbart naket. Det kanske jämnar ut sig i slutändan så att ingen variant missgynnas.

Så länge det inte är en majoritet som avlar på naken-naken så kanske man kan tänka så. Jag vet inte hur vanligt det är med puff-puff-avel heller?

Du ser (seriöst) inte den moraliska frågan i det? Att medvetet och planerat avla så 25% av fostrena dör? När det så lätt går att undvika?

(Är det ok att använda abort som preventivmetod trots att det finns kondomer, p-piller m.m?)

Nej jag kan faktisk inte se något moraliskt fel. Jag hade tyckt det varit tokigt om aveln genererade hundar som skulle leva med en massa obehagliga defekter men det här är ju annorlunda. En del valpar blir aldrig till helt enkelt, ingen som lider för det.

Jag tycker visserligen inte att din jämförelse med preventivmedel och abort stämmer riktigt men inte heller där ser jag något stort moraliskt fel. Jag har dessutom svårt att tro att många kvinnor går igenom upprepade aborter helt frivilligt om de har något annat val. Men om de nu gör det - deras val.

Nej naturligtvis menar jag inte det, hur i hela fridens namn tolkade du mig på det viset...? :confused:

Jag menar att en avel där 25% av valparna dör innan de är födda inte kan klassificeras som sund. Varken hälsomässigt eller på annat vis.

Jag ser det inte som "valpar dom dör" i och med att det är foster som knappt blivit till(om man kan skriva så?) Dvs i teorin skulle nakenhundar få många fler valpar än andra dvärghundar och det får dom inte i genomsnitt.

Så antingen resorberar inte nakenhundarna alls eller så resorberar alla hundraser lika mycket, det behöver man ju inte vara professor för att räkna ut

Dvs i teorin skulle nakenhundar få många fler valpar än andra dvärghundar och det får dom inte i genomsnitt.

Så antingen resorberar inte nakenhundarna alls eller så resorberar alla hundraser lika mycket, det behöver man ju inte vara professor för att räkna ut

Men snittantalet valpar i kullar varierar mellan raser och kinesen får väl knappast några stora kullar? Små kullar har det dragits paralleller till att det skulle bero på hög inavel eller annan genetisk begränsning, även storleken på individerna likaså och kinesen har väl krympt ganska bra i storlek? (Källa Per Jensen föreläsning på LiU bl.a)

Att påstå att alla hundraser resorberar lika mycket eftersom alla raser i snitt få lika stora kullar blir ju helt galet resonerat när snittkullstorlek varierar mellan 2-3 valpar upp till 8-10st mellan olika raser...? Jag vet inte vart din "professor" fått sin utbildning...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka