Några ovanliga raser jag vill veta mer om.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
S

Spider84

Satt och tittade i en rasbok jag har (Bonniers) och hittade en del raser som verkar intressanta av det lilla jag sett av dem. Förhoppningsvis blir det hästköp av under året och jag hade gärna fått tag på en lite ovanligare häst. Självklart inte på bekostnad av det jag vill ha av hästen, men förhoppningsvis kan man kombinera det. ;)

Det jag hade velat veta är hurdana hästarna är i form av bärighet och hur "lätt" de lär sig. Hästen kommer mer eller mindre bara att utbildas inom AR (Akademisk Ridkonst/barockridning) och där vill jag ha en häst som har lätt för att bära och helst en som har mycket utstrålning, men just det senaste hör väl mer hemma på individplan än rasplanet.

Jag vill ha tag i bilder och gärna hemsidor till uppfödare även kanske själva ras sidan så att man kan kontakta dem och höra med dem om rasen. Gärna också vart man hittar annonser om dem så att man kan kolla runt lite. Och självklart vart man kan finna dem om det finns något ställe som är vanligare än andra.

Dessa är raserna:

* Arègeoisponny, kallas också Mérens. Jag har fått en hel del info av psychogrrl om denna ras, men mer är självklart välkommet.

* Noriker. Här har jag mest bara koll på det som står i boken.

* Alter-Real. Har jag rätt bra koll på vad det gäller hurdana de är i bärighet m.m, men hade velat veta mer om uppfödare och sådant.

* Knabstruper. Kankse inte så ovanlig och jag har rätt bra koll på dem, men även här uppfödare och annons ställen.

* Dales ponny. Snubblade jag över i boken och tyckte att den var grymt snygg, men vet inte så mycket om den.

* Normandisk cob. Snubblade jag också över i boken och tyckte att den såg ut att vara bärig med snygg exteriös, men kan inget egentligen om den.

All hjälp ni kan bidra med tar jag tacksamt emot!! :bow:

Ja...Dalesponny skulle jag gärna ta en till Sverige när jag kan så mycket och har rest av mig resebehovet att det blir dags för egen häst. Vad jag vet finns det ingen i Sverige (däremot i Nederländerna) och det är väl inte så konstigt eftersom rasen höll på att dö ut så de är inte många i England heller.

Jag var med i Dales Pony Society när jag bodde i Yorkshire som de delvis kommer ifrån (där och längre norrut längs Penninerna) och hade kontakt med en del trevligt folk. De har alltid en årlig show, vanligtvis i Barnard Castle, en liten stad i County Durham mellan York och Newcastle. Är mycket fascinerad av denna stora och viktbärande ponny som också är säker på foten. Man ser att historien har blandat in Frieserhäst i den. Hur pass bra den lär sig kan jag inte säga eftersom jag inte har tillräcklig hästerfarenhet för att jämföra raser så. Däremot vet jag att den ibland är svår att ställa ut där domare inte är vana vid den eftersom den har väldigt speciella och pampiga frambensrörelser i trav osv. så domarna tror att de är fel för att de inte kan rasen tillräckligt. Det är walesisk travare i den också vilket kan förklara en del av detta.

Här har du deras sida med ett bildgalleri m.m. och ordföranden är samma som på "min tid" så hon borde svara dig på frågor. Dales Pony Society

Oh Dales...Minns fortfarande ett underbart mörkt sto i Barnard Castle :love: :love: :love:

Aha! En häst som jag vet en del om angående temperament etc!

Nämligen Knabstrupern.

På lösdriften går det tre stycken och stallägarna har ju avelshingsten Zeb.

De på lösdriften:

valack, fyller 2 till våren (till höger, svart med vita prickar på baken) Han är riktigt naffsig (gör väl de flesta unghästar, men han är extra undersökande) och tar för sig i gruppen. Han vågar ganska mycket och går ofta de andra hästarna på nerverna. Självständig, han kan gå och undersöka något och flocken går därifrån och han märker inget och bryr sig inte direkt heller. Man får sig alltid ett gott skratt av honom när man är ute.

Hingst, fyller 2 till våren (tigrerad) En riktigt go häst! Han var folkrädd när de köpte honom, men efter att ha gått ner sig i diket är han riktigt social. Han kommer alltid fram och hälsar och vill gosa. Lägst i rang. Väldigt försiktig. Börjar få lite prickar nu ;)

Valack, fyller 3 i september (helsvart) Ledarhästen. I början var han väldigt dominant mot mig, men nu är jag "ledare" och han är väldigt snäll, en riktig gentleman. Han har många egna åsikter och kommer nog vara väldigt kul att arbeta med senare! Han har riktigt kloka och snälla ögon.

Som du ser är de väldigt olika. En sak har de gemensamt och det är att de står ut ur mängden och jag har fastnat för alla tres personligheter. De två som är tigrerade (de två yngre) har "fulögon" eller vad man kallar det, att slemhinnorna i ögat är vita så att de har en vit rand runt ögat hela tiden. Jag vet inte om alla tigrerade hästar har så? Nu var det ju sto du var ute efter... De ston de har tror jag används i avel, men de borde nog veta var du kan hitta något! Antingen kan jag fråga eller så kan du få mailadress!

Om du vill hitta ännu fler ovanliga raser ska du gå in på:
http://www.acheval.net/
Till vänster öppnar du rullistan på "Race" och välj sedan en ras och tryck sedan på "Rechercher". På många av annonserna finns det bilder.
Du kan även gå in på:
http://www.find-your-horse.com/fyh/fr/accueil.php
men det är lite krångligare...
Till höger finns det en meny där du kan välja lite olika, om du väljer tex "les chevaux" kommer du in där du kan söka på hästar till salu. Om du går in på "L'elevage" (uppfödning) kan du där välja vad du ska söka på och sedan gå in där och söka på ras...

Jag tycker det är jättekul att titta runt där på alla annonser! Mycket roligare än att titta på svenska annonser :D

Jo knabstrupern är lite krånglig eftersom man avlat mycket på färg så nör man letar häst får man se till att titta noga på stam och exteriör så man får med sig en som faktiskt har lätt för sig.
Det är nog faktiskt p.g.a. Filur som jag fastnat för knabstrupern. Han är ju så snygg!! :love:
Fast jag hade aldrig vågat hantera honom. :angel:

Tur att du gillar att titta runt för jag är rätt handikappad när det gäller sånt här. :crazy:

En fråga förresten. Hur gjorde du när du köpte din lilla? Åkte du ned och tittade m.m. eller hade du bara kontakt med uppfödaren?

Känns lite halv knepigt för mig eftersom tanken ju är att köpa mig en häst utbilda den och sedan sälja den för att se hur det funkar. Kanske inte funkar alls, men det vet jag ju inte förrän jag provat. ;)

Och förresten...ännu fler raser? :eek: Tycker itne du att jag är splittrad som jag är? :D

För övrigt...hade jag stannat kvar hemma en månad hade jag varit hos din granne och haft kurs för Linda J. Då kunde jag ju fått träffa dig t.o.m. Om nu ZEb står kvar där han var innan jag åkte. Vi bodde med andra ord inte så långt från varandra.

sjalen
Tack för länken och det du kunde berätta. Det kommer med all säkerhet vara till hjälp.

Jag började ungefär ett år i förväg och mailade till de jag hittade mailadress till och fick svar från 3 stycken... På våren när det började närma sig faxade jag till alla jag hittade faxnummer till och då fick jag svar från några till. Sen åkte vi på semester (mamma, pappa och jag ;) ) och var där nere i drygt en vecka (var på semster i ungefär fyra veckor, en vecka extra mot vad vi tänkt pga att bilen gick sönder i nancy...). Vi åkte runt till de olika uppfödarna, vissa var bra och vissa var riktigt dåliga. Man skulle haft någon med sig som kände till de olika uppfödarna egentligen, så hade man sluppit slösa tid på de sämre. Sen bestämde jag mig när vi var hos den 7e uppfödaren eller något, "någon av de här pållarna blir det". Där var jag intresserad av en valack och Mourven. När vi träffade dom igen föll jag för Mourven.

Så du ska inte behålla hästen "hela livet"? Skulle jag aldrig klara :crazy: och jag som tänkt ha uppfödning i framtiden, tror jag får lägga ner de tankarna :D

De har väl haft Zeb i ett år eller något tror jag. De har ju tänkt göra ungefär som du, fast i lite större skala ;) Ha 10 i varje årskull och vid 3-4 års ålder rida in dom och sedan sälja dom grundinridna. Vi får väl se om de kommer kunna sälja någon eller om de behåller alla :D

Nej jag kommer säkert bli helt förälskad och inte klara av att sälja den sen. :crazy:

Då är det ju någon som dragit igån knabstruper uppfödningen i Sverige nu. Vad kul!!

Hade också velat ha en större uppföddning, men allt i sinom tid (förhoppningsvis). :p

PÅ min gamla klubb finns ett norikersto till salu.. gå in på http://hem.passagen.se/ljokiaho vidare på hästar och snövit. Hon är ett 6 årigt sto, som inte passar på ridskolan. henne har vi importerat från Österrike via Tyskland. hade kontakt med en tjej i Tyskland som åker runt å kikar på hästar.. kan kolla upp hennes mejl, om du vill kontakta henne!
Norikern i övrigt är ju en ganska grov häst, med ett toppen temperament överlag. Har inte så bra gångarter. Bärighet och sånt kan jag tyvärr inte svara på!

Sv: Några ovanliga raser jag vill veta mer om.

Hejsan
Jag har haft en Noriker och sålt den vidare men skall importera en ny och tycker det är toppen hästar både till tempermant och den är också en flexibelhäst kan använsad till det mesta om man inte har tävlingsambitioner enligt min erfarenhet. :banana:

Hej! Kul sidor du tipsade om. Läste franska i skolan så lite hänger jag med. Men det här med könen? Jument, hongre, entier och etalon vad betyder det?
Roligt att läsa lite andra salusidor!

MVH / Fia

jument = sto
hongre = valack
entier = hingst
etalon = hingst (godkänd syftar man oftast på)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 881
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka