några frågor, (så slipper jag göra flera inlägg)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare oink
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 960
O

oink

några saker jag undrar över om någon kan hjälpa;

1. vid hur många månader är ungefär en valp färdigväxt?

2. Vad kan jag göra åt min 5 mån valp som är åksjuk i bilen? vi åker mkt bil och han sitter oftast i mitt knä. har hänt för många gånger nu som man fått en spya i knät.

3. Hur får man en valp att fatta att man måste kissa/bajsa utomhus? På våra promenader är mina valpar så nyfikna på allt runtomkring att det känns som att dom glömmer bort att "göra det" och istället gör det när vi kommer hem. (Även om jag står still med dom i typ 10 min på ett o samma ställe utomhus som funkar inte det)

4. Ang skinnsoffe inlägget för ett par veckor sen, så undrar jag om man kan lära en hund att den får endast vara uppe på soffan om man själv är där. dvs om den är tom får man inte hoppa upp i den? eller förvirrar man bara hunden då?

5. När man promenerar en valp i koppel, hur många gånger kan man faktiskt acceptera att denne ska stanna o lukta vid varenda lyktstolpe? Men om man inte låter den så känner man sig lite hårdhänt som måste dra lite i hunden varje meter typ. men samtidigt är det ju inte hunden som är på promenad med en själv...

tack för era svar:D

Sv: några frågor, (så slipper jag göra flera inlägg)

2. Vad kan jag göra åt min 5 mån valp som är åksjuk i bilen? vi åker mkt bil och han sitter oftast i mitt knä. har hänt för många gånger nu som man fått en spya i knät.

tack för era svar:D

Jag har också fått några åksjuka hundar. Testade allt men inget hjälpte. Men en veterinär rekommenderade mig att testa ett spray (kommer inte ihåg vad det heter) som är som ett naturligt fermon. Detta sprayades i bilen ca 15 min före man skulle åka. Tog några åkturer med detta medel men nu klarar våran sheltie av bilresor utan minsta dräggel och utan medel. Hon var enormt åksjuk innan.
Att ha hunden i knät är inte att rekommendera.. I bur så är den mer skyddad och du slipper spyan i knät.

1. det beror på ras!

3. 10 min är ingenting. du måste ha tålamod! glöm inte att berömma valpen när den gör ifrån sig ute. att alltid gå till samma plats brukar hjälpa, så gå dit med hunden så fort du tror att den kan vara nödig.

4. antingen eller. du kan lära valpen att den måste fråga innan den hoppar upp, men hundar är ögontjänare så han lär ligga där och gotta sig när du inte ser.

5. lär hunden att gå vardagsmässigt fot. när den går fot får den inte stanna och lukta utan måste gå bredvid dig med slakt koppel. givetvis måste hunden få tid att göra sina behov och gå och sniffa lite, men ibland passar det mindre bra och då är det bra om man har ett kommando för att hunden ska gå fot.

jag tycker också att mina hundar blir överdrivet luktintresserade när de är något understimulerade. när de är trötta har de inte alls samma intresse för alla dofter. hur ser det ut på den fronten hos er?

Ang åksjukan så är min erfarenhet att de mår mycket bättre av att sitta där de ska; i en bur i bilen. Att sitta och gunga i en varm famn brukar inte vara det bästa för en liten åksjuk vovve.

Att sitta och gunga i en varm famn brukar inte vara det bästa för en liten åksjuk vovve.

Och här var det precis tvärtom. Min hund kräktes om jag stängde in henne i en bur men mådde prima om jag hade henne i knäet så hon kunde kika ut som hon ville och vända och vrida på sig. Tillslut kunde hon bädda ner sig och sova i knäet också.

(Kan tillägga att hennes åksjuka nu "växt bort")

Hellre att dom kräker ner sig i buren än att dom åker på en flygtur genom framrutan..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 887
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 474
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 329
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka