Några frågor om körning:

M

*mathilda*

1. Hur mkt (ca) kan en shettis på 107 cm, normalbyggd dra?
2. Vid vilken ålder brukar man köra in ponnys?
3. Erat bästa körminne?

:banana:

Sv: Några frågor om körning:

*mathilda* skrev:
1. Hur mkt (ca) kan en shettis på 107 cm, normalbyggd dra?
2. Vid vilken ålder brukar man köra in ponnys?
3. Erat bästa körminne?

:banana:

1. Det handlar mer om muskler. Min (samma storlek) har dragit maratonvagn med tre pers i djupsnö... då fick han ta i lite...
2. Inkörningen kan du börja med så fort du vill (men föl/unghäst kanske tränas med annat först) men att dra tungt bör man inte göra för tidigt. Beror på rasen...
3. Bestämma ETT??

1.Normal byggd tränad shettis el otränad? Skillnaden är ganska stor, försök läsa av hästen och tänk på att dra vagn är jobbigare än vad man tror. En stor häst enbet drar ca 250kg i maraton (halva sin egna vikt) men är då vältränad.
2.Inkörning med vagn kan man börja med vid två års ålder, dok endast två-tre korta pass (15min) i veckan med lätt vagn.
3. Körminne?? Humm det finns många!! Bästa tiden var nog när jag jobbade med fyrspann i Tyskland. Man fick ligga ute på tävlingar hela sommrarna och på vintern var det innomhus cuper och man bodde på hotel och var på roliga fester.
Om man räcknar mera körmässigt så har jag ett riktigt perfekt maraton. Det var på Nordiska -99. Då vann jag med mycket till godo. Det är en härlig känsla när allt stämmer och placeringen spelar då igentligen ingen roll utan är mera ett kvitto på bra körning. (Då menar jag inte bara fort utan att det även är snyggt).
/m

normalbyggd = normaltränad alltså. inte överdrivet musklad, men absolut inte omusklad...

tack för era svar :)

menar du vad den kan dra max, eller hur mycket den kan dra i tex dressyrarbete eller turer i skogen?

okej när ni säjer att en storhäst i toppkondis drar 250kilo är det vikten om man skulle ställa vagn + allt på en våg lr är det hur tungt det blir att dra? för blir det inte lättare att draa än t.ex om hästen skulle burit det?
så hästen kan dra sig halva vikt om den är vältränad?. min islandshäst på ca 126 ska då dra 150kilo som mest i så fall....*funderar*vagnen väger 50 jag kusken typ 50....ja då kan man ta me en annan 50människa....men e det rimligt? då kan ju jag aldrig ta me mamma lr pappa *låter som en unge* på en tur lr hur?

Nora skrev:
menar du vad den kan dra max, eller hur mycket den kan dra i tex dressyrarbete eller turer i skogen?

både max på turer i skogen/på vägen + dressyr men framför allt vad som är läpligt...

:rofl:

Nora skrev:

både max på turer i skogen/på vägen + dressyr men framför allt vad som är lämpligt på turer i skogen/på vägen + dressyr...

:rofl:

Nja...det stämmer inte helt riktigt tycker jag, om det nu är vikten på hjul. Min shettis väger 200 kg, jag väger ca 60, så då ska jag alltså ha en groom och vagn som sammanlagt väger 40kg? Knapast troligt... Tror han drar i alla fall 150 kg totalt. Borde man inte få lite handikapp i maraton då? :D Om han drar 75% av sin vikt och storhästarna bara 50%...

Detta har vi haft uppe innan. Som tummregel kan man säga att den kan dra sin dubbla vikt på bra underlag.Ta tex. våra ardenner som väger runt 1000kg. Det går att lasta 2-2500kg på bra grusväg men det gör man ju bara inte i jäklig terräng. Då kanske vi bara lastar 3-500kg. och då är dom vältränade. :banana:

Senast ändrad:

Ja...som jag skrev tidigare väger kanske min vagn + kusk + groom 150 kg och det drar han utan problem på alla underlag. Vid styrketräning drar han saker som släpar och gör det tungt genom underlaget. Han får dra metallnätet och sladda ridhuset och nu har jag fixat däck som jag tänkte ha han och dra i sand med sand i (två stycken), men det har jag inte provat än. Jag ser i alla fall mycket bra på min när han tycker det är jobbigt och när han orkar mer, dessutom vet jag när han är lat och inte också... Men i en någorlunda lätt vagn med två pers är väl lämpligt kanske. Under förutsättning att alla grejjer sitter som dom ska.

jodå men jag tänkte på det som miamiamia skrev...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 459
Senast: Sel
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Headset
  • Vad jobbar du med, egentligen?
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur