Sv: Några frågor om avlivning!
Ella82 skrev:
Undrar hur en avlivning på plats brukar gå till? Alltså om man inte vill köra iväg hästen till någon veterinärstation utan göra det i hagen hemma på gården.
Får hästen lugnande innan den får den dödliga sprutan? Hur lång tid tar det innan det verkar?
Vem vänder man sig till? En vanlig veterinär? Vem ska hämta hästen??
Och så undrar jag vad det brukar kosta?
Du har två val ang avlivning. Spruta eller bult.
Spruta - där finns två olika sorters avlivningsvätska. En som är ny och på licens, som verkar FORT, och så den 'gamla' typen som verkar långsammare.
Om det ges lugnande eller ej är upp till häst och veterinär. Vill du kan du be om att hästen ska ges lugnande.
Efter den ev lugnande sprutan sätts en permanentkanyl dit och sys fast med ett par stygn, och sen så (förenklat) injiceras avlivningsvätskan. Med det gamla medlet så kan det ta ett tag innan hästen går omkull. Det är inte så lång tid egentligen men det kan kännas som evigheter. En del hästar blir groggy, går ner på knä och lägger sig sedan. Andra 'kämpar emotä betydligt mer och går ner på kvä, kämpar sig upp, vacklar, går ner på knä och kämpar etc innan de lägger sig. Om det är enbart individuellt från häst till häst eller även beror på dos vet jag inte. Men jag gillar inte gamla typen av avlivningsvätska just pga det.
Med den nya vätskan när den fungerar så är det samma förberedelser, men när den injiceras så går hästen omkull mer som på bult, dvs faller ihop handlöst. En del hästar kan strax innan dödsögonblicket bli uppspelta och ställa sig på bakbenen etc.
veterinären kontrollerar sedan att hästen verkligen är död.
Den nya avlivningsvätskan är inte alla veterinärer som använder så det måste du kolla om du vill ha den. Det är inte alla veterinärer som avlivar med spruta övht heller, så kolla det med.
När veterinären avlivat så är det Svensk Lantbrukstjänst eller underleveantörer till dessa eller i vissa områden djurambulansen som hämtar kroppen (i vissa områden avlivar djurambulansen med). Det är INTE säkert att du kan samordna avlivning och hämtning, och då får du täcka över koppen och had en liggande ett tag, allt mellan ett par timmar och ett par dagar. Så det är något man ska tänka på om man ska spruta.
Det finns även möjlighet att begrava på egen mark, men då krävs tillstånd först.
Det andra alternativet är att bulta hästen. Det kan endera veterinären (eller i vissa områden djurambulansen) göra. Om vet gör det kvarstår problemet med hämtning. Dock så erbjuder Svensk Lantbrukstjänst avlivning som en 'extra service' (kostnadsfri). De bultar, vilket innebär att man använder bultpistol, som INTE ser ut som en pistol utan som ett några dm långt metallrör, sätts mot hästens panna, och sen trycker man på en knapp så slår ett stift in i hästens panna och gör den hjärndöd. Hästen faller direkt när den bultas. Dock för att räknas som död måste den AVBLODAS (inom sextio sek, men de brukar inte hålla så hårt på det, man får tid att säga hejdå). Avblodningen görs enklast genom att halspulsådern skärs av och hästen töms på blod.
Om Sv Lantbrukstjänst eller liknande bultar så kan de direkt ta med sig hästen och du slipper ha den liggande.
När hästar dör så om de bultas eller tas bort med nya sprutan så faller de dels handlöst från stående, och det är inte vackert när 600 kg krpp handlöst faller. Sen så krampar de ofta av bulten, mer eller mindre. Dvs efter att hästen fallit så kan den galoppera i luften med benen, den tömmer ofta tarmen och kan 'prutta' en stund efteråt. De drar dessutom upp läpparna när de dör och blottar tänderna. Och så dör de med öppna ögon. Dock är en bultad häst när den faller HJÄRNDÖD, och 'borta' såtillvida att den inte märker eller känner någonting mer, men det därkrampandet kan upplevas som läskigt. Hästen kan ha puls och hjärtslag en stund efter bultning med.
JAG föredrar bult med direkt bortforsling av kadavret. Jag är med tills hästen fallit, men vill inte se avblodning och lastning av kroppen.
Kostnaden varierar, det får man nästan ringa runt och kolla. 2002 betalade jag 2500 kr för 400 kg häst (de går på vikt) när jag avlivade med Svensk Lantbrukstjänst. De bultade då och tog med kroppen till destruktion. Men kolla priset, jag har härt siffror från 2000 - 4000 kr. Vad det kostar med veterinären vet jag inte, däremot kostar det lika mycket att få lantbrukstjänst att hämta kroppen om de så bara ska hämta ett kadaver eller om de ska avliva med. AVlivningen är som sagt (iaf här) en 'gratisservice'.
Blev du klokare, annars får du fråga igen ska jag se om jag kan hjälpa dig =)