Några frågor om avlivning!

E

Ella82

Undrar hur en avlivning på plats brukar gå till? Alltså om man inte vill köra iväg hästen till någon veterinärstation utan göra det i hagen hemma på gården.

Får hästen lugnande innan den får den dödliga sprutan? Hur lång tid tar det innan det verkar?

Vem vänder man sig till? En vanlig veterinär? Vem ska hämta hästen??

Och så undrar jag vad det brukar kosta?

Sv: Några frågor om avlivning!

Ella82 skrev:
Undrar hur en avlivning på plats brukar gå till? Alltså om man inte vill köra iväg hästen till någon veterinärstation utan göra det i hagen hemma på gården.

Får hästen lugnande innan den får den dödliga sprutan? Hur lång tid tar det innan det verkar?

Vem vänder man sig till? En vanlig veterinär? Vem ska hämta hästen??

Och så undrar jag vad det brukar kosta?

Du har två val ang avlivning. Spruta eller bult.

Spruta - där finns två olika sorters avlivningsvätska. En som är ny och på licens, som verkar FORT, och så den 'gamla' typen som verkar långsammare.

Om det ges lugnande eller ej är upp till häst och veterinär. Vill du kan du be om att hästen ska ges lugnande.

Efter den ev lugnande sprutan sätts en permanentkanyl dit och sys fast med ett par stygn, och sen så (förenklat) injiceras avlivningsvätskan. Med det gamla medlet så kan det ta ett tag innan hästen går omkull. Det är inte så lång tid egentligen men det kan kännas som evigheter. En del hästar blir groggy, går ner på knä och lägger sig sedan. Andra 'kämpar emotä betydligt mer och går ner på kvä, kämpar sig upp, vacklar, går ner på knä och kämpar etc innan de lägger sig. Om det är enbart individuellt från häst till häst eller även beror på dos vet jag inte. Men jag gillar inte gamla typen av avlivningsvätska just pga det.

Med den nya vätskan när den fungerar så är det samma förberedelser, men när den injiceras så går hästen omkull mer som på bult, dvs faller ihop handlöst. En del hästar kan strax innan dödsögonblicket bli uppspelta och ställa sig på bakbenen etc.

veterinären kontrollerar sedan att hästen verkligen är död.

Den nya avlivningsvätskan är inte alla veterinärer som använder så det måste du kolla om du vill ha den. Det är inte alla veterinärer som avlivar med spruta övht heller, så kolla det med.

När veterinären avlivat så är det Svensk Lantbrukstjänst eller underleveantörer till dessa eller i vissa områden djurambulansen som hämtar kroppen (i vissa områden avlivar djurambulansen med). Det är INTE säkert att du kan samordna avlivning och hämtning, och då får du täcka över koppen och had en liggande ett tag, allt mellan ett par timmar och ett par dagar. Så det är något man ska tänka på om man ska spruta.

Det finns även möjlighet att begrava på egen mark, men då krävs tillstånd först.

Det andra alternativet är att bulta hästen. Det kan endera veterinären (eller i vissa områden djurambulansen) göra. Om vet gör det kvarstår problemet med hämtning. Dock så erbjuder Svensk Lantbrukstjänst avlivning som en 'extra service' (kostnadsfri). De bultar, vilket innebär att man använder bultpistol, som INTE ser ut som en pistol utan som ett några dm långt metallrör, sätts mot hästens panna, och sen trycker man på en knapp så slår ett stift in i hästens panna och gör den hjärndöd. Hästen faller direkt när den bultas. Dock för att räknas som död måste den AVBLODAS (inom sextio sek, men de brukar inte hålla så hårt på det, man får tid att säga hejdå). Avblodningen görs enklast genom att halspulsådern skärs av och hästen töms på blod.

Om Sv Lantbrukstjänst eller liknande bultar så kan de direkt ta med sig hästen och du slipper ha den liggande.

När hästar dör så om de bultas eller tas bort med nya sprutan så faller de dels handlöst från stående, och det är inte vackert när 600 kg krpp handlöst faller. Sen så krampar de ofta av bulten, mer eller mindre. Dvs efter att hästen fallit så kan den galoppera i luften med benen, den tömmer ofta tarmen och kan 'prutta' en stund efteråt. De drar dessutom upp läpparna när de dör och blottar tänderna. Och så dör de med öppna ögon. Dock är en bultad häst när den faller HJÄRNDÖD, och 'borta' såtillvida att den inte märker eller känner någonting mer, men det därkrampandet kan upplevas som läskigt. Hästen kan ha puls och hjärtslag en stund efter bultning med.

JAG föredrar bult med direkt bortforsling av kadavret. Jag är med tills hästen fallit, men vill inte se avblodning och lastning av kroppen.

Kostnaden varierar, det får man nästan ringa runt och kolla. 2002 betalade jag 2500 kr för 400 kg häst (de går på vikt) när jag avlivade med Svensk Lantbrukstjänst. De bultade då och tog med kroppen till destruktion. Men kolla priset, jag har härt siffror från 2000 - 4000 kr. Vad det kostar med veterinären vet jag inte, däremot kostar det lika mycket att få lantbrukstjänst att hämta kroppen om de så bara ska hämta ett kadaver eller om de ska avliva med. AVlivningen är som sagt (iaf här) en 'gratisservice'.

Blev du klokare, annars får du fråga igen ska jag se om jag kan hjälpa dig =)

När det var dags att ta bort min gamla ponny så ordnade vi tillstånd att få gräva ner hemma i skogshagen...har tur som kan begrava de hemma....och vi valde avlivning med spruta (den gamla metoden)

Det tog en stund och allt som Alexandra_w beskriver...när våran ponny lagt sig så grät jag i floder och då vaar han redan bort så han märkte det aldrig....sköönt det...vi hade våran gamla vana veterinär och det tog inte lång stund..kanske 10 min allt från kanylen till det var färdigt...vi hade grop grävd brevid så vi drog dit honom och där ligger han....kostade 1500:-...kommer att använda den metoden till alla mina hästar...

Det kändes otrevligt att var med men bra i efterhand och det tycker jag att man är skyldig dem...efter allt de gjort för en själv.

Tack båda två för era svar!

Nu vet jag lite mer. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Måste man vara med när det "händer"?? Gör alla så? Är man jättehemsk om man bara tar farväl ordentligt innan och sen går undan medans det sker?? Tyckte det var nog så jobbigt att sitta och se när katten somnade in och vet inte hur det skulle gå om jag ska se när hästen gör det...

När gamlingen i samma stall som halvfoderhästen skulle tas bort så hade ägarna fått tillstånd till att begrava den.. De åkte i väg med den till en skogsdunge, hästens ägares pappa e jägare så en gubbe i samma jaktlag skulle skjuta den.. De hade en hink med massa mat i med sig. Ägaren sa hejdå tog bort grimskaftet och satte ner hinken. Hästen vart då lös men åt och då smög jägaren upp bakom hästen och sköt den på rätt nära håll bakom örat. Hästen trillade omkull, ägaren hade sagt att hon helst inte ville ha avblodning så jägaren gjorde inte det. Efter att hästen hade fallit så täckte de över den med hästens egna täcke medan en grävmaskin grävde hålet! Och nu ligger hästen begravd och kan se soluppgången varje morgon för det var så de begravde honom med huvudet mot solens uppgång.

För han som grävde gropen anser att det e bäst att gräva gropen när hästen e död, för annars kan den misstänka nåt.

Måste man inte avbloda??

Jag var inte med när vi tog bort vår häst och det tycker jag absolut inte är något att skämmas över. Vår häst var en lugn, lätthanterlig och trygg häst så jag tror faktiskt inte alls att hon upplevde det som skrämmande att vi inte var med heller. Vi tog gjorde som så att vi åkte in till vår ATG-klinik med henne och där kände hon igen sig så hon var inte ett dugg upprörd över att komma dit. Vi fick lämna henne i i en box i stallet som de har för de hästar som "ligger inne". Där fick hon stå och mumsa på hö tills det var dags. Hon togs bort på det sättet att först fick hon en lugnande spruta, därefter avlivades hon med bult och sen sprutade man in avlivningsvätska istället för att tömma henne på blod. 3 100 kr kostade det mig. ATG-kliniken ville inte att ägarna skulle vara med utan de såg hellre att de fick ta hand om det hela själva. De menade att hästarna var lugnare om de inte hade ägare med som var upprörda och ledsna men det var inte så att man inte fick vara med om man absolut ville.

Att ta bort henne var fruktansvärt jobbigt och det är det väl alltid men jag tycker ändå att det här sättet var bra.

När medryttarpållan avlivades i våras kom vet ut och gav spruta så hon somnade. (Utanför stallet) efter en timme kom de och hämtade henne...

Ägaren sa hejdå tog bort grimskaftet och satte ner hinken. Hästen vart då lös men åt och då smög jägaren upp bakom hästen och sköt den på rätt nära håll bakom örat.

Jag är ledsen men det där är en studie i hur en avlivning INTE ska gå till egentligen. Nu gick det ju bra, men det där är eg rysk roulette =/

För han som grävde gropen anser att det e bäst att gräva gropen när hästen e död, för annars kan den misstänka nåt.

Jag tror inte de misstänker något, hästar kan inte tänka så. Däremot reagerar de ju ofta på nymodigheter och förändringar och mina skulle reagera på en stor grop även om jag bara var ute och red ;)

Måste man inte avbloda??

Vid bultning/avlivning med skjutvapen så måste man avbloda eller vet injicerar avlivningsvätska. Skottet/bulten räknas som BEDÖVNING och avblodningen som avlivning. Så endera avbloda eller så ska vet ge avivningsvätska och kolla att hjärtat stannat efteråt.

Många dör av bulten, men för att vara SÄKER på att hästen är död ska man avbloda eftersom det finns en risk att hästen inte dör av bulten.

Hej!

Jag har avlivat 2 hästar på nästam samma sätt, bult på båda men injecering av avlivlningsvätska på en och tömma på blod på den andra.
Den ena gången var jag med litegranna, vid det lugnande medlet och sedan klarade jag ej av mer och gick därför in.

Djurambulansen tog 2:a avlivningen och det kostade 4800 kr inkl allt.

Minns ej vad den 1:a kostade men var ej djurambulansen då utan en person som hade "nödslakt, avlivning" som jobb. Hur man nu klarar av detta jobbet.

Jenny

jennan skrev:
Minns ej vad den 1:a kostade men var ej djurambulansen då utan en person som hade "nödslakt, avlivning" som jobb. Hur man nu klarar av detta jobbet.

Jenny

Fast, jag skulle inte vilja ha jobbet själv, men jag ser inga problem med de som har det. Iaf inte när det gäller hästar, då det de gör är att lugnt och fint befria ett djur från dess lidande.

Som slaktkillen här sa (de har hästar i familjen): "Hästarna är både lättast och svårast. Lättast för att när en häst tas bort är det nästan alltid en anledning bakom, den är sjuk/skadad och lider, eller en gammal trotjänare ska som tack för lång och trogen tjänst få sluta sina dagar tryggt, stilla och lugnt. Det är sällan jag behöver komma ut och ta bort fullt friska hästar. SVårast för jag vet ju att de är som en familjemedlem light, och det är svårt att se ägarnas smärta och sorg'

Men kadaverbilen (Som är de som också ombesörjer nödavlivningen) hämtar ju endera sjuka djur som ska till destruktion, eller avlivar och hämtar djur som ska till destruktion. De 'slipper' ju de rena slaktdjuren, de som fullt friska ska slaktas för att bli kött.

Så jag ser eg inga mer problem med det jobbet än att vara veterinär, det handlar om att hjälpa djuret i grund och botten?

Alexandra_W skrev:
Jag är ledsen men det där är en studie i hur en avlivning INTE ska gå till egentligen. Nu gick det ju bra, men det där är eg rysk roulette =/

Jag tror inte de misstänker något, hästar kan inte tänka så. Däremot reagerar de ju ofta på nymodigheter och förändringar och mina skulle reagera på en stor grop även om jag bara var ute och red ;)

Vid bultning/avlivning med skjutvapen så måste man avbloda eller vet injicerar avlivningsvätska. Skottet/bulten räknas som BEDÖVNING och avblodningen som avlivning. Så endera avbloda eller så ska vet ge avivningsvätska och kolla att hjärtat stannat efteråt.

Många dör av bulten, men för att vara SÄKER på att hästen är död ska man avbloda eftersom det finns en risk att hästen inte dör av bulten.

Okej, så man får INTE avliva så eller??

Eddie skrev:
Okej, så man får INTE avliva så eller??

FÅR ska jag inte uttala mig om, då måste jag läsa på lagen igen (inte läst den sedan 2001) men att ha en häst LÖS vid avlivning och dessutom sätta skottet snett in bakifrån från örat ger en ganska stor marginal för 'missar', dvs att skottet tar fel (tar du bort av de som är utbildade på det så sätter de i pannan) och/eller att hästen springer/raglar iväg (om skottet tar fel)

Jag har snabbkollat lagen nu, och
Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder

Ur SJVFS 200:160 L 22:

1 § Dessa föreskrifter skall tillämpas vid drivning, uppstallning, fixering
och bedövning av nötkreatur, får, get, ren, hjort och andra idisslare,
hästdjur, svin, kanin samt fjäderfä inklusive strutsfåglar i samband med
slakt eller annan avlivning samt vid slakt eller annan avlivning av nämnda
djurarter.

4 § I dessa föreskrifter avses med
avlivning: varje metod som leder till att ett djur dör,

bedövning: varje metod som vid användning på ett djur försätter detta
i ett tillstånd av medvetslöshet,

slakt: avlivning av djur genom avblodning,

8 § Om bultpistol eller kulvapen används för att bedöva djur skall djuret
skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret
omedelbart förlorar medvetandet.

12 § På häst skall vapnet placeras i rät vinkel mot skallbenet två
centimeter ovanför den punkt där tänkta linjer från mitten av respektive
sidas öronbas till mitten av motstående sidas öga korsar varandra i
enlighet med vad som framgår av skiss 5 i bilaga 2 till dessa föreskrifter

16 § Efter utförd mekanisk bedövning skall kontroll ske av att djuret
uppvisar följande tecken.
1. Djuret skall omedelbart falla samman och får inte visa några tecken
på resningsförsök,
2. normal andningsrytm skall inte kunna ses hos djuret, samt
3. djurets blick skall vara stirrande och riktad framåt.

1 § Följande avlivningsmetoder är tillåtna att använda till respektive
djurart.

Hästdjur:
Avblodning efter bedövning
Narkosmedel

2 § Avblodning skall påbörjas vid bedövning med
1. bultpistol eller kulvapen inom 60 sekunder efter utförd bedövning,
2. elektricitet inom 20 sekunder efter utförd bedövning, samt
3. koldioxid inom 60 sekunder efter utförd bedövning.
3 § Avblodning av ett djur skall utföras genom att båda halspulsådrorna
eller det gemensamma blodkärl från vilket dessa utgår öppnas.

5 § Efter avblodning skall för varje djur kontroll ske av att djuret är dött
innan andra åtgärder får vidtas.

12 § Samtliga djurarter får avlivas genom en överdos av narkosmedel.
Sådan avlivning får endast utföras av veterinär.

Jag har klippt in relevanta delar, de är hämtade ur olika kapitel. Sen finns en skiss på hur vapnet ska placeras vid menkanisk bedövning (bultning/skott) och det ska riktas framifrån mot en punkt i pannan.

Sen, skjuter du via örat så har du rätt stor chans att träffa hjärnan ändå, men det är alltså generellt inte tillåtet i lagen (dock: 2 § Om det finns särskilda skäl kan Jordbruksverket medge undantag från
bestämmelserna i dessa föreskrifter. ). I en nödsituation däremot får man ju göra vad nöden kräver t ex.

Dock anser jag, hur korrekt man än avlivar, att det är vansinne att i det läget ha hästen lös.

Senast ändrad:

Okej.. Jo för först hade hon knutit ihop massa grimskaft och tyglar till en lång lina som hon hade stått på hål och hållt, men jägaren sa att knäpp bort dom.... Och denna gången hade det gått bra men man vet ju inte.

Jag tog bort min valack för exakt två år sedan.
Vi anlitade Helsingborgs Djurambulans.
Dom hade 14 mil att köra, men det såg dom inte som ngt hinder, vi fick ju betala extra för det bara.
Vi gick ut till en glänta i skogen, där fick han en lugnande spruta.
När det verkat så " sköts" han med bultpistolen. Därefter sprutades avlivningsvätska. Efter detta gick jag därifrån, för att slippa se när han drogs in i djurambulansen. Allt som allt gick det på 6800:-, & de pengarna betalade jag gärna, för det var en mkt "bra" avslutning, på ett värdigt sätt.
Har tänkt använda de igen, när det är dags.
Finns ju klart billigare alternativ, men efter att varit med när de gjorde det, så vill jag inte chansa på att det skulle gå till på ett " annat sätt". // Linda

*Lånar knapp*

Såg att tråden handlar om avlivning och inte slakt, men ialla fall.

Så finns ju det alternativet, med slakt.
Själva avlivningen går till på samma sätt som ovan, med bult och avblodning.

Jag slaktade min gamle häst, 26 år gammal i feb 2002. JAg var nervös, och haan oxå, han var lite smånervös även hemma, och jag hade ju hört skräckhistorier om hästar som vägrar gå in på slakteriet för det luktar blod osv... men ialla fall. Vi körde dit honom själva, lastade ur. Sambon höll honom medans jag gick in och fixade papprena. sedan gick jag ut, och sa hejdå till hästen, när jag var klar kom en utan killarna som jobbade där, tog min nervöse pålle i grimskaftet och gick in på slakteriet.
Och pållen följde med, med spetsade öron och svansen lojt svängande. Ingen panik där inte....
Efter en liten stund hör jag skottet, och sedan kommer killen ut med min grimma.

Och det kändes lugnt och fint. Hästen var gammal tävlingshäst, och van vid att åka transport, och det kändes bra att vara med hela vägen, men jag ville inte vara med vid själva skottet, och tror inte att jag fick det heller.

Jag är glad att jag inte var med heller, det är obehagligt nog när jag har varit med och bultat kossor.

sedan kommer vi till en punkt som är ännu mer känslig än själva avlivningen, nämligen att man får betalt när man slaktar sin häst iallafall en stor häst.
Om man tycker det är jobbigt att ta pengarna så kan man alltid skänka dem till Röda Korset, Cancrfonden, SHV eller annan organisation som känns lämplig..

Häls Embla

Alexandra_W skrev:
Fast, jag skulle inte vilja ha jobbet själv, men jag ser inga problem med de som har det. Iaf inte när det gäller hästar, då det de gör är att lugnt och fint befria ett djur från dess lidande.

Som slaktkillen här sa (de har hästar i familjen): "Hästarna är både lättast och svårast. Lättast för att när en häst tas bort är det nästan alltid en anledning bakom, den är sjuk/skadad och lider, eller en gammal trotjänare ska som tack för lång och trogen tjänst få sluta sina dagar tryggt, stilla och lugnt. Det är sällan jag behöver komma ut och ta bort fullt friska hästar. SVårast för jag vet ju att de är som en familjemedlem light, och det är svårt att se ägarnas smärta och sorg'

Men kadaverbilen (Som är de som också ombesörjer nödavlivningen) hämtar ju endera sjuka djur som ska till destruktion, eller avlivar och hämtar djur som ska till destruktion. De 'slipper' ju de rena slaktdjuren, de som fullt friska ska slaktas för att bli kött.

Så jag ser eg inga mer problem med det jobbet än att vara veterinär, det handlar om att hjälpa djuret i grund och botten?

Jag menade inget illa med vad jag skrev (kanske skrev klumpigt) men skrev så för jag hade ej klarat det själv och inte är det många som klarat det, undrar mest HUR de gör för att klara av det.

Jenny

Jag var inte med när de tog bort min gamla trotjänare, hade inte klarat det. Räckte med och säga adjö dan innan och då var jag helt förstörd så han märkte ju att det var nåt lurt. De avlivade på platsen med bult och hämtade med bil.

Ella82 skrev:
Tack båda två för era svar!

Nu vet jag lite mer. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Måste man vara med när det "händer"?? Gör alla så? Är man jättehemsk om man bara tar farväl ordentligt innan och sen går undan medans det sker?? Tyckte det var nog så jobbigt att sitta och se när katten somnade in och vet inte hur det skulle gå om jag ska se när hästen gör det...

Man är INTE jättehemsk om man inte vill vara med. Utan man ska göra det som känns RÄTT för EN SJÄLV. Är det att vara med hela vägen så var det, är det att vara med till hästen fallit så var det, är det att ta farväl strax innans å gör det och är det att ta farväl kvällen innan så gör det! Det finns INGET rätt eller fel i frågan, och man är lika bra hästägare hur man än gör!

Jag har hållit andras hästar ibland, för ägaren inte klarat att vara med. Och i de fallen har det BÄSTA både för ägaren och hästen varit att ägaren INTE varit med, helt enkelt för det var för jobbigt för ägaren och hästen skulle blivit upprörd av sin upprörda ägare.

Så gör precis som du känner dör, det finns inget rätt eller fel!

En bra djurägare kännetecknas inte av om h*n håller sin häst själv när den avlivas, utan att h*n när det där dags dels ser det, och dels ser till att skapa förutsättningar för att avlivningen går så lugnt till som möjilgt. I vissa/många fall är en av förutsättningarna för det sistnämnda att ägaren INTE är med. Och de flesta djurkliniker vill inte ha djurägaren med t ex, just för det ofta oroar hästen i onödan att ha en gråtande hästägare där.

Jag har valt att vara med fram till hästen faller. Dock vill jag INTE se avblodning och lastning. Jag är dock 'lugn' tills hästen fallit, då kommer smärtan, sorgen och tårarna (om OM det kommer tårar). Men det märker inte hästen (tack och lov).

Valacken jag har nu betyder enormt mkt för mig, men jag VET inte om jag klarar att vara med den dag när han ska tas bort. Jag är inte säker, trots att jag hållit flera andra av mina älskade hästar när tiden varit inne. Men just valacken, det är så emotionellt jobbigt att jag inte förrän det är dags kan säga om jag kan vara med. Känner jag mig osäker kommer jag att INTE vara med, men jag kommer att vilja se honom när han är död. Det är ju också ett sätt. Som sagt, det finns hur många som helst, och det säger INGET om hur bra/dålig djurägare man är.

MIN erfarenhet är förresten att de FLESTA djurägare väljer att INTE vara med i avlivningsögonblicket.

Nu var ju inte frågan ställd till mig men så gjorde de med min häst också. Varför undrar du?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat