Några frågor om andning och ben

L

LuckyLuke

Hej!
Det står en häst i mitt stall som andas så konstigt. Hon piper ibland, det låter som hon har astma. Det är t.ex. när hon blir "rädd" och blåser mot något eller om hon blir ansträngd, men ibland annars också. Och alltid när hon andas låter det som hon måste "ta i", det låter som hon har trångt i luftvägarna ungefär. Jag har funderat över vad det kan vara, har aldrig stött på det förut. Tänkte att det kunde vara kvickdrag och läste lite om det och det verkar stämma till viss del. Men vad tror ni att det kan vara?

Samma häst har också så svullna ben. Eller i hagen är de inte svullna, men de blir det i boxen vad jag har märkt, har i för sig bara tittat på det senaste veckan men.. När jag red henne en dag i veckan för att hjälpa till så svullnade ett ben, men hon vara inte halt vad jag kunde se. Och sen har båda benen varit svullna lite av och till..(det är främst frambenen jag har tänkt på). Vad kan detta bero på? Är hon halt eller är det fodret eller något annat?

Jag tänkte prata med "ägaren" imorrn (de har hästen på foder) men kan ju vara kul att höra vad det kan vara så jag har lite mer "kött på benen". Känns lite som att lägga sig i andras buisness, men jag vill ju att hästen ska ha det bra :) hennes fodervärdar bryr sig, men de har nog inte kunskap att se verkar det som...

Hästen i fråga är en varmblodstravare, men som aldrig gått trav, är inte ens inkörd. Hon är ca 16 år, ganska tjock och inte i superbra kondition om det är till nån hjälp :)

Sv: Några frågor om andning och ben

Hej!
Det står en häst i mitt stall som andas så konstigt. Hon piper ibland, det låter som hon har astma. Det är t.ex. när hon blir "rädd" och blåser mot något eller om hon blir ansträngd, men ibland annars också. Och alltid när hon andas låter det som hon måste "ta i", det låter som hon har trångt i luftvägarna ungefär. Jag har funderat över vad det kan vara, har aldrig stött på det förut. Tänkte att det kunde vara kvickdrag och läste lite om det och det verkar stämma till viss del. Men vad tror ni att det kan vara?

Struppipare?!

http://www.hastklinik.se/strup.html

Sv: Några frågor om andning och ben

ja, det kan det låter ju som det när man läser. Men jag har läst om det nånannanstans och då verkade det inte alls stämma :confused: men beskrivingen på texten du skicka var ju väldigt lik :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 819
Senast: Pannica
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka