Något inbyggt mot svärmor?

Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Nä fy vilken mardröm :crazy: Ibland så undrar jag vad som var fel med den där glasrutan där någon lyfter upp bebisen och visar upp den och sen kan alla gå hem igen... Helst i dessa RS-tider så skulle väl det vara suveränt! Man kan ju skicka en sköterska eller pappan att visa upp det lilla knyttet! :idea:

En liten fråga, vad är RS virus?
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Nu väntar vi vårt 2:a barn om ca 5 veckor. När vi fick nr 1 så trodde jag att jag inte skulle vilja ha besök på BB (man får ej ta emot besök men få träffa besökare utanför avdelningen) och särskilt inte svärfar + fru. Men det var helt OK för mig, så de kom + mina föräldrar och så min bror med fru + son. Dock var jag sur i efterhand när det visade sig att kusinen var väldigt förkyld och detta var under värsta RS-tider ett år då det var många drabbade här (liksom i år, vi tycks alltid hamna i RS-år).

Däremot tycker min man att det blev lite för mycket besök så han sa att den här gången kan vi väl säga att ingen får komma och det är helt OK för mig. Vi vill ju dessutom att storebror ska få vänja sig först och prioriterar honom framför övriga. Men kanske får mina föräldrar komma då de tar hand om vår son under förlossningen. Om inte min man hämtar honom från dem. Vi får se.

Ska dock försöka vara hård med besökare närmsta tiden pga RS och att det kan vara skönt för oss.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

En liten fråga, vad är RS virus?

När man har vanliga förkylningar kan man, utan att man vet det, bära på RS-virus. RS kan drabba spädbarn mycket hårt, de blir ofta mycket sjukare än andra. Kan t o m dö. Vet flera som behövt intensivvård pga RS. Dessutom kan det ge följdsjukdomar, har man haft RS som bebis tycks man oftare få problem med astma och allergier än barn som inte har haft det.

Hela min brors familj blev förkylda strax efter vår son hade fötts (på BB var "bara" deras son förkyld) och då sa min bror "Men vi har inte RS så vi kan ses" vilket var oerhört korkat av honom då man inte kan veta det själv. Bara genom att testa sig får man reda på det och de testar nog bara riskgrupper, såsom förkylda spädbarn.

RS är luftburet om jag minns rätt och man kan bli smittad av folk i affärer, etc så det rekommenderas att man inte drar runt med sin bebis bland allmänheten så mycket under RS-tider, särskilt inte de år då det tycks vara "RS-år", som i år. God handhygien rekommenderas som alltid.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Jo visst är vi alla olika o gäller även svärmödrar.. Då det finns vissa som min som försöker ta över min bebis ibland känns det som, medans hon knappt bryr om sin dotters barn som är sex år o har aldrig ens försökt få nån riktig kontakt med honom. då undrar man varför hon ska bry sej så himla mkt om det barnbarn hon har fått nu.. :confused:
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Båda gångerna jag legat på BB har jag tyckt det har varit jättekul att få besök :). Fast inte skulle jag nu velat ha folk springande redan första dagen. Stannade på BB en hel vecka med ettan, tre dagar med tvåan och både systrar, svägerskor, far- och morföräldrar hann komma förbi en sväng.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Jag tycker inte alls att du är iskall, snarare tvärtom :love: som kan se människors behov utöver ditt eget. Det är faktiskt väldigt skönt att ha känslan att man faktiskt kan dela med sig av sitt underverk!
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Knapplån.

Min mamma kom ner från Sthlm 2 dagar innan sonen föddes (Planerat snitt), för att ta hand om min hund medan vi låg på BB. Så när sonen var ute och vi låg på uppvak, så gick sambon iväg och ordnade skjuts till henne in till sjukhuset. När vi kom upp från uppvaket så väntade hon på vårt rum, och jag ville ha det så! Min mamma och jag har fått en jättebra kontakt sen jag flyttade hemifrån, och det här var (är) hennes första barnbarn som hon gladde sig enormt mycket åt.

Hon stannade i ca 2 veckor hos oss, vilket var mycket uppskattat. Vi fick lite avlastning i hemmet, så att jag och pappan slapp tänka på alla "måsten" och bara kunde koncentrera oss på bebisen. Dessutom fick jag lite tid till min hund, som jag ville ge sin vanliga omvårdnad så att han inte skulle känna sig hotad av den nya familjemedlemmen.

Under BB-tiden, som var 2 dygn, så hann mina svärföräldrar + ena svåger komma förbi på dag 2. En kompis till pappan kom förbi samma dag, och några gemensamma kompisar var också förbi. Jag tyckte bara att det var kul, för jag har nog aldrig haft så tråkigt som jag hade på BB.. Vi var även nere på stan båda dagarna, handlade lite gott att ha på rummet, käkade ute osv.

Väl hemma kom det besök rätt ofta, vilket jag mest tyckte var kul. Det var nog bara två besök som inte uppskattades, och båda var från pappans sida. Båda tjejerna (var 2 olika par) ville hålla Sebastian, vilket jag inte ville. Men mesig som jag var, så sa jag ja till den ena och hon höll honom i över EN TIMME. Jag höll på att dö!
Andra besöket gillar jag inte direkt mycket, och sade till pappan att jag absolut inte ville att hon skulle få hålla honom. Men när jag slank iväg ut med hunden så övertalade hon honom till att få hålla ändå, och jag höll på att gå sönder av ilska :crazy:
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

KL

Vår dotter är född klockan 10.15, jag var sedan på operation för att bli lite tillfixad, jag kom tillbaka till förlossningen vid 15. Vid 17 rullades jag i rullstol till BB-hotellet. Kl 19 kom både min familj och mannens och hälsade på. Svärmor och svärfar är helt ok, har varken en särskilt bra eller dålig relation med dem.

Jag hade faktiskt inte så mycket emot det. Visst var man trött och medtagen men alla var ju så nyfikna. De stannade bara i 30 minuter.

Jag tyckte överhuvudtaget inte det var problem att få en massa besök i början - amningen fungerade och däremellan sov hon i princip bara.

Tänk så olika det kan vara...
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

*kl*

Tror att man som kvinna står så nära sin egen mamma att svärmor blir "fel"
Allt svärmor säger och gör analyserar man sönder och det min mamma säger är rätt. Man ger aldrig svärmor en chans:(

Som kvinna frågar man ju sin mor om allt som hör till och vad som händer mm.

Kvinnor spekulerar; ofta här på förälder är det kvinnor som frågar och kvinnor som svarar. Jag jobbar bara med män, och en man sade något som man som kvinna inte tänker på :( -Vi män som bara fått söner upplever väldigt ofta ett utanförsskap, när det blir dags att blir farföräldrar, kvinnan har i regel en mamma som hon vänder sig till när det gäller det mesta om barn, vänta barn, föda barn ,mata barn , vårda barn , sjuka barn...
Innan den mannen kom längre var jag fullt upptagen att minnas hur det var när jag och min man väntade barn. Min mamma (som var mycket yngre än svärmor) fick veta allt, jag ställde alla frågor till henne, min svärmor som var överlycklig för att ÄNTLIGEN få ett barnbarn fick inte samma information från mig. Idag är hon borta, hon dog för länge sedan, hur hon älskade sitt första barnbarn, hennes andra barnbarn var tre månader när farmor, min svärmor dog.

Och idag tycker jag det var orättvist att min svärmor inte fick vara med på samma vis, min graviditet, alla krämpor osv. I mitt fall var min mamma 40 och svärmor 58, jag hade kunnat unnat henne det, jag ångrar det idag. Man behöver inte vara så ego...
 
Senast ändrad:
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

I mit fall så frågade jag svärmor mer under första graviditeten. På något sätt kändes min mamma nästan "för nära" konstigt nog. Dessutom kunde hon aldrig riktigt minnas hur det var trots 3 graviditeter (hon var i o f s en sån med absolut gräsliga graviditeter, låg mycket på sjukhus och gick ned i vikt till månad 7 typ). Svärmor mindes mycket bättre och så. Tyvärr känner jag att vår relation har förändrats av andra anledningar så den här graviditeten har jag knappt pratat med henne, har i o f s inte frågor på samma sätt.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Men där kan väl pappan göra sitt? Han kunde väl fråga svärmor och prata med allt om henne? Han vet väl vad som händer hemma med kvinnan som är gravid och han väl också frågor som han kan ställa henne?

Min sambo skulle ju inte sitta och fråga min mamma om intima födslosaker, det tycker jag att han får fråga sin mamma om. Likväl som jag inte vill sitta och diskutera hur mycket jag läcker där nere med henne...

Jag hör ju på telefonen att han berättar för sina föräldrar hur jag mår osv osv. Jag känner att jag inte kan vara en dotter för henne och jag beklagar att hon inte fick någon egen dotter. Men jag kan ju inte ersätta någon som inte finns. Jag har redan en mamma och de har sina söner.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Men det är nog svårt för pappan att veta hur det känns för frun, sambon som bär barnet :confused:. Min egen mamma har varit med om det lika många ggr som mig, min man har aldrig burit ett barn i magen. Även fast jag berättar hur jag mår, hur det känns är det ju inte samma sak som att berätta för en annan kvinna som burit, fött ett barn.

Jag tror att jag inte förstod dig riktigt, har nog missuppfattat dig. Jag försökte förklara skillnaden mellan min mamma och min svärmor. Min mamma tyckte jag hade rätt i det mesta medan svärmor gav jag inte ens en chans att fundera på vad hon sade. Jag var så övertygad att det min mamma säger var rätt. Tror inte att mina barns killar frågar mig heller om hur det var :D Men jag tror inte de frågar sina mödrar om något som de aldrig upplevt (vara gravid). Nu är inte min dotter gravid än men hon har trott det, eller de tillsammans har trott att eventuellt har det kunnat skett, och då var det mig de vände sig till, och har det varit aktuellt med ett barn då så har de säkert berättat det för min dotters svärmor också. Det är lite av det jag menar, jag som bara har flickor får veta lite mer:) än vad killens mamma får göra, och det fick ju min mamma också vara med om...
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Min svärmor har alltid varit underbar. Hon tycker det är jätteskoj med bebisar, men vet att man vill vara ifred ibland. Men man kan alltid ringa henne om man behöver sova en stund, då kommer hon upp och passar barnen eller kan jag lämna hos henne.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Sen är det ju också lite skillnad med någon man känt i hela sitt liv eller i 2½ år... Vi har varit tillsammans nått år längre än så, men jag flyttade till samma stad rätt så nyligt. Så roligt känns det inte att blotta sig mot någon bara för att vara snäll.

Jag har ju aldrig haft problem med henne tidigare. Därför är det inte roligt när dessa nya känslor bubblar upp :(
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

detta är till er som skriver att det är så avskyvärt när någon annan vill hålla ert barn att ni börjar gråta eller måste gå ut med hunden eller helt enkelt bara kokar av illska...

Vad är grejjen med att någon annan får hålla i ert barn?

Jag komemr tycka det är urmysigt att mia barn blir älskade från första stund av sina släktingar eller vänner.. i alla fall hoppas jag att jag inte avskyr när de vill hålla min baby.

Eller så kanske inte ni själva känenr någon som fått barn? att en farfar vill hålla sitt första barnbarn i famnen är väl inget som ska få mamman att gråta i en timme på toaletten?

Undrade bara...
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

KL

Jag kan säga så här jag har oerhört svårt ör när folk inte lyssnar på vad jag säger och bara daddar med mig. Jag är gravid men ingen porslinsdocka plus att jag vet vad det handlar om då det är mitt andra. Min mamma har uppfostrat mig till en självständig tjej som gör som hon själv vill (beroende på sitution då förstås). Jag och mamma är väldigt nära, vi pratar mycket och hon ger mig råd, men när jag bestämmer mig för det ena eller det andra så släpper hon ämnet och försöker inte få mig att göra som hon vill.

Nu har jag problem med svärisarna att de inte riktigt lyssnar på mig utan tjafsar emot. Det verkar som de tror att jag skulle riskera bebisen i magen, men så dum skulle jag aldrig vara. Men man kan vara i princip som vanligt. Man dör inte av att sitta på en tjock filt med dubbla byxor en kort stund... LIkadant ska de alltid köra över mig när det gäller min hund. Han har lätt för att bli tjock och vill hela tiden ge honom en massa av deras foder, fast de vet att jag inte uppskattar det.

Jag har inget emot dem, men skulle uppskatta att de lyssnade på mig. Sen undrar jag naturigtvis hur det ska gå när barnet kommer om de redan kör över mig när det gäller hunden.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Ja det är nog skillnad på hur länge man känt varandra.

Jag var bara barn :o när jag blev tillsammans med min man och vi hade varit ihop i sex år innan det var dags för barn.
Jag som tjej står ju närmare min mamma än jag gjorde med svärmor som nästan lika gammal som min mormor :D

Men ändå när jag tänker tillbaka på svärmor som var så lycklig för ett barnbarn, att hon kunde få varit lite mer delaktig. Hon dog redan när första barnbarnet var två år.

Tror nog att mina barn kommer att stå mig närmare än sina svärmödrar för vi kommer väldigt bra överens än så länge.
 
Sv: Något inbyggt mot svärmor?

Eller tvärt om - tänk om släktingarna/vännerna tycker att bebin är vedervärdig och absolut inte vill gulla med hän ! Eller ens hålla.

DÅ skulle jag bli störd !
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 324
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 951
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp