Något fel på det ofödda fölet?

Minni-Borg

Trådstartare
Testar med att bara skriva angående mitt stos "magproblem" eller vad det nu kan va och hoppas på att inte denna tråd också blir låst!

Jag har ett 11 årigt dräktigt sto som skall föla om 2 månader. Stallägaren där jag har henne uppstallad berättade idag att hon igår kväll hade skenat runt i hagen (och den hästen springer ALDRIG i hagen, även om dom andra gör det står hon bara i mitten och ser på...) och vart irriterad mot magen... Sedan hade hon stått och sparkat mot magen och vart allmänt irriterad. Det är inte likt henne på en fläck! Om jag själv hade vart där hade jag självfallet misstänkt kolik och ringt veterinären men nu var ju inte fallet så och idag verkade hon helt normal. Stallägaren trodde att det var föler som utförde akrobatiska övningar i magen som irriterade henne, kan det vara så? Är det normalt? Eller kan det vara något fel på fölet?
Tacksam för svar!

Sv: Något fel på det ofödda fölet?

Vårt sto var llikadant, "kolik" och sen helt bra.

Det var nog fölet som vände sig, för båda mår bra :)

Begreppet "skena runt ihagen" kan nog vara olika för alla. Min egen som ska föla i början på juni står också och sparkar och surar mot magen när ungen har tivoli. Dock har inte sprungit något.

Begreppet "skena runt ihagen" kan nog vara olika för alla. Min egen som ska föla i början på juni står också och sparkar och surar mot magen när ungen har tivoli. Dock har inte sprungit något.

Ja alltså jag var ju inte själv där när det hände men det var vad hon sa iallafall... Klurigt det där :laugh: Men vad skönt att höra att dom faktiskt brukar göra så, att det är ett normalt beteende så att säga :D
Det är mitt första egna föl, tycker jag har läst på som bara den men mitt i allt kommer det upp situationer som känns som ett frågetecken, dock har hon haft föl förut för jag lånade ut henne för betäckning! Så hon kan iallafall :grin: Tusen tack!

Dom får ibland kicks när ungen vänder på sig...på den tiden.

har ett fjordsto som har vart dräktig två gånger. jag var med orolig över hur hon var första gången då hon ibland fick fnatt och blev nästan tokig på magen och bara stack iväg och ibland tryckte magen hårt mot ett träd så jag var rädd att hon skulle skada det. men både mamman och fölen var fina och mådde bra så det var nog bara att den vände sig och sparkade i magen:)

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 288
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
Islandshäst Hejsan! Har ett litet sto som jag idag upptäckte att har en kal fläck på rumpan... Det är inte så kalt att bara huden är framme men...
Svar
1
· Visningar
1 017
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka