Att skaffa häst är ett ypperligt sätt.
Jag lärde mig nog aldrig så mkt som under mitt första år med egen häst. Men jag var ung. Vet inte hur gammal du är men en vuxen har ju en del kunskap och erfarenhet från andra håll och har ju också en ganska god förmåga att hitta information och ha en dialog med andra hästägare. Det kan ju en icke-vuxen också ha förstås.
Det finns många källor till kunskap och många sätt att under tiden med häst se till att saker och ting blir rätt.
Att läsa och delta i diskussioner såhär på forum kan ge en ny kunskap. Inte för att allt som skrivs är sant och man ska inte se ett forum som en pålitlig informationskälla, utan man kanske mer lär sig genom att man på en sån här plats hör talas om nya saker. Och genom att läsa om andras problem och lösningar får man ju också kött på benen för hur man ska tänka kring sin egen häst. Om hästen är hård i munnen kan det vara en signal på att något är fel, det kanske man inte tänkt på innan man råkade läsa det i ett forum - tex. Man läser påståenden, och tar reda på mer information.
Som hästägare tar du årligen ut en veterinär för vaccination. Då kan du passa på att be veterinären att titta på hästen och göra en allmän bedömning. Och ställa frågor om saker du hört andra säga - stämmer det verkligen?
Din hovslagare är din bästa vän. Välj en med omsorg. Jag frågar min hovslagare om allt, jämt. Om hästen inte går som den ska, om han är ojämn, om han är hängig, om han har sprickor i hovarna, om han inte fattar höger galopp.
Nu är det inte alla hovslagare som kan svara på allt det, men det är trots allt en person som ser många hästar och hovarna säger väldigt mycket om hästen. Dessutom ser han/hon just din häst regelbundet och märker kanske om något verkar konstigt.
Dina vänner i stallet ser ju din häst ännu oftare - och stallägaren om denne också har hästar i stallet och kanske sköter fodringar o så mycket. Prata med dom och ställ frågor. Be dom att säga till om dom ser nåt med din häst som du kanske missar.
Det är bra att rida för en tränare ibland. En tränare ser hästens rörelsemönster och märker också om något förändras och kan notera om hästen rör sig orent eller konstigt. Om den är stel eller ojämn. Men se till att det är en tränare som du litar på och känner dig trygg med.
Sen tycker jag att man årligen ska ta ut någon som KAN tänder och rygg - alltid, oavsett hur länge man haft häst. Dvs inte en veterinär, dom kan inte sånt även om dom kan ta sig en titt. En tandläkare och en kiropraktor/naprapat/ET en gång om året är en bra försäkring för din häst. Dom kan även kolla hur bettet ligger i hästens mun och hur sadeln ligger på hästens rygg om dom är duktiga. Dom kan förhoppningsvis se om hästen har spänningar, ömhet, förslitningar, och om utrustningen gör skada/stör hästen. Och om man ser det innan hästen visar det är det mycket lättare att förhindra att man förstör hästen, och man slipper åsamka den onödigt lidande.
Ingen hästägare kan allt. Man lär sig hela tiden, och lär om. Och så bollar man tankar med andra.
Vissa saker kommer jag ihåg väl från mitt första år med häst. Jag hade ridit massor av hästar, hjälp till både här och där och haft ansvar, men jag skulle precis fylla 15 år och då har man trots allt inte hunnit med allt och en del saker lär man sig av erfarenhet. Turligt nog hade jag en vuxen syster vid min sida också.
Tex - när ska man börja täcka hästen på hösten? När ska man ta av täcket på våren? Vad ska jag egentligen ge hästen för foder och hur mkt? Jag hade skött fodringar och fyllt hinkar, men jag hade aldrig egentligen utifrån ingenting bestämt vad en häst ska äta. Tillskott, vitaminer, behövs det och när och varför och hur mkt? B-vitamin vid pälsfällning hade jag ingen aning om. Vad gör jag egentligen när jag hittar min häst med ett blödande sår? Den är halt - vad beror det på, när ska jag ringa veterinär? Jag missade tom en gång att min häst började tunna ur, man blir hemmablind och är inte van att titta på hullet. Turligt nog var det en annan hästägare som gjorde mig uppmärksam på det och då såg jag ju att han tunnat ur. Hur ser man att det är dags att sko om egentligen? Vad gör jag om hästen verkar hängig en dag? Om den inte ätit upp sin mat som den brukar? Hur hittar jag telefonnummer till alla hästkontakter jag behöver? Bara att hitta en hovslagare eller en kiropraktor som är verksam i mina trakter - tack gode gud för andra hästägare!
Dom har redan ett kontaktnät. Vilka salvor ska man ha? Vilken sadel ska jag köpa? Hur vet jag att den passar? Hur vet jag att bettet sitter som det ska?
Med hästägande följer ett helt annat ansvar än för den som är medryttare som aldrig behöver bekymra sig om sånt där. Men man har som sagt väldigt många att ta hjälp av.
Samtidigt vill jag poängtera vikten av att ifrågasätta. Allt! Ta inte det folk säger som sanning, det finns så många olika sätt att se på saker och hästfolk predikar gärna sina egna som den största sanningen. Var ödmjuk och lyssna, sen går du hem och läser och ifrågasätter och tar till dig mer information. Så kan du bilda dig din egen uppfattning sen.