Något att fundera på

Golden_Heart

Trådstartare
Något som jag skulle kalla uppåt väggarna fel, men det är en verklighet. :mad:
Innan jag blev gravid blev jag erbjuden att under mina studier återkomma till det ställe där jag var under mer en ett halvår och jobbade utomlands, för att fortsätta att tävla. Ett tag funderade jag på att låna hästarna ifrån stället och ha dem i Sverige.
Men det skulle vara billigare för mig att flyga över till dem ett par gånger per månad, för att träna och tävla, än ha en eller flera hästar här i Sverige med dess alla omkostnader. Hade jag nappat då skulle de ha tränat hästarna åt mig då jag inte kunde vara på plats.
I det här landet har jag min hopplicens klar via stilklass för att kunna tävla upp till medelsvår. Jag har inte kommit så långt i mitt tävlande pga flera orsaker. I alla fall, så skulle jag hjälpa dem när jag var på plats och de skulle hjälpa mig.
Jag var tvungen att tacka nej, när jag fick reda på att jag var gravid. För de hästar jag red var visserligen över 12 år men livliga rackare som bara den, speciellt två av dem. Den ena kunde bocka med alla fötterna upp i luften och vända på sig och den äldsta kunde också bocka ordentligt och den var 20 år :p:cool:

Ska det verkligen behöva vara så att det ska vara billigare för att åka utomlands att tävla och träna än stanna hemma och ha lektionerna här? Att man lär sig på ett bättre sätt utomlands än på en ridskola i Sverige där man kanske måste rida flera år innan man har kommit upp i en bra nivå. Jag personligen tycker detta är fel. Jag har inget emot ridskolorna och jag vet att de måste överleva speciellt när allt blir dyrare i Sverige, men borde inte alla försöka kämpa för att försöka på ner priserna istället för att de ska RUSA så förbaskat i höjden.

Kul om ni tittar in i tråden med era åsikter!! :bow::bow:

Sv: Något att fundera på

Eeeeh? Hur jämför du nu? Vilket land snackar vi förresten om?

Om du rider på ridskola två gånger i veckan i Sverige så kostar det kanske 1500 i månaden. Vart flyger du för de pengarna "ett par gånger i månaden"?

Och om du har tillgång till så billigt flyg - tycker du verkligen att det är konstigt att det är billigare att bli sponsrad med hästarna och deras uppehälle av ägarna, än att ha dem på foder här hemma?

Kostar det så mycket mindre att försörja en häst i det landet?

Det är väl inte heller konstigt att man lär sig mer om man har tillgång till utbildade privathästar varje dag, jämfört med att vara vanlig ridskoleelev?

Pratar mest om de som har egen häst och rider lektion naturligtvis!! :cool:
Helt sponsrad skulle jag inte bli. Skulle ju få jobba där på plats för att jag skulle få tävla och rida dem. De får ju oerhörd hjälp av mig också! :cool:

Ett land i Europa!! :cool::angel:
Billigt och billigt flyg. Jag har tillgång till alla flygbolag som resten har.

Senast ändrad:

OK.

Men om du räknar flygbiljetterna, transport till flygplatsen, och utebliven arbesinkomst i Sverige för de dagar du är utomlands, hur mycket skulle du behöva betala per månad?

Mindre än vad en häst skulle kosta per månad.
Där skulle jag ha tillgång till att tävla och träna minst 4 st! :p

Pratar mest om de som har egen häst och rider lektion naturligtvis!! :cool:
Helt sponsrad skulle jag inte bli. Skulle ju få jobba där på plats för att jag skulle få tävla och rida dem. De får ju oerhörd hjälp av mig också! :cool:

Ett land i Europa!! :cool::angel:
Billigt och billigt flyg. Jag har tillgång till alla flygbolag som resten har.

Men betalar du något för själva hästen/hästarna i det andra landet, vad det kostar att stalla upp den, fodra, hovslagare mm? Om du inte gör det utan bara rider gratis (om man räknar i pengar sett, inte att du hjälper till på stället) så är det ju inte så konstigt att det blir billigare för dig.

Uppstallning kostar lika mycket som här. Hovslagare finns hela tiden på plats.
Rider ju inte gratis, när jag jobbar för det heller när jag befinner mig på plats.
Det här är alltså ifall det skulle ha varit. Nu är det ju inte eftersom jag är gravid och vill inte riskera att få missfall.

Hur som helst. Det var inte diskussionen kring. Utan de hutlösa kostnaderna för tävling, uppstallning osv i Sverige. :eek:

Ja, vad ska man säga. Bara att ha en halvtidsanställd vitt i ett inackorderingsstall med 25 hästar blir ju någon tusenlapp per stallplats i månaden. Och sen kostar byggnaderna, och elen, och gödselstacken, och ströet, och fodret, och färsäkringarna, för att inte tala om ridhuset. En ridskola är ännu mer personalkrävande.

Det är nog få eller inga ägare av inackorderingsstall som kan identifiera sig med Joakim von Anka. Och de som gör det har nog inte dragit in de pengarna på sina stall. De flesta är vanliga hästtjejer och hästkillar som hankar sig runt för att de vill kunna ha hästar som yrke, elelr delfinansiera drömmen om att kunna bo på hästgård.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV