Något är fel med vår foderponny....*långt*

E

ebba85

Jag måste bara få skriva av mig....

I slutet av juni lånade min plastdotter (med mitt godkännande) en ponny.

För att göra en lång historia något kortare: Denna ponny är jättesnäll, MEN: jag tror att det är något fel på henne. Hon verkar ha ont någonstans och är väldigt stel. Hon stegrar sig vid vaccination och om man ska spraya med flugspray. Hennes hovar såg hemska ut när vi fick henne och vår hovslagare sa att hovvinkeln var helt knasig (något som enligt ägarna uppstått under den tid vi haft henne, för de förstod inte vad jag menade med "hovvinkel"). Hon var även väldigt överviktig och hade haft fångkänningar tidigare. Vi lyckades få ner henne i vikt, men det förfärades de av när de såg henne, trots att hon helt uppenbart var i normalhull och mådde mycket bättre utan alla extrakilon.

Jag rådde dem att kolla upp henne grundligt och absolut inte låna ut henne som ridhäst, för hon har ont. Men jag vet inte om det nådde fram. Jag är en trevlig person och försökte förklara så vänligt som möjligt. Jag vet inte när de kan hämta henne, och jag sa att det inte var någon brådska.

Enligt min uppfattning har ägarna inte så mycket kunskap om hästar, och det känns som att prata med en vägg. Jag har hållt på med hästar i många år och tror mig ha grundläggande kunskaper. Jag vill inte att denna ponny ska hamna hos någon som inte kan ta hand om henne, utan flårider trots att hon mår dåligt av det.

Vi har varit mycket försiktiga och försökt mjuka upp henne och plastdotterns enda ridning har bestått i skritt- och travpass tills ponnyn blivit någorlunda mjuk, så det är kanske inte så konstigt att hon känner att det inte funkar. Hon ville ha en pigg läromästare som hon kunde hoppa med, men det vågar vi inte göra av rädsla för att skada henne.

Hur ska man göra? Finns det något "fint" sätt att få ägarna att undersöka sin ponny och tänka till innan de lånar ut henne som ridhäst, något hon helt klart inte är lämpad för, kanske promenadhäst på sin höjd. Jag vill absolut inte vara otrevlig eller förolämpa någon, men jag känner ett ansvar för den här hästen. Hade vi velat ha en promenad- eller sällskapshäst så hade hon passat bra, men nu vet jag inte vad som ska bli av henne. Ägaren (hon som rider) hade tydligen bara låtit henne stå för det mesta och sedan ridit henne ganska hårt och tävlat med henne (vilket övergår mitt förstånd, man märker på en mils avstånd att hästen har ont).

Förlåt för ett flummig inlägg, men jag vill bara veta hur man kan lägga upp ett förslag för hästens framtid utan att någon (d v s ägarna) tar anstöt.

MVH//Ebba

Sv: Något är fel med vår foderponny....*långt*

Vad är det som gör att ni tror att hon har ont?

Att hästen stegrar sig vid nämnda tillfällen är mer ett tecken på att hon tycker att det är läskigt.
En del hästar är ju stela i sig utan att ha ont av det och en som varit stel länge kan ju vara lite svårare att få mjuk.
Att hovarna inte är okej är ju värre.

Om ni tänkt behålla hästen så hade jag tagit ut en veterinär men det är ju svårare att tala om för andra vad dom ska göra med sin häst som ni dessutom inte ska ha med att göra längre.

Jag vet inte riktigt, men tror det är något som "låst" sig i ryggen på henne. Eftersom jag inte kan rida henne själv (är en c-ponny och jag är för lång och tung) så är det svårt för mig att sätta fingret på det. Men min plastdotter har sagt att det känns som att hon är trött i kroppen och hon har svårt att gå på spåret. Hon har tidigare haft fångkänningar (inte hos oss dock), men var tydligen stel innan dess också så jag tror inte det har påverkat henne nämnvärt. Däremot har hon faktiskt blivit bättre (piggare och lite mjukare i kroppen) efter att ha fått regelbunden motion och fått mer tid ute i hagen (innan var hon uppstallad väldigt många timmar per dygn och var dessutom ganska överviktig).

Tror hon skulle behöva hamna hos någon som kan ge henne mycket utevistelse och inte rida för hårt.

Det som jag blivit lite upprörd över är den nonchalanta inställningen ägarna verkar ha. Jag försökte komma med uppriktiga råd, men hon jag pratade med (mamman) visste inte så mycket och verkade inte bry sig om vad jag sa. Jag har redan haft en veterinär ute som känt igenom henne utan att hitta något, så jag kanske bara är nojig. Men jag vet ju att det finns skador som en veterinär inte alltid märker vid en allmän kontroll.

Men denna ponny har blivit riden väldigt oregelbundet tidigare, hon har fått stå länge och sedan ridits ganska hårt och sedan fått stå igen. Så det kan ju vara "allmänt slitage".

Nåväl. Ska kanske bara ligga lågt och inte säga något mer om det, och hoppas att hon hamnar hos en bra människa som tar vara på henne, för hon kommer med all säkerhet att bli såld eller utlånad på foder igen.

Ursäkta frågan, men gjordes ingen veterinär besiktning innan ni tog hästen? Även en foderhäst ska besiktigas innan man tar den samt innan man lämnar tillbaka den.

Självklart blev hon besiktigad, helt bakom flötet är jag inte =). Men veterinären kunde inte hitta något fel på henne, men som sagt så är jag orolig för att det kan vara något som inte märks på en "vanlig" besiktning. Nu har hon dock börjats kännas lite bättre, men jag vet fortfarande inte riktigt om allt är som det ska....

Det är synd om ponnyn om ägarna är så okunniga, men tyvärr tycker jag att på din beskrivning låter det som folk som man inte ska ha att göra med. Okunniga, som inte förstår ens det mest grundläggande men har en massa synpunkter, det är en mycket tråkig kombination.....

Att hon ogillar vaccination är kanske inte märkligt, men ang hovar och hull så låter det som typiska blåbär som skaffat häst och som sagt, tycker utan att fatta vad de tycker något om ens:cool:

Risken är kanske stor att du kommer att få skulden om det verkligen är något med hästen sen, så ja, lämna tillbaka den, eller gör en egen besiktning och få svart på vitt om det är något och hur länge ponnyn kan ha haft det i så fall. Då vet du ju också om det INTE är något och då kan tjejen rida för tränare och få lite hjälp med hur hon ska rida (och även fodra) för att få ponnyn mer alert. Det kommer kanske mer när den är smalare också.

Plastdotter ?
Kan du inte kalla henne Bonusdotter i stället:crazy:
Hej från hambo

Tack för ditt svar, det var väldigt bra. Jag har funderat fram och tillbaka, men saken är den att nu börjar ponnyn visa tydliga tecken på att hon mår bra. Hon är pigg och framåt, och bonusdottern (tack hambo ;)) säger att hon känns mycket mjukare. Så det kan ju faktiskt ha varit bristen på träning tidigare som gjorde henne så stel. Och att hovarna nu är åtgärdade och vikten mer "normal", hon är inte smal nu, men i bättre form och har absolut ingen tunna till mage längre vilket hon hade innan. Så nu hoppas jag att ägarna ska märka detta när de hämtar henne, för vi har verkligen gjort vårt bästa för att hon ska få bra omvårdnad, skötsel och träning.

Jag har faktiskt nästan bara haft bra erfarenhet av hästägare, en annan lite äldre häst som vi lånade fick bara lovord från veterinären och ägaren, att hon var i bättre form och hade blivit av med gallorna som hon hade på benen. Så vi tar väl hand om de hästar vi lånar och är mycket noga med hur de mår. Men nu ska vi inte låna någon mer häst, utan bonusdottern ska ha en medryttarhäst i samma stall, för hon känner att tiden inte riktigt räcker till.

Tack återigen för bra svar!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Alexandra_W
·
Gnägg Hej! Nu behöver jag råd av er. Har ett äldre sto. 21 år gammal. D-ponny. Har haft henne i 17 år och jag älskar henne otroligt mycket...
Svar
9
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka