Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

I

Insanity

Mitt sto (dräktigt och ska föla i mars) känns inte riktigt på topp.

Hon är pigg, feberfri, ömmar ingenstans, äter, kissar, och bajsar som hon ska.

Men så idag tyckte jag hon såg väldigt stel ut i bakpartiet. Liksom drog ihop sig på något sätt och tog kortare steg med bakbenen.

Försökte filma henne lite i hagen.. (inte lätt att filma häst när hästen är ovillig och man är ensam) och hoppas på att ni kanske kan se något.

Ja, det är dålig kvalité, hästen är tråkig och ovillig och vill bara äta, och den lilla skällande näbbgäddan på 5 kg utmanar ödet :p

Jag ska försöka ta film senare på vägen här hemma och då när maken filmar och jag springer så det är lättare att se.

Men tycker ni att hon rör sig konstigt? :confused:
Svårt att avgöra jag vet då hon dels slöar ganska mycket och underlaget inte är det bästa för bedömning av rörelser.

Fick inte tag på veterinären innan så jag ringer dom imorgon igen om hon är likadan då.

http://s390.photobucket.com/albums/oo349/Litetu/?action=view&current=P9250047.flv
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

Ta ut henne på hårt underlag o kolla. Puls o värmeletande.
Är hon spänd i muskulaturen? Skulle linimenta o massera.

Hon kanske har fått bäckenuppluckring:angel:
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

Ska försöka få ut henne på hårt underlag sen. Här är inte så mycket hårt nu dock, nygrusad och ganska så mjuk väg, men åtminstonde bättre än i hagen.

Näe, jag tycker inte hon känns spänd, jag tycker hon känns helt normal. Bara det att när vi gick förbi hagen innan så var hon väldigt stel, tog korta kliv med bakbenen och liksom drog ihop sig.

En stund senare gick jag då ut och tog lite kort och filmade henne. Då tyckte jag hon gick bättre iaf.

Hon har ju inte heller någon direkt ovilja att röra på sig, visserligen är det bara mat, mat, mat i hennes hjärna nu, men leder man henne, iaf när jag ledde henne igår var hon jättepigg och fräsch..
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

Åhh, jag minns själv när jag var gravid och hade världens foglossning.. drabbas hästar av sånt också?

Det är första fölet hon väntar..
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

Det måste jag ta reda på.. :D
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

Vad jag har förstått så har hästar inte foglossning.
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

Då stryker vi det alternativet.
Jag ska ut och kika på henne ordentligt sen, men vad jag kan se från fönstret går hon helt normalt nu iaf..
 
Sv: Någonting är inte riktigt som det ska tror jag

nej, hästar får inte foglossning. De har benleder i bäckenet till skillnad från människor som har broskleder ffa symfysen (ett annat ord för foglossning är symfysiolys).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Min häst har förra året haft flera fånganfall och står just nu i sjukhage och promeneras igång efter sitt tredje som var i början av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 187
Senast: Snö
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 300
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp