M

marre_86

Vi har en valack som betersig som en hingst i hagen och betäcker stona och tycker inte om den andra valacken ihagen brevid. Hur kan man få den att sluta bete sig så? :confused:

Vet inte om tråden ligger rätt men moderator får väl flytta på den i sånt fall ;)
 
Sv: Någon?!

Hur länge har han varit valack? Vissa valacker som blir kastrerade sent får ofta för sig att dom är hingstar när det är tjejer med! ;)

Jag skulle släppa honom tillsammans med någon/några valack (om du nu har möjlighet till det). Låt honom gå med dom ett par veckor sen brukar det gå över förväntan. Det gäller att han förstår att han inte är hingst. Men visst vissa valacker har med sig lite hingstighet resten av livet! :rofl:

Lycka till!:banana:
 
Sv: Någon?!

Ha honom inte tillsammans med stona framförallt! Dom kan få fula infektioner av att bli betäckta i tid och otid. :( Viktigt att tänka på, om man i framtiden vill försöka få föl. Det bästa är, som det stod i föregående inlägg, att släppa honom med andra valacker. Kanske förstår han då, att han inte längre är hingst, kanske inte.:eek:
 
Jag stod i ett stall där vi hade en häst som var väldigt "hingstig" trots att han ALLTID innan hade varir "världens snällaste valack"...... Så fort han gick med ston var han jättelugn..... men när det kom en valack i närheten gick han (bokstavligen talat) till attack:devil: ...... och han gav sig inte förrens den andra hästen var borta..... Detta hända både när det både var ston och/ eller valacker i hagen.... Men det var bara mot valackerna som han gjorde så här emot.....

Det vi gjorde var att ta bort honom från flocken, eftersom det för oss då var ända lösningen eftersom dom gick på lösdrift......så han fick gå själv på dagen och i uppstallning med sällskap på nätten.... sedan fick han gå i ca ½ år..... sedan testade vi igen... och då hade han "glömt" det hela.... sedan gick det bra efter det:rofl:

Så mitt tips är att låta honom stå själv ett tag (även om jag är emot det egenligen:smirk: ).... och sen testa om ett par månader att släppa ihop igen.....
 
Sv: Någon?!

Munkpeppar kan fungera. Skadar inte att testa. Det har hjälpt många hormonstinna valacker och märrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp