Någon som vill hjälpa mig?

G

Genesis

Har ett jobbigt problem som jag sitter och gubblar på dag ut och dag in..

För ca 4 mån sedan köpte jag en ny häst. Ett halvblod, sto, 10 år. Utbildad LA dress, 130 hopp.
I början var allt frid och fröjd. Hon var lugn, fin och hoppade kanon. Även dressyren gick bra.
Men efter ca 1 1/2 månad började problemen komma. Vi skulle starta 1.10 på en tävling, vi hade innan ridit 1 m felfritt med en 2:a plac.
Vi vägrade ut oss på tredje hindret. Hon började vägra på träningar. Det spelar inge roll vad det är för höjd på hindret, rätt som det är så vägrar hon bara!
Hon började även bli bångstyrig i dressyren, stark och het (hon var innan jättemjuk och härlig)
På senaste har hon även börjat resa sig så fort det går emot lite.

När hon brunstar är hon ett monster, rent ut sagt :/ Hon är omöjlig att ta in ensam i stallet, hon skriker, trampar rakt på en och sparkar i boxväggen.
När hon inte brunstar är hon underbar, jättesnäll, lättlastas, lätt att ha med på tävling osv..

Detta är en häst som jag tycker om väldigt mycket, hon har underbar gång, superstam, hoppar kanon (när hon väl hoppar).
Men på sensta har allt bara blivit så jobbigt. Hon är som en helt annan häst.

Hon är röntgad och vet.besiktigad ua. Jättefin i rygg och muskler, hennes sadel är noga utpassad.
Min tränare hopppade upp och red på henne en gång. Han sa att detta inte är något att hålla på med om jag vill hoppa mer än 1.10 cm. Att hon är feg och "dum".
Ha sa att det var slöseri på talang om jag skulle fortsätta rida hästen.

Nu är det såhär att jag har öppet köp på henne i 5 månader. Jag har pratat med förra ägaren och han tycker att jag ska komma ner till honom och provrida andra hästar för att sedan kanske göra ett byte.

Just detta känns så svårt! Hur ska jag göra?
Ska jag ge upp, och byta häst? Eller ska jag kämpa med henne och riskera att aldrig mer få chansen att byta häst och kanske sedan stå där med en häst som inte är ridbar och som inte går att sälja?

Jag är rädd för att om jag gör ett byte så går jag miste om en jättefin häst som kanske hade blivit bra med lite arbete..
Jag tycker också att det känns jättejobbigt att hon ska fara mellan olika hem, då hon är lite nervös av sig. tycker synd om henne helt enkelt :(

Ibland känner jag att jag borde vara självisk och byta häst. Medans jag ibland känner att jag vill ha kvar henne och kämpa..

Någon som har något tips? Snälla hjälp :( Blir galen!
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Du skriver att hon gick igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning. Var det för 4 mån sen då du köpte henne?
Tycker du ska ta ut en veterinär till att kolla över henne en gång till. Det har ju ändå gått ett tag och även om hon varit tillfälligt frisk tidigare kan det vara en gammal skada som återuppstått, kan även vara en ny skada som tex en sträckning.
En häst är aldrig dum och den börjar inte vägra ut sig på hinder eller bli bångstyrig utan en anledning.
En veterinär undersökning behövs och kanske får du byta häst ändå om den då inte är frisk pga gammal skada (eller reducerat pris då).
Tycker inte att det vore själviskt på ett negativt sätt att byta häst. Det ska ju var en häst som du fungerar med och känner dig nöjd med.
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Ja, besiktingen var för 4 månader sedan i samband med köpet. Har också funderat över att det kan handla om en gammal skada som har dykt upp igen.
Jag tror inte heller att hon är dum, det var min tränare som uttryckte sig så. Tror inte heller att hästar vägrar ut sig utan anledning.
Ska överväga att göra en ny besiktning på henne, men böjprov säger ju inte alltid så mycket och då måste man kanske göra en hel genomgång på henne. Vilket brukar vara dyrt :(
Ska prata med den förra ägaren och se vad han tycker.
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

är du inte villigt att lägga ner på pengar på att ta reda på vad som är fel tycker jag att du ska åka ner och byta. Tänk om han har något som går ännu bättre där nere?

Be någon i din klubb som ex dressyr tränare sätta sig upp och rida igenom hästen.. de brukar kunna känna saker som man själv missat och som man ev kan gå vidare med sen.
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Låter jättetråkigt, men det är nog en god idee att byta häst ändå. För är det en gammal skada som uppkommit igen, så kan det ta lång tid att rehabillitera hästen.
Samtidigt om du ändå vill behälla hästen, så tycker jag att du ska diskutera med försäljaren och be om reducerat pris (efter det att vet. undersökning är gjord). På så sätt får du pengar över till ev. vet.räkningar.
Har du pratat med försäljaren?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Som jag ser det har du tre alternativ:

1) Du tycker mycket om denna häst och vill behålla den oavsett om du inte kan tävla högre klasser.

2) Du tycker mycket denna häst men vill gärna kunna tävla i lite högre klasser - gör en ordentlig vetrinärbesiktning så du vet om/vad som är fel så du kan göra ett genomtänkt beslut.

3) Du tycker hästen är bra, men kan även tänka dig en annan och vill inte lägga pengar på en ordentlig veterinärgenomgång - åk och titta på andra hästar eftersom du har öppet köp.

Kanske inte var så mycket hjälp, men ändå...
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Jag har pratat med försäljaren och kommit fram till att jag ska åka ner dit och provrida några nya hästar. Jag hade ändå planerat att åka ner till honom och kolla på en ny unghäst nästa helg.
Så det kanske blir så att jag "byter" mot en unghäst istället. Så länge. Sedan får jag se om det kanske blir en ny till vår/sommaren.

Hittar jag en annan häst som passar så ska vi göra en ny vet bes. på min häst och även ta blodprov (detta står försäljaren för).
Hittar jag ingen annan häst som verkar intressant just nu, så blir det en ordentlig genomgång på min häst.

Så det verkar som om det håller på och ordnar upp sig nu ändå. Skulle ändå köpa en unghäst nu, men man hade ju gjort upp en liten "plan". Ha en lite äldre häst att tävla "högre" klasser på, och en "påläggskalv" till championaten.
Fick ta bort min häst i somras, det var anledningen till att jag köpte en ny häst.

Det är en sån karusell det här! Usch, blir galen på det :/ Men men, förhoppningsvis ordnar det upp sig nu.
Tack för hjälpen :)
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Ja sånt där e så tråkigt..men det måste vara skönt att ha kommit fram till nått.
Hoppas att han har nått annat som kan passa, för det är väl antagligen nått som inte stämer med stoet.

Leta inte fram en allt för vass unghäst bara, vill ju ha en chans i championatet ja me :angel: :rofl:
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Ja, det känns ganska bra nu. Får se hur det går sen : )
Haha, nää ska försöka att inte köpa en allt för bra unghäst då! :angel:
Nädå, man vet ju aldrig. Kanske slutar med att jag kommer hem med en 10-åring igen :)

Har du fått någon ordning på det där med registreringen av din häst än?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Nä har inte ringt ännu.. men det ser ut som att det kan gå.. Men det kommer kosta lite några tusen. Så ska vänta med det tills det ev blir dax att kvala.

Har väl tänkt att han ska gå nått nat. innan.

Ja det är inte alltid lätt att veta vad man kommer hem med. Jag var och tittade på ett sto (som jag igentligen skulle ha) 13 år gått 120 men med mkt kapacitet.. Kom hem med en treårig fd galoppör köpt av en lärare på flyinge dessutom valack. och jag som tjatat om att nästa häst skulle vara ett sto i snart två år:rofl: ..

Huvudsaken är att du hittar nått du verkligen trivs med och känner att hästen kan leva upp till dina förväntingar.
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Hoppas det ordnar sig då : )

Nä, det är ju inte alltid man kommer hem med det som man tänkt sig :) Men oftast så blir det ju bra ändå!
Men jag har bestämt mig för att den nya ska vara en valack i alla fall. Har haft två ston på raken nu, så jag känner att det kan vara skönt med en valack.. :)
Fast jag kanske kommer hem med ett sto ändå, haha.

Hoppas det går bra för dig, lycka till! / Emelie
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Min 3åring gick igenom inridningen (western) helt problemfritt. Skritt, trav o galopp utan problem. Efter sommaren var det helt tvärt om. Hon bara rusaden. Reste sig vägrade gör någonting.

Ledsen som jag var trodde jag att min häst var "dum i huvudet" eller liknande. Tills slut tog jag henne till en homopat. Detta var nog det bästa jag gjort. Det visade sig att hon hade ont i magen och att när jag red gick hon och spände sig. Sen var det massa fler saker som hon gjorde och allt hon sa stämde in. Jag fick en medicin till henne, två veckor senare var det en helt annan häst.

Hitta en seriös homopat och gör ett försök. Om du vill ha kvar hästen som sagt så kan det vara värt det.
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Jag skulle åka till klinik och gå igenom hästen. Det behöver inte alls vara så att det är en gammal skada som kommit igen, det kan helt enkelt vara så att det är omställningen till dig och din ridning som har gjort att den kanske överbelastar nånting någonstans och kanske har ont i ryggen eller något annat.

Jag brukar säga att det tar ungefär 3 - 4 månader att rida sönder en ny häst och det är väldigt vanligt att man gör när man skaffar ny häst, man har gärna en tendens att sätta in den i den gamla hästens "verksamhet", särskilt om det går bra i början.
Jag brukar oftast kolla upp mina hästar när jag haft dem 3 - 4 månader för säkerhets skull.

Jag känner inte till dig eller din ridning och jag skriver inte detta för att vara elak, det är bara så oerhört vanligt att man får bekymmer efter 3 - 6 månader med en ny häst och ofta är problemen veterinära och inte lynnesrelaterade. :)
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Så kan det mycket väl vara i vissa fall. Men när jag köpte hästen hade jag inte haft häst på ett tag, då min förra häst dog i början av sommaren. Detta vara dessutom en unghäst, så jag har inte arbetat den nya hästen på samma sätt.
Sedan har jag hela tiden tränat för duktiga tränare i både hopp och dressyr.

Men man vet ju aldrig. Som sagt ska vi göra en genomgång på hästen när jag har varit nere och provridit de andra.
Visar det sig att det är något fel på henne så ska hon tillbaka till försäljaren. Jag har haft en häst som drogs med olika skador, och detta vill jag inte vara med om igen :(

Om det visar sig att det inte är något fel på henne och jag hittar en annan häst som jag tycker om så gör jag ett byte.

Om jag inte hittar någon annan häst så behåller jag henne så länge och får försöka lösa problemen.

Så vi får se hur det blir :)
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Jag tycker du skall åka nr och titta om du hittar någon annan, jag vet PRECIS hur det är att ha en sådan häst. man kommer ingenstans i sin egen utbildning..
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Ja, det är inget kul alls :( Och tyvärr så kostar det ju en massa pengar. Betalar man tex 250 kr för att hoppträna så vill man ju få ut något av den, och man får ju inte ut så mycket av den om hästen inte hoppar..

Har du varit i en liknande situation? Och i så fall, hur gjorde du?

Men jag får se hur det blir! Ska ner till Skåne i helgen och titta :)
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Vet att det här en gammal tråd. men är så nyfiken på hur har det gått? Kommer försäljaren troligtvis från Kristianstad?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig?

Ta ut en ET och kolla igneom henne.
Min häst gick också igenom vet bes u.a men
visade sig sen ändå ha en gammal ryggskada

En häst börjar inte vägra bara sådär och blir hon het och stark så kanske hon försöker fly från något.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp