Någon som vet?

Sv: Någon som vet?

Jag vill säga till er alla som kommit med förslag att jag är tacksam för alla förslag. Men vissa går bara inte och vissa måste jag vänta på klartecken ifrån ägaren. Är det så svårt att acceptera att jag vill ha klartecken ifrån ägaren?

Japp, flera ggr.
Men om hon brukar cykla med honom borde det inte vara problem, givetvis med klartecken från ägaren. Däremot eftersom du inte känner honom, skulle jag nog använda ett stryp som du sätter högt upp med kort koppel, så slipper olyckor hända. I sele får dom ju sån kraft.. fast du kanske kör dubbelt?
Men mitt tips om linan borde fungera, det brukar jag göra med mina om jag inte kan ta mig ut till inhägnaden.
Finns det ngn form av racing i din närhet? dom brukar man få komma till och ev bet en mindre summa så får hunden springa (om ägaren godkänner).

Den här hunden är snäll i koppel. Vill jag låta den gå i front på med flexikoppel så går det och vill jag ha honom FOT så går det!

Om jag hade haft en cykel nu med springer så hade jag kört dubbelt, både strypkoppel och sele. Det är det bästa anser jag.
Jag vet som sagt inte om hon brukar cykla med honom, men jag vill hans bästa och därför är det viktigt för mig med klartecken ifrån ägaren då.
Är det på utställning då du har träffat Mellon, för jag vet att ägaren ställer upp med Mellons brorson ibland?

Senast ändrad:

Jättebra. Då får du väl helt enkelt gå ett par timslånga (minst) promenader varje dag med honom. DET kan du väl inte opponera dig emot? ;)

Jag kommer att RO det i land på något sätt! Men saker som kommit upp här har jag redan undersökt och funderat på. Utan klartecken ifrån ägaren så kan jag inte göra vissa saker. Om det då får mig att verka som en pessimist, då får det vara så.

Tack igen alla för era förslag! Jag är tacksam för dem! :bow:
Jag tror inte vi kommer vidare nu i ämnet.
Ville bara ha lite tips ifall det skulle komma något som inte jag har tänkt på redan.

Senast ändrad:

Jag skrev ju att jag igår hade varit ute redan på det. Några skavsår bara, men som sagt jag tänker RO i land detta.

Visste faktiskt inte att en faraohunds hane vägde 35-43kilo.

Sen sele är ju super smart när man cyklar så hunden verkligen har fyrhjulsdrift när den vill iväg ner i diket :devil: Lycka till sätt hjälm på dig :idea:

Jag skrattade ut O'boy på min dator!! :rofl:

Den får bara vara lös i inhägnad, annars måste den vara kopplad. Den har för kraftiga jaktinstikter. Stränga order ifrån ägaren.
Vi har ingen cykelutrustning hemma åt den, så cykla går inte.
Ägaren bor på en ort och jag på en annan. Ägaren bor på samma ort som min mor, då de är arbetskamrater. Ca 13 mil mellan oss.
I staden där jag bor finns inga hundinhägnader, enbart ett par hockeyrinkar, en del helt slutna och en del inte. Funderar på en sådan beroende på hur det ser ut, annars får det bli en liten tur till helgen till brukshundklubben.

Någon med erfarenhet om hur det är att åka inlines tillsammans med en hund? IFall min sambo skulle göra det och vi får klartecken ifrån ägaren?

Cykelutrustning? :o Jag har bara min cykel jag, och koppel på hunden. Jag cyklade förut alltid samtidigt med mina 3 whippets på det här sättet och det var inga som helst problem. Inlines går bra om hunden accepterar det, men kanske kan vara knepigt att akta hundens tassar med sina inlines, när man tar fart så att säga. Med mina hade det nog inte gått, de fullständigt hatar skateboard och inlines, vet inte vad det är, ljudet tror jag. Sen krävs det att det är en hund som inte drar i kopplet, annars går det kanske väääldigt fort till slut och blir rätt jobbigt för människan.

Stället jag pratade om i Sthlm där hunden är trygg men för den skull inte behöver trängas i en hundrastgård i city är Hundöarna som är "inhägnade" av vatten. Så det är nog mest retrivers som sticker därifrån. :D

På dina långpromenader, kan du inte låta hunden bära sådana där packsäckar över ryggen så får den lite mer att jobba med när det gäller muskler och kondition?

Själv har jag INGEN erfarenhet av sådana säckar och vet heller inte om de är bra eller om hunden kan skadas på något sätt. Fast, de används ju på hundar som går tur, militärhundar och sådant, har jag för mig.

Bara ytterligare ett förslag på hur promenaderna kan bli lite mer krävande för hunden. Kan ju vara värt att kolla upp?

/Syrsa

Läste inte alla inlägg innan jag postade det förra, ser att det pratats mycket cykling redan. Om hunden kan cykla utan springer så borde det ju gå bra, hoppas det.

Mvh Ishtar

Japp, det är det.
Hur går det med hunden?
Fått några tips som fungerar?

Hunden mår super, den får mer motion(längre pass) via promenader hos mig än hos sin ägare. Fast där har den sällskap och aktiverar sig själv via sina kamrater. De senaste två dagarna har vi väl varit ute totalt sett 4 timmar per dag. Han är mycket lugnare. Det enda som är nu att jag fått stora skavsår på fötterna, men jag vill ju inte heller överanstränga hunden. Fast vi har ju sakta trappat upp promenaderna från första dagen fram till nu.
Inte hittat någon rink( som ligger fritt i ett kvarter) som har dörrar som går att stänga, men jag och min sambo kom på en lösning ändå. Han står i öppningen och passar, motar bort ifall hunden kommer för nära och jag är inne tillsammans med hunden och aktiverar den. En lång promenad först dit, lek där en stund och sedan lång promenad hem.
När det gäller cykling så väntar jag på klartecken ifrån ägaren.
Inlines fick jag till svar att det går att prova men var beredd på att hunden kan dra. Min sambo måste först komma igång lite. Fram till dess får det bli våra långa promenader och hitta ställen där den kan busa av sig ibland.
Men hunden trivs om dagarna med oss och det är det viktigaste.

Senast ändrad:

Nu verkar det vara långt till rinken, men annars är en bra grej att ta med några kompostgaller. Såna brukar ju hundägare ha hemma ;) om du är utan din sambo menar jag. Du kanske kan ta dit dem i bil o gömma dem i en buske i närheten. :D

Har inga sådana! Det var också rätt länge sedan jag hade hund.
Vi har en rink lite närmare, men vi valde medvetet denna rink just för att han skulle få så mycket motion som möjligt. Det är bara min sambo som har körkort.

Jag köpte kompostgaller idag. De kostade 99kr för fyra st "delar" så det kan ju vara värt att införskaffa. (Fast knepigt att ta med till rinken långt bort om ni inte gör bil dit.)

Ett annat förslag:
Nu vet jag att du sagt att det är mycket jakt i hunden och att ni inte vill släppa honom lös. Men finns det ingen stor fotbollsplan utanför staden dit ni kan åka när den är ledig? Väl där kan du och din sambo träna olika saker där hunden får springa TILL er (godis, korv, lek) och för säkerhets skull ha en löplina med "gummisnoddseffekt" ifall något skulle pocka på dess uppmärksamhet. Ibland kan det kännas tryggare att tänka sig hunden på väg MOT en, än att släppa den lös att härjar fritt BORT från en.

Skönt att hunden mår bra, men synd om dina fötter!

/Syrsa

Han får enbart vara lös där det är inhägnat. Strikta order ifrån ägaren! Han börjar lite på mig osv då jag har godis med på promenaderna och uppmuntrar honom så när han är duktig osv.

Okej... Tack för tipset!
Kan ju fundera på det om det skulle bli gå på tok något av det andra som funkar nu!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 313
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka