Någon som vet?

Sv: Någon som vet?

Jag tog hand om en kapplöpningsgreyhound under några månader för ett par år sedan och ringde den lokala ridklubben och frågade om jag fick låna ridhuset när det stod tomt. Det var inga problem, de enda kravet var att jag skulle plocka upp ev hundbajs och det gör man ju alltid ändå.

Har du en hundvan icke-gravid vältränad kompis som kan löpa/cykla/åka inlines med hunden några ggr/veckan så att springbehovet får utlopp?

Så står du för mentala stimulansen och nosarbetet varje dag?

Detta plus brukshundklubben/hockeyrink/ridmanege/inhängnad tennisplan några gånger/vecka borde ju gå bra fram till mitten av juli om ägaren i övrigt ser till att hunden får den motion och stimulens den behöver.

Nästa sommar, när du har en liten i famnen istället för i magen, skulle jag se över möjligheterna att ge hunden vad den behöver INNAN jag tackar JA till att vara hundvakt. Om du/ni inte kan är det ÄGARENS bekymmer att lösa sitt semesterplanerande så att hunden får det bra.
Detta sagt med snäll röst, inte som en anklagelse. Ofta är det först efteråt som man ser vad man önskar man sett innan.

/Syrsa

Jag äger 2st (har 3 för tillfället) så mig kan du fråga hur mkt du vill.
Får man fråga vad han heter?

Det skulle vara min sambo, som hunden nu är lite van vid och vi har blivit som en tillfällig flock för honom, som i så fall skulle cykla eller åka inlines. Väntar på svar ifrån ägaren eller klartecken ifall han överhuvudtaget är van vid det.
Som jag tidigare har skrivit så vill jag ogärna cykla med en hund om jag inte har en springer.
Går det inte att cykla så får vi promenera och vi var ute 3 timmar totalt i går och om vi skulle bli tillfrågade nästa sommar så är det ju bara att ta barnvagnen och traska då. Samt blir det samma hund så känner vi den bättre och hunden oss. Det blir ju lättare då.

Vet inte vad du har för erfarenhet av rasen, men att det inte är en stor hund är ju fel, visst det är ingen rottis men det finns nog så mkt kraft i dom iaf. Min hane väger 30kg och är BARA muskler. Han kan utan tvekan dra omkull den starkaste av män på cyckel om han vill (dock tränad)... Inte en pik bara en infällning om att man kanske tror att där inte finns så mkt styrka, det är fel.

Ingen stor hund??? Den är lika stor som en schäfer och minst lika stark! Den här är stark som sjutton. Om det skulle cyklas vill jag helst ha en springer och sele, sedan även koppel. Men är hunden oerhört van vid cykel och bara koppel, då är det en annan sak, men jag känner mig fortfarande osäker. Allt beror på vad hunden är van vid från början. Jag väntar på svar ifrån ägaren. Den måste ge mig klartecken först innan jag prövar något sådant som cykel eller inlines.
Det absolut viktigaste för mig är att denna hund ska må bra under sin vistelse. Bli aktiverad så att den blir nöjd. För den är ett riktigt energi knippe. Hemma hos sin ägare är har den sällskap av två andra hundar, så då aktiverar de varandra.

Senast ändrad:

Exakt, den här hunden är oerhört stark men lyssnar oerhört bra till fot och andra kommandon. Därför vill jag veta ifrån ägaren vad den är van vid samt få klartecken. Annars är det bara att traska vidare i långa promenader med energibollen.

Ok då vet jag precis vem han är.
Om det inte finns ngn plats att släppa han på så kan du skaffa ett långt rep av lite kraftigare typ, ha gummilina längst ner (för att förhindra skadliga ryck) gå ut på ett stort fält och köra lite apport eller inkallning mellan dig och sambon. Lägg gärna spår i skogen och använd den långa linan så han får jobba. Att söka efter både dig och sambon är även bra. Glöm dock INTE att ha på dig rejäla glidfria handskar så att du inte bränner dig i händerna.
Joggingturer (om sambon kan ställa upp på det).
Nu vet jag inte hur det är med mellon, men jag skulle inte våga åka inlines med en okänd hund det kan ju gå illa.
Fråga om du kan släppa han i ridhus mm.
Jaaa.. det var nog det jag kunde komma på.. Mina är inte så energiska som du beskriver att han är. Hur är han inne? Har ni fler hundar mm?

Visste faktiskt inte att en faraohunds hane vägde 35-43kilo.

Sen sele är ju super smart när man cyklar så hunden verkligen har fyrhjulsdrift när den vill iväg ner i diket :devil: Lycka till sätt hjälm på dig :idea:

Det skulle kosta massor, dessutom verkar ridhuset upptaget hela tiden.

Struntprat. Det kostade inte mig någonting att låna ridhuset, de står oftast tomma tidigt på morgnarna och sent på kvällarna. Vill man så kan man och man får ju inte vara lat om man ska ta hand om en aktiveringskrävande hund. :angel:

Har du träffat Mellon och hans ägare?
Han är lugn inne, förutom när han kommer in i ibland och är på riktigt bushumör. Inga andra hundar.
Jag är också tveksam till både inlines och cykel, och därför är det så viktigt för mig att få klartecken ifrån ägaren innan det blir något sådant. Just nu får han gå rätt fritt i sitt flexikoppel och det verkar han trivas med.
För min sambo är det lite problem att jogga.

Jag har cyklat med hundar tidigare. Vem sjutton tar du mig för?
Jag har cyklat med olika hundar, men använt då sele och sedan koppel som säkerhet. Det har gått galant, men då har jag också känt hunden ifråga.

Nej max 35 kan jag väl tänka mig. Och då är hanen av största laget.
Nu vet jag inte medelvikten på en schäfer (som det jämfördes med).
Hoppas du inte tog det jag skrev illa, men ofta tror folk att bara för att dom ser smala ut så finns ingen styrka i dom vilket är helt fel och ofta tvärt om.
Och nej, sele vid cykling skulle inte jag heller råda om :).

Jag har cyklat med hundar tidigare. Vem sjutton tar du mig för?
Jag har cyklat med olika hundar, men använt då sele och sedan koppel som säkerhet. Det har gått galant, men då har jag också känt hunden ifråga.

tar dig för en pessimist som inte ser en öppning i nåt.

bara nej det går inte o nej det kostar o nej det finns inge här.

jag har cyklat med upp till fyra (fem? minns inte riktigt) stora hundar samtidigt och det är inte så svårt. det tar ca fem minuter att lära hunden springa i ett jämnt tempo bredvid cykeln. har aldrig använt springer eller liknande utrustning. förstår att du inte känner dig manad med stora magen, men nog kan din sambo ta ut hunden på några km?

annars är det svårt att veta vad man ska säga när alla förslag dissas. kanske går det att trötta ut en vinthund med mental träning? de är väl inte den mest samarbetsvilliga rasgruppen, men försöka duger. träna lite tricks, lydnad, spår, uppletande.

Här kostar det! Dessa rackare vill ha in pengar på det mesta.

Ärligt talat, har du ringt runt till flera olika och hört dig för?

Man måste vilja själv för att få nåt gjort. Du får väl helt enkelt kräva kostnaden av ägaren i efterhand (och hur mycket kan det egentligen kosta att låna ett tomt ridhus en timme då och då???). Alternativt får du nöja dig med ett par timmars promenad varje dag, men jag börjar misstänka att hunden inte går så snällt i koppel? Draghund kanske? Å andra sidan finns det lösningar på det med och som gravid är det bara bra med långa, dagliga promenader.

men då har jag också känt hunden ifråga.

Jag blir lite förundrad när jag läser hela tråden igen...varför tog du på dig att ta hand om en okänd hund, gravid som du är och allt? Du nobbar alla förslag du får och jag vet inte vad du vill ha för svar egentligen? Du har tagit på dig det här ansvaret frivilligt, då får du väl ro det i hamn helt enkelt?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 313
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka