Någon som vet?

Golden_Heart

Trådstartare
Jag är nu hundvakt till mitten på juli åt en FARO-hund hane. En riktig energi boll med stor vandringslust och upptäckarlust. Trevlig att ha att göra med, men har hur mycket energi som helst. Går inte att ha lös på öppen mark eller skog, då han har för kraftiga jaktinstinkter. Går däremot att ha lös i en inhägnad paddock typ agillity träningsplats som finns på brukshundsklubbar. Finns en brukshundsklubb ganska nära, men lite dyrt att fara dit varje dag för att hunden ska få busa av sig.
Någon med erfarenhet av FARO-hund?

Sv: Någon som vet?

Vad jag bor förblir hemligt här inne, en kamrat till mig var medlem här tidigare och hade var hon bodde i sin profil och fick en massa trubbel. Just nu under graviditeten som jag mest varit på ett ställe, annars är jag mycket på resande fot också. Då stämmer ju min profil!
Behöver tips som är oberoende på var jag bor.

Trevligt att vara hundvakt åt en vacker faraohund! :laugh:

Det låter som om du vill ha tips på var du vill kunna släppa honom lös så han får utlopp för sin springenergi, alla vinthundar vill springa lösa någon gång ibland. Det är omöjligt när vi inte vet var du bor. I Stockholm finns ställen att tipsa om där hundarna är säkra, men för den skull inte en trång hundrastgård inne i stan. Men det är Sthlm det.

Mitt tips är att cykla med hunden. Då kombinerar man fysisk aktivitet med LITE mental aktivitet. Hunden måste följa cykeln och det kräver lite uppmärksamhet från den, ni kan variera tempot och cykla olika rundor i olika miljöer.

Lycka till!

Jag har ingen erfarenhet av hundrasen, men ett sätt att hunden kan få springa lös på öppen yta är ju att du sätter på en lång spårlina. Vet att många gör så med jakthundar för att de ska få löpa, men ändå vara under kontroll.

Annars kan du ju prova ringa brukshundsklubben på orten och fråga om det är ok att betala en mindre avgift för att få vara på deras område under en kortare period, under förutsättning att du inte är där under kurstillfällen? Fråga kan man alltid! ;) Om ägaren till hunden är medlem i Brukshundsklubben borde de absolut gå med på det.

Jag tror det kan vara förenat med fara om man gör så med en vinthund. Om den tror att den är lös sätter den av utav bara den, sitter då linan runt/innanför ett ben kan den skada sig rejält. Det går väl kanske om man kör mer kontrollerat men vette fan... det blir ju som longering då. :D

Den får bara vara lös i inhägnad, annars måste den vara kopplad. Den har för kraftiga jaktinstikter. Stränga order ifrån ägaren.
Vi har ingen cykelutrustning hemma åt den, så cykla går inte.
Ägaren bor på en ort och jag på en annan. Ägaren bor på samma ort som min mor, då de är arbetskamrater. Ca 13 mil mellan oss.
I staden där jag bor finns inga hundinhägnader, enbart ett par hockeyrinkar, en del helt slutna och en del inte. Funderar på en sådan beroende på hur det ser ut, annars får det bli en liten tur till helgen till brukshundklubben.

Någon med erfarenhet om hur det är att åka inlines tillsammans med en hund? IFall min sambo skulle göra det och vi får klartecken ifrån ägaren?

Senast ändrad:

Någon med erfarenhet om hur det är att åka inlines tillsammans med en hund? IFall min sambo skulle göra det och vi får klartecken ifrån ägaren?

Jag vet att det finns de som gör det med jämthundar och det funkar bra. Frågan är dock hur det skulle bli om en älg korsade vägen och hundarna fick korn på den :eek: :angel:

Cykla kanske vore något?

Har redan skrivit att utan cykelutrustning cyklar varken jag eller sambon med en hund. Ägaren skickade inte med några sådana saker heller. Alltså jag känner inte hunden tillräckligt för att ens våga cykla så, även om jag tror den skulle vara lugn. Men då jag är i slutet av graviditeten så tycker jag det skulle vara riskabelt att cykla med en hund som jag inte känner tillräckligt väl eller att ens min sambo skulle göra det. Ändå jag som är hemma om dagarna med hunden, som hunden lärt känna mest.

Har man ingen springer, så kan man ändå knyta fast kopplet i pakethållaren och då riskerar man inte att bli omkulldragen på samma sätt och absolut inte om man garderar sig genom att dessutom ha ett koppel som är lite lösare som man har fram mot styret.

Okej, det kanske man kan göra med en hund som man känner men absolut inte med någon som man är hundvakt åt sedan början av veckan och innan dess har enbart träffat en gång ca 1 timme.

Tack ändå för tipset!!

Till alla, tack för tipsen! :bow: Får försöka lösa det med längre promenader och förmodligen brukshundsklubben en-två gånger per vecka. Bara skavsåren går bort snart.

Okej, det kanske man kan göra med en hund som man känner men absolut inte med någon som man är hundvakt åt sedan början av veckan och innan dess har enbart träffat en gång ca 1 timme.

Tack ändå för tipset!!

Till alla, tack för tipsen! :bow: Får försöka lösa det med längre promenader och förmodligen brukshundsklubben en-två gånger per vecka. Bara skavsåren går bort snart.

Tycker det låter som alla ideér bara är dåliga åt dig.Du vill inte tala om vilken stad du bor för då får du problem men hur ska nån kunna tala om för dig vart det finns lämpliga ställen? eller mena du att alla från landets hörn skulle skriva in så fick du se om din stad fanns med sen? Hur svårt är det o cykla med en hund då endra hålla i kopplet det är ju ingen stor hund eller som Gnist säger knyt den i pakethållaren.

Om du känner hunden så dåligt och är gravid så tycker jag hockeyrinken verkar vara ett bra alternativ... eller om det finns något ridtält eller liknande i närheten. Försök att arbeta med hundens mentala trötthet isf den fysiska. Lägg spår osv...

Förresten, finns det ingen trevlig granne i närheten med hund och högt staket som ni kan behöva låna lite socker av... då kanske ni märker att hundarna går jättebra ihop och vill leka, eller så kanske du kan komma in på fika och "din" hund får springa på deras tomt och deras hund vara inne. Man får många nya bekantskaper när man har hund! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 138
Senast: Liran
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 313
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 599
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka