Någon som vet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare trysa
  • Startdatum Startdatum
T

trysa

Det är så att jag har köpt en ny häst :love: men han har okänd stam.
Men nu upptäckte jag igår att han är brännmärkt med trakhener stämpel på vänster lår och det står ett nummer under. Han är impoterad från Holland. Är det någon som kanske vet om det är möjligt att hitta honom och eventuellt få tag i stammen på honom? Var ska jag leta någonstans? Ni är ju så duktiga här inne hoppas någon som vet.

Sv: Någon som vet?

Han är inte reggad än i asvh han har bara varit i sverige ca 1 månad. Jag har ett pass som är Holländsk men där står det att han har okändstam. Men eftersom han är brännmärkt så tycker jag att han borde finnas någonstans.

Det är klart att han borde finnas någonstans! MEN det kan också vara så att han är reggad i trakhenerförbundet FAST med okänd stam :(

Jag tycker att du ska kontakta ASVH för hjälp! Passa på att fråga när du ändå reggar honom.

Ok! Tack så mycket, :bow: jag ska kolla med asvh. Nu har jag ju köpt honom utan stam så det gör inte så mycket. Han är en underbar individ med eller utan stam ändå, :love: men det är lite spännande att leta och kanske få fram lite om honom :bump:

Är han brännmärkt med trakhener stämpel och siffror borde han inte ha känd stam då? Vad står det mer i papprena från Holland?

Visst borde han!

Jag ville bara varna för att hon inte skulle bli besviken om det inte leder någonstans. Vet hästar som är brännmärkta i Danmark och reggade med okänd stam :( Visserligen har Trakhenenmärket en annan klass än det danska brännmärket, men jag tyckte ändå att det var värt att lägga in en liten brasklapp.

Jag har pratat med asvh och jag ska faxa till trakehnerförbundet med födelseår och nummret på låret så kanske dom kan få fram några alternativ. Sedan kan man tydligen med hjälp av dna kolla vem som är hans föräldrar. Man tycker ju att det borde finnas stam på honom när han är märkt och med ett nummer dessutom.

Ja, det är nog bättre att mejla. Jag ska klippa honom i kväll där han är märkt så jag kan se nummret ordentligt. Detta är så spännande! :bump: Jag lovar att berätta hur det går.

Är han brännmärkt och med nr är han säkert reggad i holland! och kanske t om chipmärkt.

Flera länder, dock inte sverige har tydligen haft krav på chipmärkning ett tag, så flertalet "okänd-härstamnings" hästar kan du trots allt leta upp härstamning och uppfödare på..

vanligt exempel är danska import hästar med okänd härstamning... flertalet kommer från england/irland vid kontroll!!!

Hur gammal är hästen? Ju yngre häst desto lättare att hitta info! :)

En kompis köpte en häst (sto) imp Holland utan härstamning men vid veterinärbesiktning visade det sig att hon var chipmärkt så de fick fram uppfödare, stam och tidigare tävlingsresultat.

Det som var lite skumt var att stammen var oerhört attraktiv och hästen hade presterat bra på dressyrbanor. Det är väl en sak att ha bort en stam på en valack med "dålig stam" el en korsning... Men detta blev jag förvånad över!

Hoppas du hittar något!

Senast ändrad:

Pengar fråga givetvis "hästhandlarna"- "hästimportörerna"....tjänar bättre konstigt nog på okända hästar. (oftast i billigare prisklasser) ........

för hittar man nu stamtavla och uppfödrare etc...går man ju direkt till denne om man vill ha "fler" hästar av denna stam/uppfödare, och inte via hästahandlare/importör!!!
Viss importfall vet uppfödaren inte kanske alls om att hästen presterat bra senare skeden i livet (under annan ägare)....

Givetvis finns alltid de som tar in med fulla papper, full stamtavla och säljer på rätt vis..... eloge till dem! :bow: prislappen är dock oftast något högre....

Han är enligt det holländska passet född 1998 så han är inte så gammal. Han är väldigt lite utbildad, som en 4 åring ungefär. Om man vill kolla om han är chipsmärkt hur gör man då? Kan vilken vetrinär som helst göra det eller bara vissa?

Veterinär med chips-avläsare...eller vanlig id-kontrollant, se på svenska hästavelsförbundets sida vilka kontrollanter som har tillgång till avläsning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Ceta
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
666
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar