någon som vet?

Sv: någon som vet?

Om du kollar i passet så står det när nästa vaccination ska ske senast. Det finns olika vaccin som gäller olika länge. Första gången brukar man ge 1-årsvaccin och därefter i regel 3-årsvaccin. Så måste du även ha vaccinerat mot valpsjuka och man rekommenderar parvo, lepto och kennelhosta/paravirus också.

Om tiden har gått ut så måste du göra en förstagångsvaccination minst 21 dagar före avresa. Så ska du åka 10 februari måste du vaccinera mot rabies senast 18/1 (sista vardagen annars får du åka på helgen och det blir dyrare). Numera efter den 1/1 2012 behövs inget blodprov.

Man kan rabiesvaccinera utan att ta ut passet. Som en säkerhet ifall man råkar ut för smuggelhundar. Jag gjorde så från början, men efter cirka 1-2 år så tog jag ut passet och gjorde blodprovet som man måste då (2002/2003). Kanske tur i detta läget att du inte tagit ut passet från början. 2011 var man tvungen att ta blodprovet, som var ganska dyrt.

Men om jag inte tar ut passet, hur vet de då att min hund är vaccinerad? Jag har ju inga andra papper på det? Givetvis är hon vaccinerad mot allt det övriga som du säger och det står ju i hennes papper.

Man kan rabiesvaccinera utan att ta ut passet. Som en säkerhet ifall man råkar ut för smuggelhundar. Jag gjorde så från början, men efter cirka 1-2 år så tog jag ut passet och gjorde blodprovet som man måste då (2002/2003). Kanske tur i detta läget att du inte tagit ut passet från början. 2011 var man tvungen att ta blodprovet, som var ganska dyrt.

Man kan fylla i och skaffa pass utan blodprovet. Är ju bara att veterinären skriver i vacc i passet, sen är det inget mer med det :)

KL Sen fattar jag inte vad ni menar med att ta ut passet, veterinären har ju det. Precis som de har vaccintyg som de ger hundar utan stamtavla. De köper pass som de sen har hemma.
Eller kräver era veterinärer att ni får skaffa passa själv? Fattar inte?

Jag tar pass på alla mina hundar från början. Oavsett om de vacc mot rabies eller inte.
Just för det är lättare att ta med det på utställningar och slipper släpa på stamtavlan. Passet går lätt ner i handväskan eller en ficka och går snabbt att ta upp :)

Jag var inte utomlands med min hund förrän jag hade tagit ut passet. Övriga vaccinationer stod i vaccinationsintyget/stamtavlan, så det fick visas upp på t ex utställningar i Sverige.

Veterinären har alla uppgifter angående hundens vaccinationer och när du ber om ett pass så fyller de såklart i alla vaccinationer som gjorts. Där kommer det då även att stå ett datum när hunden ska ha nästa vaccination senast.

Vettarna betalar säkert inte så mycket vid inköp av passen, men sen ska de ju fyllas i också och det tar de rejält betalt för att göra.

Båda mina fick jag ta blodprov på, den gamle 2002 eller 2003 och den yngre 2010.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad gäller när man skall åka över gränsen till Finland/Norge och skall bara stanna några timmar sen åka tillbaka till Sverige? Pass...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka