någon som vet?

Narcissa

Trådstartare
Jag har hittat en utställning i dk som jag vill åka på. Tyvärr har jag slarvat med att rabiesvaccinera. De fick senaste sprutan i juli förra året. Vad är det för regler som gäller?

Sv: någon som vet?

Hittade det här:
"Rabiesvaccinering får inte göras på hund, som är under tre månaders ålder. Vaccination måste vara gjord inom det senaste året (=högst 365 dagar gammal). Rabiesvaccinet måste vara godkänt av Jordbruksverket."

Tack!
Då är nästa fråga om det gäller om jag vaccinerar tex imorgon? Tävlingen är 10 februari.

Men om de fick senaste sprutan förra året, så borde den ju fortfarande vara giltig?

Vilket preparat användes? Det finns ju ett som gäller i 1 år och ett som gäller i 3 år. Tror danmark följer tillverkarens rekommenderade intervall.

Du måste vaccinera om senast 21 dagar innan inresa till Danmark om tiden gått ut.
Rabisin gäller i 1 år, Nobivac rabies gäller i 3år.

Så säg att vaccinationen har gått ut. Kan jag då bara låta veterinär ge en spruta 3 v innan och sen är allt lugnt? Jag har heller inte beställt ut passet. Någon som vet hur lång tid det kan ta?

Ja precis. Pass måste såklart hunden ha, brukar veterinären kunna fixa på samma besök som vaccineringen.

Hur kan hunden inte ha pass om den blivit rabiesvacc tidigare? Det brukar ju ingå när man rabiesvacc första gången. Och det är ju däri som vacc fylls i. Att ha det på vanliga vaccintyget är ju helt onödigt.

Iallafall så tar det ingen tid att få pass, veterinären fyller i det på plats. Så bara du har alla papper med dig när du kommer till veterinären (de måste ju kolla mot regbevis osv så det är rätt hund) ska det vara klart på nolltid.

Tack för hjälpen!
Min veterinär sa att det kostar 500 per hund att få ut passen. Jag har inga papper alls på att de vaccinerades i juli 2011.

Jag har ju hennes andra papper och vaccinationer. De måste man ju ha för utställning i Sverige också.

Tack för hjälpen!
Min veterinär sa att det kostar 500 per hund att få ut passen. Jag har inga papper alls på att de vaccinerades i juli 2011.

Nyfiken...
varför vaccinerade du mot rabies om du ändå inte fått papper på det? Då är det ju ingen nytta med det?

De sa att det inte behövdes. Jag skulle bara höra av mig innan jag skulle resa men sen blev det inga utställningar i dk och passen beställdes aldrig. Tycker bara att det är konstigt att jag inte fick något alls från vaccineringarna.

Skumt! Ska ringa dem imorgon. Erkänt bra klinik men inget mer än deras dataprogram som vet om att mina hundar är vaccinerade.

Vad har ni betalt för passen?

Jag minns inte riktigt men enligt min kliniks prislista borde jag ha betalat 415 kr för passet + vaccinationskostnad.

Kl..

De är bra på att lägga på kostnader för ett pass. För ett år sedan vet jag att min veterinär köpte 10 för 250 kr..

Liknande trådar

Övr. Hund Vad gäller när man skall åka över gränsen till Finland/Norge och skall bara stanna några timmar sen åka tillbaka till Sverige? Pass...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Flytta med utekatt

Hästrelaterat

Tillbaka