Någon som vet varför spatthingstar inte kasseras?

hag391

Trådstartare
Maila för länge sedan SIF och undrade varför man får använda spatthingstar inom islandsaveln. Inom de flesta andra raser (vet ingen annan än inom island men kan inte alla raser) innebär ju bla spatt direkt kassering.

Fick svar att det var så enligt internationella stadgarna och maila då FEIF som svara att de inte står bakom det men kunde inte förbjuda det.

Är det någon som har koll om alla länder gdk spatthingstar och varför Sverige gör det?

Sv: Någon som vet varför spatthingstar inte kasseras?

Såvitt jag kände till så innebär inte spatt kastrering, däremot att man inte får använda hingsten i avel. Man kan inte tvinga någon att kastrera, däremot att hingsten inte får ett betäckningstillstånd pga spatt.

Menar du att det är annorlunda?

Kassering Boj, kassering = tagen ur aveln.

Kasserad för avel.

Kassering Boj, kassering = tagen ur aveln.

Kasserad för avel.

Jo jag förstod det, men undrade ändå om TS ev hade den funderingen, såvitt jag vet får inte hingstar med spatt användas i avel och därför frågar jag om det är annorlunda nu. Jag har inte hört något om en sådan ändring.

Hörde förut att det var ok men det måste stå att hingsten har röntgen förändringar (vet inte säkert men ska tydligen stå på world fengur). Tyckte det lät helt konstigt så mailade SIF om det verkligen stämde.

Har även sett annons på hingst med spatt. Ska se om jag hittar den igen men kommer bara ihåg att det var en svart snygg hingst (det finns ju några stycken :D)

Tillagt:
Hitta de nya riktlinjerna på Idunns hemsida från mitten av oktober och nu stod det att det ska innebära kassering.

Senast ändrad:

Jamen precis, just ordet kassering tolkas ibland felaktigt och människor tror att det handlar om kastrering. Men såvitt jag känner till så är spatt = tagen ur avel.

Hörde förut att det var ok men det måste stå att hingsten har röntgen förändringar (vet inte säkert men ska tydligen stå på world fengur). Tyckte det lät helt konstigt så mailade SIF om det verkligen stämde.

Har även sett annons på hingst med spatt. Ska se om jag hittar den igen men kommer bara ihåg att det var en svart snygg hingst (det finns ju några stycken :D)

Tillagt:
Hitta de nya riktlinjerna på Idunns hemsida från mitten av oktober och nu stod det att det ska innebära kassering.

Menar du hingsten som hade både exsem och spatt som annonserades? Eller finns det fler?

Vet en hingst av de om löst licens 2009 som inte rids längre pga spatt.

Frågan är om det inte vore en god ide att man måste tex röntga haserna och skicka dom till sif för att kunna lösa betäckningslicensen.

Det krävs spattröntgen för att få avelsvisa hingstar som är 5 år eller äldre.
Jag känner till några hingstar som tagits ur avel p g a spatt.

Kan nog vara den om den hade mkt man? Men kommer inte ihåg om den jag tänker på hade exem.

Vet en annan som ägaren själv berätta om spatt men har inte sett att det stått någonstanns och han hade då licens i somrast.

Det var en av dom som var/är till salu och synd över spatten för var en fin häst

Den jag menar har inte löst licens, har inte eksem enligt ägaren (har bara kliat hela svansroten sårig och valkar/kli i manen för att det är skönt att klia sig enligt dem själva). Har annonserats både till betäckning (avkommor kan reggas till högre kostnad då man inte löst licens) och försäljning.

Hehe.. Jomenvisst. Låt oss alla avla på eksemhingsten med spatt- Som inte löst licens och därmed får man betala 10500 för att regga sin avkomma.. Vilken bra deal för stoägarna.. Vilket skämt..

Nåja, hur är det med det här med spatt egentligen?
Spatt före 12 år samt efter det att de är 12 år, åldersspatt finns det en sådan bemärkelse?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 984
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 370
Senast: bambam
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar