Någon som vet vad felet kan vara?!?! HJÄLP!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tessb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 267
T

tessb

hejsan!
Första gången jag är här... har en hund som kliar sig HELA TIDEN! har gjort så unifär en månad nu... Vet ej vad det kan vara.. hon har fått Frontline vet för över en vecka sen nu o kliande har inte gått ner... har varit hos vet. med henne och de visste inte riktigt vad det var iheller. Hon ville ge mig någon lite starkare mot loppor. men jag ser ingen tecken på loppor överhuvudtaget på hon.

Kan det ha med hennes torrfoder att göra?? Byttade ett tag sen men det är samma märke.. Men det kanske kan spela roll??

TACK om där är någon där ute som har något råd!

:bump:

Sv: Någon som vet vad felet kan vara?!?! HJÄLP!

hejsan!
Första gången jag är här... har en hund som kliar sig HELA TIDEN! har gjort så unifär en månad nu... Vet ej vad det kan vara.. hon har fått Frontline vet för över en vecka sen nu o kliande har inte gått ner... har varit hos vet. med henne och de visste inte riktigt vad det var iheller. Hon ville ge mig någon lite starkare mot loppor. men jag ser ingen tecken på loppor överhuvudtaget på hon.

Kan det ha med hennes torrfoder att göra?? Byttade ett tag sen men det är samma märke.. Men det kanske kan spela roll??

TACK om där är någon där ute som har något råd!

:bump:

Tja om du HAR behandlat för ohyra OCH sanerat alla hundens grejor och resten av huset och det inte blir bättre så skulle jag väl gissa på någon typ av allergi eller svamp... Men om inte din veterinär är mer engagerad än att hon vill ge dig något starkare mot loppor så borde du kanske byta...?

Har du tvättat henne?
Med vad?

Vad ger du för foder?
Vart kliar hon sig någonstans?

Tja om du HAR behandlat för ohyra OCH sanerat alla hundens grejor och resten av huset och det inte blir bättre så skulle jag väl gissa på någon typ av allergi eller svamp... Men om inte din veterinär är mer engagerad än att hon vill ge dig något starkare mot loppor så borde du kanske byta...?

Det första man gör i en hudutredning är att ge just starkare medel mot ohyra så att man med alla säkerhet kan utesluta det innan man ger sig på resten av baletten.
Dvs blodprov för att kolla värden på sköldkörtlar, binjurar m.m. Skraptest, hudbiopsi. Hittas inget där - allergiutredning. Blodprov/stickprov för att testa omgivningsallergi samt sätta hunden på eliminationsdiet i två månader för att testa födoämnesallergi.

Klåda kan bero på så mycket.

TS. Hur mår hunden i övrigt? Pigg och glad? Äter? Hur ser pälsen ut? Har huden mörknat på mage/ljumskar? Kissar som vanligt?

Nästan omöjligt att tipsa över internet dock.

du kan ju pröva att byta tillbaka till exakt det fodret som hunden hade förut för att se om det kan vara bytet av foder som ger klådan.

mina vovvar fick klåda av foderbyte när jag bytte till ett foder med mer protein i.

Det första man gör i en hudutredning är att ge just starkare medel mot ohyra så att man med alla säkerhet kan utesluta det innan man ger sig på resten av baletten.
Dvs blodprov för att kolla värden på sköldkörtlar, binjurar m.m. Skraptest, hudbiopsi. Hittas inget där - allergiutredning. Blodprov/stickprov för att testa omgivningsallergi samt sätta hunden på eliminationsdiet i två månader för att testa födoämnesallergi.

Klåda kan bero på så mycket.

TS. Hur mår hunden i övrigt? Pigg och glad? Äter? Hur ser pälsen ut? Har huden mörknat på mage/ljumskar? Kissar som vanligt?

Nästan omöjligt att tipsa över internet dock.

Fast som vanligt så gör ju alla veterinärer olika... Dessutom brukar man ju oftast kunna "se" ohyra om man anstränger sig lite.

Jag fick ohyremedel till min hund "för säkerhets skull" även fast vet. inte såg något. Samtidigt tog dom ett första blodprov för allergi (endast allergi) eftersom dom var så passa säkra på att det inte var ohyra... Så det varierar nog väldigt.

Det var ju precis det jag skrev?

Dessutom, du kanske kan "se" ohyra om du "anstränger" dig, men du kan inte utesluta ohyra genom att titta på hunden. Då måste du gå igenom varje hårsäck med lupp...

Var det allergi din hund hade då?

Det är en blandras.. newfoundland/berner senner.. hon är som vanligt.. pigg o glad. Hon kliar sig överallt där hon kommer åt.. mkt på rygg och huvudet... Jag har köpt nytt foder idag och ska börja med det.. vet sa att om jag byttade och det var fodret som gjorde att det kliade så skulle det ta ungifär 2 veckor innan man märkte skillnad.. Hon äter ju som hon alltid gjort.. pälsen är jätte fin på hennes.. fast hon fäller väldigt mkt just nu..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka