Någon som vet något om min arabs stam?

Sandri

Trådstartare
Då jag inte har varit inne på det här med araber innan jag köpte min nu i vintras
(är helt såld på araber nu!:love:) så vet jag dessvärre inte så mycket
om olika hingstar osv.
Min häst:

WW Dzagato ox

E. WN Ultimate Star U.Liana UE.Haracz

Någon som har något att säga om hans pappa eller morfar??
Jag vet ingenting om dessa :crazy:
Kul om någon kanske visste något:D
/Sandra

Sv: Någon som vet något om min arabs stam?

Jag har inte mycket att komma med, men men :D
Pappan känner jag inte alls till, men Haracz dök upp när jag forskade i min hästs stamtavla. Haracz är även morfar till de duktiga tävlingshästarna (och syskonen) Heroika, Hillman och Hendrix.
Heroika och Hendrix distans, Hillman galopp.

Tack så mycket! Blir glad för minsta lilla svar:)
/Sandra

WN Ultimate Star (född 96 tror jag) finns i USA. Om du googlar så hittar du ganska lätt fler arabstuterier i USA som har använt honom i avel (även med bilder på farfar och farfarsfar.
Han blev amerikansk och kanadensisk champion så det är nog en välmeriterad hingst

Tack så jätte mkt :D Detta ska jag genast börja forska i! Man vill ju veta vad ens pålle har att brås på ;)
/Sandra:banana:

Wiihoo!!!:bump:

Hitta värsta bra länken om hans pappa , film å grejer.:D Dom ser likadana ut nästan ju! *stolt matte med gråten i halsen* hehe:rofl:

han såg ganska trevlig ut, såg bara ett fel så här när jag tittade snabbt, och jag brukar kunna se ganska många fel, så det är ett bra betyg!

nu är jag iofs ingen expert! ( tycker det är viktigt att påpeka det)

tyckte med att de var lika, även om han var mer trimmad och slimmad o ja... du vvet så där som de ska se ut i usa ;)

la märke till att de inte hade några fölisar till salu efter honom, är han så bra att de behåller alla bebisar själva? :d :D

Okej, vad hitta du för fel då? *nyfiken, tänk om min har samma fel* haha jo, min e något tjockare å så:angel:
/Sandra

haha rejält utåttåad på ena fram ( kan inte höger o vänster :D ) synns tydligt i början när man bara får se benen!

sen blir jag alltid lite misstänksam när man bara får se delar av hästen eller hela hästen när den är långt bort eller extremt dåliga vinklar så det varken går att se bu eller bä...

( stämmer in på VÄLDIGT många videos, speciellt i USA)

tror jag hade sett det på alla bilder du visat, men jag kan ju ha missat det, iaf så är han väldigt bruten i kotan, synns mkt tydligt när man vet vart man ska titta!

"kimmis87:haha rejält utåttåad på ena fram ( kan inte höger o vänster :D ) synns tydligt i början när man bara får se benen!"

Nu såg jag oxå att det var så! Jag har inte känsla för att se sånt, men nu när du sa det så :)

Men vad menar du med bruten i kotan? (känner mig jätteokunnig nu, men frågar man inte så får man inget veta;))
/Sandra

benet i övrigt ser ju ganska korrekt ut, läs rakt :D men man ser verkligen jätte tydligt att det är i kotan som den raka linjen bryts, därav är han bruten i kotan! hoppas du fattar...

de säger ju att utoch inåttåning inte är ärftligt... men det vet i fasen altså... vissa raser är ju så gott som varenda häst inåtåad känns det som... tex pre ser jag det nästan på varenda häst... nu har jag dock iofs bara sett en liten del av hästarna i den rasen... men ja du fattar vad jag menar :D

haha nu blev jag orolig här! Försöker hitta bra bilder på min hästs ben! ;)
/Sandra

haha! det ska tydligen inte påverka hållbarheten heller.. men ja... jag är alltid skeptisk till sånt där...

anledningen till att jag hatar inåttåade hästar är att jag tycker det är grymt fult när man travar i samlad form på rakt spår och så slår frambenen utåt :eek: ja menar... synen?!

nu harjag iofs en häst som biljaderar när hon blir trött här hemma... så på så sätt ska jag inte säga så mkt, men jag tycker fortfarande det är grymt fult... bättre med utåtåade... det synns inte så mkt när de travar.

Okej jag har faktiskt aldrig tänkt på det :) Om det inte är extremt vill säga..;) Letat lite kort på min pålles ben:D

Här kommer ett kort. Säg va du tror & tycker! (vet att han ser ut som långhårig åsna på denna bilden, men de va den som det syntes bäst ben på! hehe)

19585497.jpg

/Sandra

Senast ändrad:

omöjligt att säga skulle jag säga!

men hade det varit jätte extremt hade det nog synnts...

sen vill jag bara påpeka att det finns nog ingen häst som är helt korrekt i benen, så nåt fel har väl det flesta, men det är ju bra att veta om det för då kan man ju anpassa skoning o träning till det och göra det bästa av det!

ska tillägga att båda mia hästar har div fel på både benen och i övrigt, det finns ingen perfekt häst, men däremot kan man ju välja att lägga ut fördelaktiga bilder eller ha konstiga vinklar ( nu pratar jag mest om proffs, jag har väl tur om det synns att det är min häst på bilden :crazy: ) så att det mindre bra döljs!

därför blir jag misstänksam i början av videon... man ser ju verkligen inte hela hästen på nåt sätt! eller tex när man bara får se när de travar i högt gräs... så fort man får se nåt ben då så klickar jag på slow :D

men det finns självklart utställningshästar där man får se benen ur alla vinklar och nästan aldrig i högt gräs, då är jag nöjd!

fast detta är ju bara en känsla jag har... inte fakta på något sätt:D

hehe okej, varken min hovslagare eller veterinär under bes. har nämnt något (å ngt större fel finns väll inte som kan påverka neg.). Däremot älskar min hovslagare min hästs hovar. dom är starka å bra säger hon:D
/Sandra

de brukar aldrig påpeka sånt... dels för att ägaren förlorar en kund iomed att den iinte blir nöjd och att... ja man kan ju inte säga, men gud vad din häst ser ut i framstället?! ellerhur?

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 442
Senast: Behati
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 096
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår