Någon som rider utan pannband och nosgrimma?

Sv: Någon som rider utan pannband och nosgrimma?

Men jag vill inte ha pannband om jag slipper. Och hittills (närmare 7 år) har det fungerat bra på de hästar jag testat. Och islandsträns säljs faktiskt ofta i delar, dvs huvudlag och nosgrimma för sig. Pannband har inte funnits på de modeller jag köpt.

jag rider utan nosgrimma men med pannband. fast islandsfolk brukar ibland ha varken eller! beror nog på vad man har för häst, hästar med "tunn" nacke blir det nog svårt på, känns som att det skulle åka ner ifall hästen höjer huvudet

Många islandshästar rids bara med huvudlag som står ovan.

Det gör jag på alla mina tre, både ungvalacken o de äldre. Hackamore har jag på den äldre valacken och det sitter alldeles utmärkt. Visserligen har islandshästar rejält med man o pannlugg, men westernträns har många gåner inte heller alla detaljer o de ser ut sitta bra även om de är lite tunnhåriga jmf islänningar.

På ungvalacken har jag satt en läderrem bakom hakan, som sitter i bettringarna så bettet inte åker ut munnen. Han är under inridning så då är det bra göra så tycker jag.

Jag har en kallblodstravare och har ett specialsytt träns utan käkrem, utan pannband och utan nosgrimma, fungerar alldeles utmärkt! När jag är på fälttävlansträning så brukar jag dock sätta på en nosgrimma också, har dock varit med på en terrängträning med endast remontnosgrimma på hästen! Hade alltså inget träns alls på utan jag satte tyglarna i de små ringarna på sidan på remontnosgrimman, det fungerade också bra.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 565
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 438
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka