Någon som rider utan pannband och nosgrimma?

domino

Trådstartare
Tänkte köpa ett cobträns jag sett på rea :d till pållen att ha hackamoret i. Men pannbandet blir för smalt då och käkremmen får man väl spänna på yttersta liksom sidostyckena.

Men frågan är, är det en säkerhetsrisk att rida med varken pannband eller nosgrimma? Nosgrimma har jag ju väldigt sällan på han men tänkte mest på hurtränset blirutan pannband? :D

Sv: Någon som rider utan pannband och nosgrimma?

Har bara kusen lite man som håller emot så inte tränset glider bak går det alldeles utmärkt att rida utan pannband.

Annars kanske du kan ta nåt pannband från nåt annat träns istället...
fast det går nog bra ändå...

Har aldrig haft pannband på tränsen, och käkrem finns inte heller på tränset. Huvudlaget är just remmen för bettet och inget mera. Till det en lös remontgrimma som "läggs på" efteråt. Islandsträns är ofta konstruerade så.

Vad skulle finnas för säkerhetsrisk med det?

Vet inte, var därför jag la ut tråden.. :p

Jag har provat att rida med bara stigbettsrem som huvudlag. Men den gled tyvärr bakåt över nacken, så ett pannband är jag tvungen att ha. Jag köpte förresten ponnystorlek (har cob annars) på det pannbandet, eftersom stigbettsremmen är smalare än ett vanligt nackstycke. :idea:

Men har hästen mycket och tjock man så kanske det funkar utan, det gör ju det på islänningarna. :D

Jag rider utan för det mesta, har ingen användning av dem annat än som prydnad på tränsen.

jag har ett westernträns hemma, ett sliding ear vilken enbart har som en ring runt ena örat och saknar käkrem, jag kan inte ha hackamore till det tränset för sidostyckena åker in i ögonen på honom då...men olika träns fungerar väl olika på den biten...

tränset fungerar att ha olika sorters bett till men inte hackamore

Senast ändrad:

Hästar med mycket lurv går att rida utan pannband men att rida travare/fullblod o liknande är ingen bra idé fär så fort hästen höjer huvudet och du måste göra en halvhalt eller liknande så åker nackstycket bakåt. Stångbett funkar det dock ihop med.

Det går alldeles utmärkt att rida utan, har själv ridit på det under en hel del sken-travar-turer i skogen :rofl:
Nä men allvarligt, det är inga problem alls.

Jag köpte den milda varianten sidepull från h***s och fick ta av både pannband och käkrem eftersom det helt enkelt inte passade.
Så de gånger jag använder det har jag bara nackremmen. och nosremmen då :p
Han är normaltaglad utan massa lurv och det funkar alldeles utmärkt tycker jag. Det glider inte av eller nåt. Så visst funkar det utan!

Jag rider utan nosgrimma, pannband och käkrem på ena hästen. Den andra behöver jag pannband på, annars glider tränset bak. Någon direkt säkerhetsrisk är det väl inte att rida utan, dock knappast skönt för hästen om tränset glider bak.

På mitt arabsto fungerar utan pannband bra i ridhuset, men inte då vi rider ut. Om hon höjer huvudet åker nackstycket bakåt.

Funderade oxå på att köpa antingen en stigbettsrem eller ett islandshuvudlag och rida med endast själva huvudlaget, men hur långa är egentligen islandshuvudlagen? Har de många hål så det går att spänna ut dem till större hästar?
Min häst (fjording så inga problem med att det glider bak :) ) brukar iofs ha full i träns men det är mest för att käkremmen och nosgrimman ska räcka runt hans grova huvud, på längden brukar jag vara tvungen att ha uppspänt på högsta hålet. Kort huvud med andra ord... nån som vet hur stort strl "islandshäst" är jämfört med vanliga cob och full? Motsvarar det full?

Känns onödigt att köpa hela träns och ta bort alla onödiga delar om strl island kan passa... Annars verkar ju stigbettsrem vara en idé, men är de inte väldigt tunna?

*svammel*

jag har isis-huvudlag till min travare, men pannbandet var för kort så det fick jag byta ut. funkar jättebra annars...

*lånar knapp*

Låter som att huvudlaget hålls på plats bättre om man har bett än hackamore då. Måste testa! :p

Polly_Mulle skrev:
jag har isis-huvudlag till min travare, men pannbandet var för kort så det fick jag byta ut. funkar jättebra annars...

Okej... vad har din travare för storlek på träns i vanliga fall? Är den storleken stor/liten/lagom i "längden" på din häst?
Hoppas du förstod frågan...men även om en häst har tex fullstorlek så kan den ju vara precis över cob eller precis under x-full...

Men varför kan du inte bara sätta dit ett annat pannband då??

Islandshuvudlagen brukar motsvara ungefär cob, men det finns de som är längre eller kortare beroende på märke. Är du osäker så finns som sagt stigbettsvarianten som ju ser likadan ut - och de brukar dessutom vara billigare :)

sitter tränset bra i övrigt så händer det säkert inget, men annars är det väl bara att öpa ett löst panband, det finns ju massor som är jätte billiga :smirk:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 565
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 438
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka